Ik kan vaak pas een week later bij de huisarts terecht, mag dat wel?

Wij zitten bij een praktijk met twee artsen. Een van de twee heeft onze oude huisarts vervangen sinds een paar jaar. Nu willen alle patienten van de praktijk bij de nieuwe huisarts omdat hij gewoon veel prettiger is.
Ik kan vaak pas de week er op terecht bij mijn eigen arts, omdat de mensen die eigenlijk onder de andere arts vallen nu ook ineens bij hem willen.

Mag dit wel? Ik zou toch binnen een paar dagen bij mijn arts terecht moeten kunnen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je vind dat je klacht geen week kan wachten, dan kun je dat aangeven bij de assistente.
Je kunt dan eerder terecht bij een arts die tijd heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij psychische klachten wil ik toch echt graag bij mijn eigen huisarts terecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tafel; en terecht maar psychische klachten kunnen vrijwel altijd wel een paar dagen wachten. In uitzonderingsgevallen kan dat écht niet en dan zou het weer niet uit moeten maken welke arts je verder helpt.
Maar goed: bij spoedgevallen (somatisch of psychisch) is er altijd iets te regelen.

Het beste antwoord

Er bestaat een convenant uit (ik geloof) 2000 tussen de zorgverzekeraars en zorgaanbieders (waaronder huisartsen) waarin staat dat 80% van alle zorgvragen binnen 2 dagen behandeld moet worden.
Op het eerste oog lijkt het dan dus alsof de huisarts niet aan deze eis voldoet.

Nu is het zo dat deze eis niet geldt voor de vragen aan de afzonderlijke huisarts, maar om de zorgvragen aan de gehele huisartsenpraktijk. De nieuwe huisarts kan
schijnbaar patiënten van de oudere overnemen. Het kan dus niet anders dan dat ze beiden één praktijk of maatschap vormen (dit in tegenstelling tot ieder hun eigen huisartsenpraktijk, die toevallig in hetzelfde pand gevestigd zijn; dit komt vaak voor.)

Om aan de eis te voldoen moeten ze met zijn tweeën de 80% van alle zorgvragen kunnen behandelen. Als veel patiënten bij de ene en maar weinig patiënten bij de andere huisarts willen komen, en daardoor het ene spreekuur overvol en het andere spreekuur leeg staat, dan is het toch wel een ander verhaal. Het is dan zeer goed mogelijk dat ze samen wel degelijk aan die eis kunnen voldoen. Het is dan de keus van de patiënt; ofwel snel op het spreekuur terecht kunnen bij de 'onfijne' huisarts, ofwel langer wachten voor het spreekuur van de 'fijne' huisarts.
De keus voor het spreekuur van de 'fijnere' huisarts staat iedere patiënt vrij, maar dan kan het die arts niet kwalijk genomen worden dat hij een lange wachttijd heeft; de zorg is immers wel sneller beschikbaar.
Anders gezegd (aldus mijn assistente); ofwel je kies welke arts maar dan vertellen wij wanneer het wordt, ofwel je kiest welk tijdstip maar dan vertellen wij welke arts het wordt.
Aangezien je uitgebreid bekend bent bij één van die artsen is een zekere coulance natuurlijk wel op zijn plek, maar spreekuurruimte die er niet is kan er nu eenmaal niet bijgemaakt worden.

Overigens geldt dit ook voor spoedgevallen. In geval dat een klacht niet kan wachten heb je niet opeens recht op die specifieke huisarts; je hebt dan wél recht op snelle medische zorg, maar die kan elke beschikbare huisarts geleverd worden. Natuurlijk mag je er voor kiezen om toch langer te wachten voor de andere arts, maar dat is dan voor eigen risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hm...Bedankt voor je duidelijke antwoord. Aan de ene kant vind ik dat wel logisch ook hoor. Het voelt echter "oneerlijk". Toen onze oude huisarts er nog was, was er een duidelijke verdeling onder de patienten. Sinds de nieuwe arts er is, willen ineens de patienten van de al zittende dokter naar de nieuwe arts.
Waar ik eerst nog vaak diezelfde dag terecht kon, moet ik nu vaak min 5 dagen wachten. Het voelt alsof mijn huisarts wordt "afgepakt". Overigens begrijp ik ook niet waarom ze zich bij de praktijk niet achter hun oren krabben waarom deze beweging gaande is.
De andere arts is gewoon echt een ******, en dat vinden bijna alle patienten.
Erna55
8 jaar geleden
Je zegt : " Het voelt alsof mijn huisarts wordt "afgepakt" .
Alleen bezit kan afgepakt worden. Een huisarts is je bezit niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tafel: wie zegt dat ze niet doorhebben dat die beweging er is. De huisartsenpraktijk is het eigendom van beide artsen. Je collega kan je er dus niet zomaar even uitzetten; helemaal niet aangezien die andere arts er eerder was. De praktijk was dan zijn eigendom en de nieuwe arts heeft zichzelf ingekocht.
Wat ook mogelijk is is dat de hele praktijk het eigendom is van die niet-fijne arts en dat de wel-fijne arts in dienst is bij hem. Uiteindelijk zal die arts zelf zijn conclusies moeten trekken en zijn gedrag aanpassen; helaas is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Als collega kan je hem er hooguit op wijzen maar meer dan dat kan je eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55: Beetje zinloze reactie dit. Ik zet het niet voor niets tussen aanhalingstekens. Je voegt werkelijk niks toe nu, erg jammer.

Andere antwoorden (1)

Ja, een lange wachttijd bij de huisarts is tegenwoordig helemaal niet uitzonderlijk. Bij mijn eigen huisarts kan ik ook nooit direct terecht. Echter, en dat zal ook bij uw huisartsenpraktijk het geval zijn, bij spoedeisende gevallen is er altijd plek. Zaken die wachten kunnen moeten wachten.

Het mag wel, maar het is dus wel van groot belang dat de patient en de assistentie, die de afspraken inboekt, een goede inschatting maken van de klachten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat betreft het vallen onder een huisarts; bij een groepspraktijk val je onder de praktijk. Niet meer onder een specifieke arts. Als je eerder bij een arts op consult wilt, kun je ook kiezen voor de "onprettige"arts. Wellicht kun je dan veel sneller terecht. Vervelend, dat snap ik goed. Wellicht iets om een keer aan te geven bij de praktijk.
AlphaLimaSierra