Vraag over gebroken enkel en kuitbeen.. Zie uitleg

Ik heb afgelopen zondag met voetbal mijn kuitbeen en enkel gebroken. Ik heb nu een week spalk en moet mijn voet omhoog houden om de zwelling op te laten houden. Heb tot nu toe weinig pijn gehad eerlijk gezegd. Merk dat ik er zelfs al heeeel voorzichtig op kan leunen (als het niet anders kan). Aankomende maandag moet ik terug naar het ziekenhuis om nieuwe foto's te maken. Mijn vraag is of de kans groot is dat ik geopereerd moet worden en zo ja hoe lang ik waarschijnlijk nog in het gips moet.. Ook vraag ik me af op welke termijn ik weer kan gaan voetballen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (6)

hoe groot de kans is op opereren weet je maandag pas
maar als je in de gips moet ben je minimaal 6 weken zoet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat iemand je via goeievraag kan vertellen of je geopereerd moet worden.
Als je in het gips hebt gezeten moet je rekening houden met een behoorlijk geslonken spieren. Die zul je eerst moeten aansterken voordat je aan het voetballen kunt. Hoe snel dat gaat is erg individueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de foto's zal blijken of je geopereerd moet worden en daarna?, elke patient geneest anders dat geldt voor de gips periode maar ook daarna de therapie en/of trainingen.
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er beter niet op leunen, ook niet als het niet anders kan, zorg dat je niet in de situatie komt dat je er op moet leunen.
Van een breuk is bekend dat de pijn na het gipsen of spalken vaak gering is of er helemaal niet is. Maar het bot en in jouw geval botten zijn wél gebroken.
Met voetballen zal je nog echt even geduld moeten hebben, reken maar op in ieder geval 6 weken gips na een evt operatie.
Als je dan uit het gips komt zal het nog wel een week of 2 duren voor je weer voldoende kracht hebt opgebouwt om te voetballen.
Dit zijn natuurlijk gemiddelde, kan bij jou wel sneller of langzamer gaan.
Beterschap en voetballen kijken is ook (even) leuk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar jaar geleden reed er een heftruck over mijn been waarbij mijn enkel en nog wat kleine botjes volledig kapot waren en ik had ook geen pijn .
de pijn kwam na de operatie pas.
je moet niet voorzichtig op dat been gaan staan want dan heb je kans ,als het een rechte breuk betreft,dat je de hele handel scheef drukt.
ik kan je wel een tip geven .
als je uit het gips bent zal er vast wel therapie op volgen .
maak de therapeut goed duidellijk dat ze je dorsaalflexie
na kijken .
dat is de werking/buigzaamheid van je gewricht .
ik kreeg deze tip toendertijd ook en dat was maar goed ook.
als je 1 maal uit het gips bent word je ingetaped en dat geeft je een stabiliteit zoals je nog nooit gevoeld hebt .
hou rekening met een half jaar dan kan je beginnen met trainen en na een week of 5 daarna dan voetbal je wel weer .
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik mijn scheenbeen had gebroken werd ik direct geopereerd en kreeg ik er een plaat in met 6 schroeven. Daar kon ik zo'n 8 weken niet mee lopen. Daarna kreeg ik er gips omheen te extra ondersteuning. Na een paar weken mocht het gips eraf en mocht ik er volledig mee lopen.
Pas na een paar jaar hebben ze die plaat eruit gehaald maar na het weghalen van het gips en toen ik dus weer gewoon kon lopen heb ik geen last gehad van die plaat. Ik merkte bijna niet dat ie er nog in zat.