Hoe noem je het als je bv de nieuwe auto van een collega opeens heel veel ziet rijden?

Collega heeft een nieuwe auto gekocht. Een Renault Twingo. En nu opeens zie ik die auto heel vaak rondrijden.
Hoe heeft dit fenomeen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dit wordt "frequency illusion" of het Baader-Meinhof-fenomeen genoemd.

Het is puur een cognitieve denkfout: je krijgt dagelijks zo’n tsunami van impulsen over je heen, dat ​90 procent weg wordt gefilterd. Zodra je echter over een nieuw begrip of verschijnsel leert, valt datgene ineens op in je belevingswereld.
Waar je het voorheen nog samen met de rest van de voor jou irrelevantie informatie wegwuifde, merk je deze nu ineens wel op. Je radar voor dingen als Renault Twingo staat gewoon plotsklaps aan – en dat noemen we het Baader-Meinhof-fenomeen.

In preciezere termen betreft dit fenomeen een cognitieve vooringenomenheid, die de illusie van herhaling veroorzaakt. Het wordt versterkt door het recentheidseffect, dat ongeveer op het volgende neerkomt: als ik jou een lijstje met woorden geef om te onthouden, is het waarschijnlijk dat je je de laatste woorden op die lijst een stuk beter kan herinneren.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Pas toen ik in militaire dienst ging (da's héééél lang geleden) merkte ik hoeveel kazernes er in Amsterdam (mijn woonplaats) zijn/waren.