Hoe komt het dat als ik s avonds eenmaal im bed lig, ik soms tot wel 5 Keer voor het slapen gaan most opstaan omdat ik steeds moet plassen.

Het zijn dan soms kleine beetjes. Soms een redelijk normaal plasje. Maar ik word tureluurs van vijf keer opstaan omdat mm blaas toch weer niet leeg blijkt te zijn. Overdag met zitten/staan/lopen heb ik dit nooit! Heeft dat met liggen te maken? En waarom kan mijn blaas zich niet in ene keer legen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
52.9K
Amadea
8 jaar geleden
Wat zegt je huisarts?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien ben je niet ontspannen als je plast, ga iets achterover hangen tijdens het plassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.thuisarts.nl/overactieve-blaas
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Het vreemde is dat ik er overdag geen last van heb (alleen als ik veel drink. Maar dat vind ik normaal). Ik probeer ook s avonds na 8 niet meer te drinken. Vaak helpt dit. Maar soms dan is het echt vijf keer opstaan voordat blaas echt leeg lijkt te zijn. En dan word ik dus 's ochtends weer wakker met een hele volle blaas!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mocht het geen medisch probleem zijn, kan je het misschien trainen. Je lichaam went eraan dat je naar de wc moet, dus ga je ook. Als je uitstelt 'leer' je je blaas om de plas langer op te houden en wen je aan om voor het slapengaan misschien één keer te gaan, in plaats van vijf keer.
Mocht je dit niet zelf kunnen: vraag advies bij je huisarts, die kan je doorverwijzen of je goede oefeningen meegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal jouw situatie maar misschien werkt het toch. Bij 's nachts eruit moeten, kan het zin hebben voor het slapen gaan wat water met een beetje (zee)zout te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja over het trainen van de blaas hoor ik verschillende theorieën. Er zijn er die zeggen; niet doen. Niet goed voor blaas. Dan rek je hem alleen maar op en anderen zeggen juist weer wel dat dat okee is. Ik heb echt het idee dat het iets heeft te maken met dat mijn lichaam ligt. Raar maar waar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmmm water met zeezout. Ga het es proberen. Alleen dan wel rond 7 uur ofzo. Later drinken is gegarandeerd uit bed moeten voor slapen gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
L1989, je moet denk ik ook niet te veel je plas ophouden, maar net wat langer wachten als je op bed ligt, misschien ga je dan na een paar dagen 4x voor het slapen gaan en na wat maanden nog maar 2x... gewoon rustig opbouwen. Als je denkt dat het met je lichaam te maken heeft, ga dan langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou er dan niet zo n aandacht aan schenken ,als het maar 2 x per week voorkomt

Antwoorden (7)

Hoe lang heb je dit al? Misschien heb je een soort van blaas ontsteking.

Of je hebt gewoon een erg kleine blaas, waardoor zodra je iets drinkt je naar de wc moet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je dan vaker moet plassen als je in bed ligt om te gaan slapen, is omdat je op dat moment ontspant, waarbij je minuscule aandrang kunt voelen. Als je ergens mee bezig bent merk je die kleine aandrang niet op.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dit antwoord lijkt wel eens in de buurt te komen!!!! Das wel een goede. Omdat ik lig ontspan ik. Verder weinig prikkels om me heen. Misschien ook dan soms wat gefocust op 'dat ik m'n blaas leeg wil hebben'. Dus de kleinste aandrang wordt dan immers ook meteen opgemerkt. Alleen heb ik het dus maar een Keer per zoveel tijd. Dus wellicht heb ik andere dagen geen kleine aandrang, dus dan hoef ik ook niet te gaan.
Als er geen medische oorzaak is, maar dat verwacht ik niet omdat je dan toch overdag ook ten minste af toe last hiervan zou moeten hebben denk ik dat het een soort "tic"/dwangmatig gedrag is (sorry voor die nare termen).

Sommige mensen hebben het als ze bijv lang in de bus moeten zitten en weten dat ze niet kunnen plassen. De bus rijdt nog niet weg en ze moeten al, ze weten dat zeker.
Het lijkt een soort angst, "o je, als ik maar niet hoef te plassen...." en als je dat denkt moet je ook. En dan ga je en dan rijdt die bus weer weg en dan moet je al weer. (gelukkig voor die mensen hebben de lange afstand bussen nu meestal een toilet aan boord)

Dus ik denk dat je nu gewend bent aan dit patroon en daardoor de hele tijd moet. Er kan best veel in je blaas, en overdag redt je het ook langere tijd. Dus zelfs als het meer is dan een paar druppels zou je echt niet die aandrang moeten hebben.

