waarom zegt alles eigenlijk knak in mijn lijf als ik bijvoorbeeld door mijn knieen ga? Merlijne, 9 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik las dat dit geen kwaad kan, en zelfs is uitgebleken dat het gezond is!! Je kunt er GEEN reuma en ook GEEN kanker van krijgen.
Het zijn overigens niet je botten die knakken; In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vorige antwoord is bijna goed.
de knak ontstaat niet bij de vorming van damp (de explosie, alhoewel dat een te sterke term is, door het vacuumtrekken van een zich vergrotende ruimte vormt zich een dampbel wat zonder geluid gebeurt) maar bij het inklappen van de dampbel, de IMPLOSIE dus.
Je kunt het vergelijken met een plastic injectiespuitje waar een heel klein beetje water in zit, trek je als je de ene vinger op de punt houdt, de zuiger aan , dan zie je het water koken.
Laat je de zuiger dan plotseling schieten dan klapt de zuiger naar binnen en dat maakt geluid. na de klap zijn de waterdampbellen verdwenen.
Dat is ongeveer wat in je knie gebeurt en wat je hoort als het knakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn je gevrichten en spieren die door je zenuwen gaan bewegen als je in je b.v. door je knieen zit er iets een beetje scheef ofzo dan gaat hij knak