Is suikerziekte erfelijk?

Mijn vader kreeg vroeger net na zijn vijftigste suikerziekte en moest insuline spuiten.
Inmiddels loop ik tegen de vijftig en vraag ik me af: is suikerziekte erfelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Diabetes type 1 niet, maar type 2 is erfelijk.

Erfelijkheid speelt bij diabetes type 2 een grote rol. Dit gebeurt via een omweg: je erft niet de ziekte zelf, maar de aanleg om het te kunnen krijgen. Als diabetes type 2 in uw familie voorkomt, hebt u een grotere kans om het ook te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee suikerziekte is niet erfelijk, wel familair, dat betekend dat het in een familie vaker voor kan komen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Erfelijkheid speelt bij diabetes type 1 maar een kleine rol, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.
Het komt erop neer dat van de honderd kinderen die een ouder hebben met diabetes type 1, er drie het ook krijgen. Als dat gebeurt, is het niet alleen door die erfelijke factoren.

Ook allerlei andere dingen spelen een rol. Die kennen we nog niet allemaal, ze worden nog onderzocht. Dat ligt in de sfeer van voeding en virussen, in combinatie met genetische aanleg (maar die hoeft niet erfelijk te zijn). We weten dus ook nog niet hoe je diabetes type 1 kunt voorkomen.

Kinderen met een ouder met diabetes erven niet automatisch die aanleg. En andersom kunnen kinderen die de aanleg níet hebben geërfd, toch diabetes type 1 krijgen. Van honderd kinderen die de erfelijke aanleg wel van hun ouders hebben doorgekregen, krijgen er zeven diabetes type 1.

Toch zijn er families waar diabetes type 1 vaak voorkomt. Waarschijnlijk gaat het dan om een speciale genetische subvorm van diabetes type 1 die wel een sterk erfelijke vorm heeft. Maar die aantallen zijn meegeteld voor de berekeningen van de gemiddelde kans op diabetes type 1.

Kans op diabetes type 1:Als broer of zus het heeft: 1-8 %
Als vader of moeder het heeft: 1-4 %
Als beide ouders het hebben: 20-40 %
Als neef of nicht het heeft: 1-2 %
Als eeneiige tweelingboer of -zus het heeft: 23-50 %
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes is niet erfelijk maar de aanleg voor de ziekte wel. Komt diabetes al in uw familie voor dan verhoogt dit de kans dat u diabetes krijgt. Dat geldt alleen als het om bloedverwanten gaat. Bloedverwanten zijn ouders, broers, zussen, kinderen, maar ook ooms en tantes en neefjes en nichtjes met wie u een bloedband heeft. Hoe dichterbij de bloedband des te hoger is het risico op diabetes. Heeft uw vader, moeder, broer, zus of kind diabetes dan is de erfelijke aanleg voor de ziekte nog iets groter dan wanneer een opa, oma, tante, oom, neef of nicht diabetes heeft.

Erfelijkheid en achtergrond
Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met een Hindoestaanse, Marokkaanse en Turkse achtergrond meer kans op diabetes hebben. Bij al deze mensen is het risico op diabetes zelfs twee tot drie keer hoger dan bij mensen met een andere achtergrond. Er is geen eenvoudige verklaring te geven waarom juist bij deze mensen diabetes vaker voorkomt. Uit onderzoek blijkt dat het o.a. te maken heeft met een grotere erfelijke aanleg voor diabetes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als diabetes in de familie zit (en dan met name type II), is de kans dat je het zelf ook krijgt vele malen groter.
Er zijn wel risicofactoren die je 'erbij' kunt krijgen om de kans nog aanzienlijk te vergroten, waarvan overgewicht de belangrijkste is.

Heb je zelf geen overgewicht, dan is de kans redelijk aanwezig dat zich bij jou ook suiker ontwikkelt. Informeer bij de huisarts hoe je dat eventueel voor kunt zijn.

Heb je zelf wel overgewicht, dan neemt de kans op suiker toe naarmate het overgewicht erger is. Ben je echt veel te zwaar, dan kun je er eigenlijk op wachten. Feitelijk heb je met een diabeet in de familie (en hoe dichter bij defamilie, hoe groter het risico) extra reden om goed op je gezondheid en je gewicht te letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het antwoord van Loenie de volgende aanvulling:
Heel veel neem je over in en tijdens je opvoeding, waaronder je eetgewoonten.
Een klein beetje is nature maar veel nurture (opvoeding)
Als je ouder(s) slechte eetgewoonten hebben en mede daardoor diabetes oplopen, heb je een belangrijk deel van je leven hetzelfde voedsel gehad, in je jeugd en dat heeft later mogelijk gevolgen.
Als je dan na het huis verlaten te hebben doorgaat met deze voedingsgewoonte, zit daar een belangrijdk deel van het risico op diabetes 1 en/of 2 in.
Dit is bij veel aan gewoonten gerelateerde aandoeningen het geval.
Daarom is het goed onderscheid te maken tussen erfelijk (genetische) en familiaire (opvoedings) overdracht.
Je begrijpt wel dat juist de erfelijke factoren extra risico meebrengen omdat ook nog eens het nurture-effect een rol speelt.
Door de risicofactoren te bannen uit je leven maak je de kans op het krijgen van de aandoening wel kleiner , maar hij is zeker niet nul.
Merk je dus de bekende verschijnselen van diabetes, zoals vaak moeten plassen etc. laat dan je bloedsuiker testen.
Soms kan dat ook bij apotheek en zelfs in supermarkten waar de diabetesvereniging dan een priksessie houdt.
Het kan nimmer kwaad je bloedsuiker te laten testen.
Wel is het handig te weten wanneer je voor het laatst suiker ingenomen hebt (dat kan ook verstopt zitten in
zoetigheid, frisdrank enz.) want dit gegeven speelt een belangrijke rol in de hoogte van het op dat moment geconstateerde bloedsuiker.
Meten is weten.
Op tijd meten voorkomt heel veel schade als je "suiker "
blijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes type 1 (ik heb het zelf) is gewoon dikke pech. Ze zijn er achter gekomen dat er een genetisch defect ( en ja dat defect is enigszins erfelijk) de oorzaak voor is. Echter dat genetische defect moet wel eerst geactiveerd worden. Er wordt voornamelijk gedacht aan een of ander lichamelijk trauma, een zware griep of zo.. OOk het gebruik van veel antibiotica (zie ook hier ziek zijn) wordt genoemd als trigger... Als je meer wil weten kijk dan een op de site van de DVN( WWW.dvn.nl) Type twee heeft wel een belangerijke erfelijke component,maar DAARBIJ speelt de voeding en je leefwijze WEL een grote rol....

LAAT IK NOOIT TE HOREN KRIJGEN DAT IK MIJN DIABETES AAN MIJZELF OF MIJN EETPATROON TE WIJTEN HEB!!!!

Dan wordt ik echt heel boos.... GRRRRRRR!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is erfelijk. Ik lees hier in antwoorden dat het niet zo is, maar wel de aanleg om het te krijgen. Dat is dan toch gewoon erfelijk in burgertaal!? Alles wat ouders oplopen, hebben de kinderen ook een grotere kans te krijgen. Sommige ziekten weet je het zeker, anderen hebben een percentage zekerheid. Je kunt je DNA laten checken of je drager bent.