Is olieverf (nog steeds) giftig?

Ik heb (tevens op deze site) gelezen dat olieverf giftig is. Ik heb hier een doosje olieverf liggen van Van Dijck, gekocht bij de Action. Er wordt vermeld dit buiten bereik van kinderen en huisdieren te houden, echter, dit staat ook op de acryl- en aquarelverf.

Mijn vraag is: is olieverf erg giftig? Hebben we het dan over effecten op lange termijn? En hoe erg zijn die?

Hoeveel moet je er van binnenkrijgen voor je de effecten ervaart? Een klein beetje, een hele tube (bij wijze van)?

Gebruiken ze vandaag de dag nog steeds (zware) metalen in de olieverf?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Olieverf

Het beste antwoord

Ja de olieverf is nog steeds giftig. De echte zware metalen zijn niet meer toegestaan.

Hoe giftig het is ligt meestal aan de kleur want voor elke kleur worden andere pigmenten gebruikt.

Je kan bijvoorbeeld oranje maken van dakpannen (dit is dus gewoon gebakken klei).
Dit pigment is dus niet zo giftig.
titanium wit word gemaakt van de oxidatie van titanium, dit lijkt mij dan niet zo heel gezond.
Het is ook mogelijk dat de pigmenten synthetisch zijn vervaardigt.

Dan heb je nog de olie, vluchtige stoffen en harders

Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden om verf te maken dat dit niet valt te zeggen. Dus als er op de verpakking staat dat het giftig is ga er dan vanuit dat dit niet voor de grap is.

Laat je ook niet misleiden door acryl verf, hier zit in vergelijking met olie basis minder vluchtige stoffen in zodat je het binnenshuis mag gebruiken. Maar is veelal net zo giftig. Als je dit op je huid krijgt (huid is een opnemend orgaan) trekt het het vocht er uit met alle giftige stoffen die er in zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, bedankt voor dit antwoord, dit kon ik namelijk niet goed op internet vinden.