Zijn er medicijnen of andere middelen tegen het te vaak plassen 's nachts?

Moet soms wel 4 keer per nacht plassen. Daardoor kom ik moeilijk in slaap.
Heb geen last van vergrote prostaat en ben verder gezond.
Drink en eet zo weinig mogelijk paar uur voor het naar bed gaan, maar dat helpt ook niet.
Wat is hiertegen te doen?
Mijn arts wil mij geen medicijnen voorschrijven.

8 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, dat hangt natuurlijk van de oorzaak af. Wat is er tot nu toe onderzocht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitgaande dat je verder gezond bent:
Neem een glas water met zout als laatste drinkmoment.
(bij voorkeur echt zeezout, hoewel dat voor het plassen waarschijnlijk weinig uitmaakt) Ben de bron kwijt, dus over hoeveelheden kan ik weinig vertellen.
Gewoon proberen, kan verder geen kwaad.
Veel zout op de lange termijn wel, maar je zal snel weten of dit werkt en dan kan je het verder uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag eens een second opinion bij een andere huisarts of een vervanger van jouw huisarts. Ik zou toch je urine eens laten onderzoeken op blaasontsteking of een andere (lichte) urineweginfectie ook al heb je geen klachten. Zout houdt dan wel vocht vast maar is erg slecht voor je nieren, dus pas daar mee op. Ook zeezout is zout dus niet beter dan keukenzout.

Antwoorden (3)

