Hoe kan je caffeine in het lichaam sneller laten afbreken?

Ik weet dat bij rokers caffeine in het lichaam sneller wordt afgebroken. Maar hoe zit het bij niet-rokers? Hoe kunnen zij caffeine sneller afbreken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik kan me voorstellen door sporten, dat je hele lichaam in werking is. Andere plekken zeggen door rust, zodat je lijf zich volledig kan richten op de afbraak van de caffeine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat bij rokers cafeïne in het lichaam sneller wordt afgebroken.
Heb je een bron voor dit weten, dat kan helpen het goede antwoord te vinden.

Antwoorden (1)

Dat kan niet. Want het is niet aan te bevelen te gaan roken, een leveraandoening te krijgen, of bepaalde medicijnen te gaan gebruiken... Gewoon zorgen dat je niet meer cafeïne dan gelijk staat aan vijf kopjes koffie per dag binnenkrijgt, dan gaat het goed.

Na consumptie wordt cafeïne snel en efficiënt geabsorbeerd en in het lichaam verspreid. Maximale piekplasmaconcentraties worden bereikt na 15 tot 120 minuten.

Cafeïne heeft een halfwaardetijd van circa 4 uur, hoewel dit bij sommige groepen consumenten langer of korter is. Rokers breken cafeïne doorgaans sneller af dan niet-rokers. Terwijl de afbraak bij zwangerschap wordt vertraagd, met name tijdens de latere fases.

De verwijdering van cafeïne uit het lichaam via de nieren gebeurt met name na omzetting van cafeïne in de lever. Vandaar dat leveraandoeningen invloed kunnen hebben op de eliminatiesnelheid. Dit kan ook het geval zijn bij personen die bepaalde medicijnen gebruiken die in de lever worden omgezet.
Amadea