Kan je iets merken van microslaapjes?

Met andere woorden: kun je je hier bewust van zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, want het kenmerk van slaap is dat je je dan niet bewust bent van wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En of je het kunt merken, vraag het maar aan een automobilist die het in een bocht overkomt. Schrikken geblazen en corrigeren. Maar op het moment zelf merk je niets zoals Amadea zegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gerardkh: een vriend van mij is eens wakker geworden tegen de vangrail. Van de minuut daarvoor weet hij helemaal niets meer, achteraf hoorde hij dat hij 2 pirouettes heeft gedraaid met z'n auto. Dus hij is goed geschrokken, zal het ook nooit vergeten, maar weet helemaal niets van de microslaap (behalve dat die is geweest)

Het beste antwoord

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.Microslaap is lastig te herkennen. Ze komt meestal onaangekondigd, hoewel zich soms van tevoren sufheid en plotseling opkomende vermoeidheid voordoet. Knikkebollen en dichtvallende oogleden kunnen een aanwijzing zijn. De bestuurder kan achteraf merken dat hij is ingedommeld door brandende oogleden, een droge mond, of het plotseling 'opschrikken' uit onoplettendheid.
De oorzaken van microslaap is meestal (over)vermoeidheid, hoewel ook wordt vermoed dat slaapapneu, hypoxie, hypersomnie of narcolepsie in sommige gevallen de oorzaak zijn. De meest voor de hand liggende remedie is dan ook (voldoende) slapen.
fremar
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus natuurlijk.
Dit herinnert mij aan mijn vader. Die viel na een week hard werken altijd in de kerk in seconde-slaapjes en dan schrok hij wakker, niet wetend of iemand het had gemerkt en dan keek hij schichtig om zich heen. :)))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!