Om dit te doorbreken zou ik het volgende proberen. Stapel handdoeken (of nog beter, zo'n baby antilek bescherming) in je bed leggen. Goed plassen en dan NIET meer gaan. En dat gevoel trotseren. Tegen jezelf zeggen dat je op zijn vroegst na bijv 5 uur je bed uit mag om te plassen. Neem het risico dat je een keer in je bed plast. Waarschijnlijk gebeurt dat niet en wordt de aandrang na een paar dagen veel minder sterk.

Zo kun je jezelf dit gedrag, dat je in stand houdt door eraan toe te geven weer af leren.
Werkt dat echt niet zou ik toch medische hulp zoeken want mogelijk is er dan toch iets lichamelijks dat alleen optreedt als je ligt (maar ik geloof daar niet zo in).
Summo
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ik snap jouw antwoord. Alleen: het is dus dat ik maar gemiddeld zo'n 1 keer per week a twee weken dit probeer heb. Nu vanavond bijvoorbeeld heb ik niet eens voor het slapen gaan geplast en nu ik in bed lig ook totaal geen aandrang. As het tic/gewoonte/patroon is: dan zou ik dit elke avond moeten hebben.
Amadea
8 jaar geleden
Probeer dan te achterhalen wat er die avond anders is dan andere avonden. Geeft iets jou bijvoorbeeld stress? Of heb je die dag bleekselderij, prei, of een andere vochtafdrijvend voedingsmiddel geconsumeerd?
Summo
8 jaar geleden
Jammer dat je die info er niet gelijk bij zette. Zoals je de vraag hebt geplaatst is het net of je het altijd hebt als ze in bed ligt.
Een keer per week is wel iets heel anders natuurlijk.
Het gevoel dat de blaas niet helemaal leeg geraakt kan duiden op een vernauwing. Consulteer eens een uroloog die dit wel kan oplossen met een dilatatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je last van je prostaat? Maak een afspraak met een uroloog. Dan moet je met een volle blaas komen, plas je in het ziekenhuis en met een echo kijken ze of je blaas leeg is. Dan kan de uroloog verder kijken wat er aan de hand is!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
De vraagsteller is een vrouw. Zie haar profiel op http://www.goeievraag.nl/profiel/L1986. Vrouwen hebben geen prostaat. Overleg met een uroloog is desondanks wel mogelijk, maar waarschijnlijk alleen na een bezoek aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens Wikipedia is er sprake van een 1. vrouwelijke prostaat, ofwel 2. de para-urethrale klieren: "De para-urethrale klieren in vrouwen zijn biologisch homoloog met de mannelijke prostaat. In 2002 zijn de para-urethrale klieren hernoemd tot prostaat". 1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Prostaat#De_vrouwelijke_prostaat
2. https://nl.wikipedia.org/wiki/Para-urethrale_klieren
Ik heb meestal als ik de dag slecht heb gegeten, dus weinig goed en veel gesnoept. Dan voel ik mij soms momenten erg slap worden, hoge hardslag, trillende ledematen, alsof ik bijna vlouw val en heb ik ook inderdaad dat ik dan veel moet plassen. Bij mij zijn dit grote plassen en snel herhalend, elke 4 minuten zowat. Maar als ik gezond eet, dus veel groente en minimaal granen en geen gesnoep, geen drank, geen suikers, veel water en geen sapjes. Dan voel ik mij beter en hoef ik ook minder vaak naar het toilet om te plassen. Plassen heeft een reden, en de meeste ziekten en bijverchijnselen van deze tijd (onder andere, veel vaak plassen) kun je beperken met slechts je etenspatroon drastisch om te gooien.

Ooit gehoord van het ketogeendieet? Als je er voor open staat, zoek maar eens op. En als je netflix hebt, zoek dan naar de docu: magic pill.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hee hallo! Wat toevallig!

Ik heb hetzelfde probleem ook alleen snachts. Overdag geen last. Ik heb het al vanaf kinds af aan en dat is niet dwangmatig. Bij mij ligt het aan de zenuw die de blaas prikkelt wanneer je ligt. Ik heb daar een medicatie voor gekregen omdat ik altijd zo moe ben daardoor. Die medicatie helpt echt voor d'r blaas. Nu hoef ik er maar 2x uit ipv 5x of vaker.

Maar het is heel frustrerend als je niet wordt gelooft.. Ook als je kind bent "ga eens slapen" maar ik werd er steeds wakker van. En door neurologische onderzoeken is het bij mij vastgesteld. Ik sport veel en die oefeningen die ik mee kreeg hielpen niet. Daarom had ik het hoger op gezocht. Mri scan, foto's etc etc..

Als de pilletjes ook niet zouden werken, zouden ze nog een operatie kunnen doen om de zenuw te doven. Maar daar zit ik niet op te wachten eigenlijk..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo, dankjewel voor je reactie!
Echt hulpvol aangezien ik hetzelfde probleem heb, ook al jaren! Zou je me kunnen zeggen welke medicatie jij hiervoor gekregen hebt? Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dag, kunt u aangeven welk medicijn u gekregen heeft?