Hoe komt het dat je bloedsuiker door veel water drinken lager wordt?

Wat gebeurt er dan in het lichaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
34.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Alles verdunt, net zoals je bij siroop water giet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat gebeurt niet. Was het maar zo simpel. Door een hoog bloedsuikergehalte wordt osmotisch vocht aan de cellen onttrokken waardoor je enorm dorst krijgt. Daarom drink je veel bij hoog bloedsuiker maar die daalt daardoor niet.
Erna55
8 jaar geleden
Waar heb je de informatie vandaan dat de bloedsuikerspiegel lager zou worden ?

Het beste antwoord

Bij normale hoeveelheden wat drinken gebeurd dat niet.
Al het water dat je opdrinkt wordt op de een of andere manier gebruikt (als zweet, bij het metabolisme ed), al het water dat je wel drinkt maar niet op zo'n manier gebruikt wordt door je lichaam uitgescheiden. Het water in je urine is dan dus niet meer alleen een oplosmiddel, maar ook een afvalstof. Op deze manier houden je nieren de hoeveelheid water in je lichaam binnen normale grenzen; daarbij raak je geen glucose kwijt en dus blijft je bloedsuiker er onveranderd door.
In de normale situatie is dat althans het geval.

Het is mogelijk om zo'n grote hoeveelheid water te drinken dat je nieren zoveel water niet meer uit kunnen scheiden. Het water blijft dan dus in het bloed achter en verdund zo elke stof in je bloed; dat geldt dus ook voor het glucose en dus daalt het bloedsuiker. De vergelijking van Ritsuka, dat het verdund als limonadesiroop, is dan dus zo gek nog niet. We hebben het dan wel over écht hele grote hoeveelheden water; in feite heb je in dit geval een watervergiftiging en het lage bloedsuiker is dan wel een van de mindere problemen die je dan hebt.

Ook in geval van een verhoogd bloedsuiker kan veel drinken het suiker doen verlagen. Bij de filtratie in de nieren komt ook het suiker in de urine terecht. Al dat suiker wordt verderop in de nier weer teruggehaald waardoor er in de uiteindelijke urine geen suiker meer te vinden is. Nu is het zo dat de capaciteit van de nieren om het suiker weer terug te halen beperkt is. Als het bloedsuiker boven de (ongeveer) 10 uitkomt komt er zoveel suiker in de urine terecht dat niet meer alles teruggewonnen kan worden; een deel van het suiker raak je dan dus met de urine kwijt. Het suiker heeft een osmotische werking waardoor meer vocht aan het lichaam onttrokken wordt. Als je niet zou drinken kan het bloedsuiker zelfs stijgen door het extra vochtverlies. Het vochtverlies veroorzaakt echter dorst; door te drinken houdt je de hoeveelheid vocht op peil en blijf je glucose verliezen in de urine. Het bloedsuiker daalt dan dus iets, maar komt niet onder de 10 uit.

Weetje: dit laatste proces is hoe diabetes aan zijn naam komt; 'diabetes mellitus' betekent 'zoet doorstroming.'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als wij cliënten met diabetes water laten drinken gaat hun bloedsuikerwaarde omlaag. Dit kan behoorlijk schelen. We prikken ervoor en erna. Dus helaas klopt bovenstaande tekst niet.