Krijg je van sterke drank en sigaretten een zware / schorre stem?

Van het stereotype blues-zanger wordt vaak gezegd dat de zware en schorre tem te maken heeft met het alcohol en tabak-gebruik van de desbetreffende zanger. Aangezien er in dit soort dingen meestal een kern van waarheid zit... In hoeverre klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Zowel roken als alcohol prikkelen de slijmvliezen; dus ook de slijmvliezen die over de stembanden liggen. Daardoor komt een milde ontstekingsreactie op gang en als gevolg daarvan ontstaat er een zwelling van de stembanden.

Dikkere stembanden geven een lager, vaak schor, geluid (net zoals een dikkere snaar op een gitaar een lagere toon geeft.) Aanvankelijk gaat dit weer weg als gestopt wordt met roken en/ of alcohol. Na verloop van tijd onderhoudt de ontsteking zichzelf en is de stemverandering blijvend; of in ieder geval erg lastig terug te draaien.
Zo'n ontsteking kan op den duur ook poliepen op de stembanden geven waardoor de stem nog weer verder verlaagd. Zulke poliepen kunnen na verloop van tijd maligne ontaarden.

Toegevoegd na 33 seconden:
Dus ja, je kan van alcohol en roken een lagere schorre stem krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!