Hoe lang is cocaine aantoonbaar, zowel in het bloed, als in urine en in speeksel?

Toegevoegd na 55 seconden:
En is er verschil met regelmatig gebruik tot zeer regelmatig gebruik, dat het dan langer aantoonbaar is?

Toegevoegd na 56 seconden:
En is er verschil met regelmatig gebruik tot zeer regelmatig gebruik, dat het dan langer aantoonbaar is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
84.5K

Het beste antwoord

De halfwaardetijd van cocaïne (coke) is ongeveer 1 uur. Dat wil zeggen dat na 1 uur de helft van de cocaïne uit het bloed verdwenen is. De hoogste concentratie cocaïne wordt na 1 uur bereikt, dus 2 uur na inname is ongeveer de helft verdwenen.
Vijf uur na inname is de cocaïne voor 98% uit het bloed verdwenen. Cocaïne wordt in het lichaam afgebroken door de lever. Dit gebeurt met een snelheid van 30 tot 40 milligram per uur. Bij afbraak wordt de cocaïne omgezet in een aantal andere stoffen. Deze afbraakstoffen (metabolieten) zitten veel langer in het lichaam.

Bij een eventuele test op cocaïne onderzoekt men of deze afbraakstoffen in de urine zitten. De afbraakstoffen zijn, afhankelijk van het type test en de mate van gebruik, tot maximaal 8 dagen aantoonbaar.

Toegevoegd na 15 minuten:
In zijn algemeenheid geldt dat drugs (of afbraakproducten van drugs) in urine langer aan te tonen zijn dan in speeksel en dan in bloed. Daarom zijn drugstesten meestal urinetesten. In bloed is de duur dat cocaïne aantoonbaar is iets korter dan in urine.

Er blijven bij oraal genomen drugs ook altijd restjes in het speeksel zitten, maar dat verdwijnt redelijk snel. En het is minder betrouwbaar omdat er ook altijd andere restjes in het speeksel zitten die de test kunnen beïnvloeden. De politie kan een speekseltest gebruiken als voorselectiemiddel. Wanneer deze positief blijkt dan wordt de aangehouden bestuurder meegenomen naar het bureau voor een bloedonderzoek. De speekseltest kan niet gebruikt worden als bewijs, het bloedonderzoek wel.

In het haar zijn drugs het langst aantoonbaar. Haar heeft bloedtoevoer nodig om te groeien, dus als er drugs in het bloed zitten kan dit terug gezien worden in het haar. Als het haar nooit geknipt zou worden kunnen alle drugs die iemand in zijn leven heeft gebruikt aangetoond worden. Met een paar centimeter haar kan er al tot 3 maanden terug worden gekeken. Deze test is echter duur en omslachtig en wordt in Nederland bijna niet gebruikt.
Amadea
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Goed antwoord, +
Zeker de toevoeging van dat het in het haar is aan te tonen. Dit is de reden waarom Marco Kroon (militair met de hoogste onderscheiding, Ridder-Grootkruis in de Militaire Willems-Orde) AL zijn beharing had afgeschoren tijdens de rechtszaak. Hij werd verdacht van cocaine gebruik en voordat de Openbaar Aanklager het verzoek had goed gekeurd door de rechter van het nemen van haar-monsters, had hij al alles afgeschoren. Het (mogelijk) bewijs was weg, er was niets meer te analyseren.
gvrox
8 jaar geleden
Wel raar dat de bron een onnauwkeurigheid/inconsistentie bevat: als na twee uur 50% overblijft, dan is het na drie uur 25%, na vier uur 12.5% en na vijf uur 6.25% en blijft er 93.75% over en niet 98%
Amadea
8 jaar geleden
Zo'n logische opvolging is het meestal niet bij lichamelijke processen, gvrox. Vergelijk het bijvoorbeeld met afvallen: in het begin gaat het snel, maar naarmate de tijd vordert gaat het steeds trager.
gvrox
8 jaar geleden
Maar als het na een tijdje trager gaat dan zou er dus zelfs *nog* minder verdwenen moeten zijn na 5 uur.

Andere antwoorden (1)

Cocaine blijft tot 3 dagen in je systeem aanwezig. Tenzij het met alcohol geconsumeerd is, dan is het tot 5 dagen.

Een drugtest meet alleen niet cocaine, maar het afbraakproduct benzoylecgonine. Dit is bij eenmalig gebruik na zo'n 10 dagen uit je systeem. Bij regelmatig gebruik loopt dit op tot 20 dagen en met alcohol gebruik erbij tot een maand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Mijn droomberoep is vrachtwagenchauffeur ... enkel, mijn regelmatige cocaïne gebruik zit me in de weg. Volgens mij gaat het hem dus niet worden, je zal maar zo'n testje krijgen, ook al is er aan mijn uiterlijk niets te zien. Maar verder gaan zoeken naar een andere job ...