Wat zit in een E-zmoke zonder nicotine?

En hoe slecht is dit nou eigenlijk voor je?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Daarin zit water, propyleenglycol, en aroma’s zoals normal, menthol en vanille.

Propyleenglycol is een uit aardolie gewonnen stof die geur- en smaakloos is. Het wordt onder meer gebruikt om namaakrook te creëren.

Blootstelling aan propyleenglycol wordt beschouwd als mogelijke veroorzaker van gezondheidsproblemen. De hoeveelheid propyleenglycol aanwezig in de damp die wordt ingeademd na het nemen van één trekje is hoog genoeg om irritatie van de luchtwegen te veroorzaken (droge keel, hoesten).

Dus zo'n zogenaamd genieten van roken zonder schadelijke stoffen in te ademen is het gebruiken van een E-zmoke e-sigaret zonder nicotine nog steeds niet!
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet het vergelijken met tabaksrook ; dan is e-roken een beduidend gezonder alternatief, en dat is nog zeer recent ook eindelijk wereldkundig gemaakt. Het inademen van PG (en tegenwoordig ook vaak VG - plantaardige glycerine die bij minder mensen irritatie van de luchtwegen veroorzaakt ) is te vergelijken met het inademen van theaterrook - dat is het zelfde spul. Daarmee is het nog niet op lange termijn schadelijk ; dat is op e-rookgebied nog altijd niet aangetoond of onderuit gehaald. Onderzoeken over andere aanwendingen van PG op de lange termijn wijzen ook niet op schadelijkheid. De een heeft er geen 'last' van, de ander wel. De lichte irritatie is overigens precies wat de "gier" geeft om normaal roken te kunnen imiteren. E-roken is natuurlijk een alternatief voor roken, niet voor NIET roken. een prikkelende stof is nog niet per defintie een schadelijke stof ; denk aan uiensap of rode peper.
Amadea
8 jaar geleden
Toch is de damp van een elektronische sigaret veel schadelijker dan theaterrook, want je ademt het direct in en in een veel grotere hoeveelheid.