In veel gevallen laat je blaas zich dus simpelweg op het verkeerde moment horen. Dit is niet ernstig, maar wel irritant; vooral als je lekker ligt te slapen. Er zijn verscheidene medicijnen op de markt die de nachtelijke aandrang om te plassen tegengaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Detrusitol & Dridase
Emselex & Flavoxaat
Kentera & Oxybutynine
Solifenacine & Tolterodine
Toviaz & Urispas
Vesicare
Nachtelijke plasdrang kan tevens worden verminderd m.b.v. bekkenbodemtraining.
fremar
8 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je je blaas niet volledig kan legen. je zou eens op moeten vangen om te kijken hoeveel CC je in een keer kan plassen. dit zal als je nodig moet, om en bij de 400 cc moeten zijn. is het erg veel minder is de kans groot dat je je blaas niet echt leeg maak. je kan dan voor het slapen je blaas volledig legen door middel van een eenvoudige katheter, eenmalig te gebruiken (weggooien na gebruik) kan je gewoon bij de apotheek bestellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
roelp
8 jaar geleden
@Monaliza: hoe werkt zo'n katheter bij een man?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.mediqcombicare.nl/producten/99124/advance-katheter-tiemann-ch12-40cm.aspx
gewoon voorzichtig via de plasbuis in te beregen het zelfde als bij vrouwen. het ene verschil is de lengte, voor vrouwen zijn ze maar 25 cm lang.maar je zal eerst moeten testen of er residu (niet helemaal kunnen legen) in de blaas achter blijft na het plassen. of dit echt een oplossing is voor jou. eerst helemaal uit plassen, en dan met een katheter kijken hoeveel CC er nog in zat. is dit meer dan 150 CC zal dit de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dit moet je dis NIET op eigen houtje gaan proberen. Hoewel het doodsimpel os als je eenmaal wat oefening hebt (ik heb jarenlang moeten katheteriseren, en niet alleen voor de nacht) heeft het risico's (een urineweginfectie loop je zo op) en kun je - zéker als man -je plasbuis gemakkelijk beschadigen als je techniek niet deugdelijk is. Nog helemaal los van het feit dat we geen idee hebben wat er bij VS aan de hand is en we dus vooralsnog helemaal geen reden hebben om te denken aan retentie, is intermitterend katheteriseren iets wat aangeleerd dient te worden door een incontinentieverpleegkundige, en wanneer dit voorgeschreven wordt door een uroloog. Ik twijfel ook ten zeerste of je zonder recept katheters kunt kopen bij de apotheek. Ik zou dat geen goede zaak vinden. Daarbij: of er sprake is van residu na uitplassen, kan eenvoudig worden gecontroleerd door middel van een echo of bladderscan. Dan heb je niet het infectierisico van het inbrengen van een katheter, een handeling die trouwens bij mannen ook vaak niet zo prettig is. Áls er dan al sprake is van retentie, is zelfkatheterisatie bij een niet al te groot residu (zeg maar tot 300cc) veelal niet de eerste behandeloptie. Afhankelijk van de oorzaak kan bekkenbodemtherapie of medicatie een optie zijn, en pas als dat allemaal nier werkt zal er naar andere opties gekeken moeten worden. In het geval van VS moet er natuurlijk eerst uitgezocht worden of er een specifieke medische oorzaak is voor zijn klachten, en zo ja, welke.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste LIes 12 Ik heb ook nergens geschreven dat dat je zonder overleg met een arts moet doen,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens vind ik het wél goed dat deze optie genoemd wordt, maar het is dan één van de vele opties. Bij mij schreef jaren geleden een uroloog Vesicare (dus tegen een overactieve blaas) voor terwijl bekénd was dat ik een aardig residu had na het plassen. Volgens hem was daar niet zoveel aan te doen, en dankzij de vesicare hoefde ik dan minder vaak te plassen en was ik toch geholpen, zei hij. Ik bleef echter alsmaar het idee houden dat we totaal op het verkeerde spoor zaten, maar als ik hem vroeg om verdere uitleg en aangaf dat deze therapie me zo onlogisch leek, ging hij daar gewoon niet op in. Na overleg met mijn huisarts (heerlijk nuchter op dit punt: "nou, dan ga je toch een keer naar een ándere uroloog?") kwam ik bij een andere uroloog in een ander ziekenhuis die vrij snel een inmiddels aardig verergerde retentie vaststelde en dus mijn vraag beantwoordde met "nou, dat is duidelijk dus. Je mag dat middel van mij nooit meer hebben". Nu heb ik een onderliggende aandoening waardoor vele weefsels gemakkelijk uitrekken waarvan een uitgerekte en dus te weinig samentrekkende blaas een logisch gevolg is en natuurlijk komt een overactieve blaas zeker bij jonge en verder gezonde mensen vele malen vaker voor dan retentie, maar toch huiver ik altijd een beetje als (huis)artsen zonder verder onderzoek middelen als oxybutynine of vesicare voorschrijven voor vaak plassen. Je weet immers maar nooit, en even een bladderscan, echo of desnoods eenmalig katheteriseren na het plassen geeft je meteen een indicatie van de lediging van de blaas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Monaliza: nee, maar de opmerking "kun je gewoon bij de apotheek bestellen" zou die indruk kunnen wekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist dat laatste in jouw verhaal gewoon één katheter om te kijken of er veel achter blijft. dat gaat veel sneller dan een echo in een ziekenhuis laten maken. en dan het resultaat met je arts bespreken. lijkt me veel beter dan zelf medicijnen in te nemen tegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat ga je toch ook niet op eigen houtje doen? En als je toch al het één en ander aan onderzoeken moet laten doen, is een bladderscan of echo ook zo gemaakt.
roelp
8 jaar geleden
@Monaliza het lijkt me ook geen prettig idee om een katheter in je plasbuis aan te brengen. Oei, moet er niet aan denken. Ben 52 jaar geen vergrote prostaat of andere aandoeningen. MIsschien een overactieve blaas, Ga wel naar een uroloog voor verder onderzoek
Ga zitten . Vaak als je rustig gaat zitten plas je veel beter uit . Het kan zo maar een of 2x opstaan helpen voorkomen . Zo niet bespreek het nogmaals met je arts . Ik weet je leeftijd niet en of je het altijd al had zo niet is nader onderzoek toch wel gewenst . En dan pas de juiste medicatie .