Is een wesp eten giftig?

Wij zijn aan het bbq'en en ik heb weer eens een grote mond.. Ik mep net een wesp dood en ik riep: ik vreet 'm zo op! Dus toen werd ie ff op de bbq gelegd en nu ligt ie op mn bord. Kan ik de wesp opeten ivm giftigheid? En moet de angel eruit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of het giftig is weet ik niet, maar gezond in ieder geval ook niet! Sowieso (als je al zo gek bent om het te doen) eerst de angel er uit halen, want hij kan anders wel in je keel blijven steken o.i.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leef je nog en was ie lekker?

Antwoorden (1)

Angel moet er zeker uit want die blijft ook na de dood van een wesp zijn werking behouden, zelfs na een behandeling op de bbq. De rest is niet giftig. Haal wel de vleugels eraf, die zijn niet eetbaar. Of het smaakt hoor ik graag van jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat is er mis met de angel van een dode wesp, als ik vragen mag? Bedoel je dat die door het kneden van de maag zich in de maagwand kan boren? Wordt die niet opgelost en verteerd door het maagzuur en het pepsine en de andere maageiwitten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ooit een dode wesp per ongeluk onvoorzichtig gehanteerd? Zo nee, doe het maar eens. Daarna praten we wel verder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een dode wesp steekt ook! Ga maar eens met een die wesp in je handen spelen. En voor de rest klopt ook dat je hem gerust kan roosteren en opeten zonder angel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook als die geroosterd is op de BBQ?
Is het wespengif thermostabiel tot 200/300 graden?
Het bestaat uit eiwitachtige stoffen en deze worden vrijwel altijd gedenatureerd bij verhitting en verliezen dan hun werking.
http://www.elkerliek.nl/Quartz/Patientenfolders/Bijen--of-wespensteek-met-ernstige-gevolgen.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
200/300 graden haal je niet snel inwendig in vlees op een BBQ
Dat zou betekenen dat (bijna) 100% van het vocht in de wesp tot damp over is gegaan.
Bij vlees is alles rond de 70 graden gaar. Hoe dat bij een kleine wesp zit? Als er in die regio veel vocht zit beschermt door een harde isolerende buitenkant..
Cryofiel
8 jaar geleden
Het gaat er alleen om of de angel nog zal steken. Je wilt geen angel in het maagslijmvlies hebben - en als die angel zijn werk nog doet, kan die door de kneedbewegingen van de maag best eens in het maagslijmvlies worden gedreven. Ik denk dat als je goed kauwt, niet met je tong maar puur met je kiezen, je de angel kapot zult maken. Dan zal die niet meer steken. Het gif zal hooguit nog een prikkende sensatie op de tong geven, voor zover het nog een werking heeft. Zwelling zal er niet optreden omdat het gif niet *in* de tong terechtkomt. In de maag doet het gif niets meer. Het wordt direct verdund en vrijwel ogenblikkelijk verteerd tot normale aminozuren.