Kun je naar de spoedeisende hulp om paniek?

Hallo iedereen,

op mijn penis heb ik twee zwellingen. Op de schacht, een ader, en op de eikel. Ik ben er vanochtend voor naar de dokter geweest, die zegt dat het niets is, maar mensen met ongeveer dezelfde klachten op internet zeggen iets anders. Niet dat het fataal is of zo, maar ik heb niks kunnen vinden over mijn klachten, behalve één medische website die zegt dat ik urgent care moet zoeken.

Ik heb een angststoornis en ik ben heel, heel erg bang dat het een bloedprop is of zo. Ik verwacht ieder moment neer te vallen, en dit heb ik nu al twee dagen. De dokter zegt dat ik later maar terug moet komen als het zo blijft, maar ik kan niet zo lang wachten. Ik ben heel bang.

Kan ik nu naar de huisartsenpost/eerste hulp zodat ze toch nog eens goed naar mijn klachten kijken, een spoed second opinion ofzo? Ik wil ernstige gevallen vóór laten gaan natuurlijk maar ik weet gewoon niet zeker wat er nou aan de hand is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor de problemen die jij omschrijft kan je niet zomaar terecht op de spoedeisende hulp. Ook voor de SEH is meestal een doorverwijzing nodig van de huisarts, een ander ziekenhuis of middels een 112 melding.
Als je gewond raakt bij een ongeval, of als je te ziek bent om op een huisarts te kunnen wachten mag je ook zelf naar de SEH gaan. De kosten hiervan vallen dan wel onder het eigen risico.
In jouw geval vermoed ik echter dat je weggestuurd wordt met het advies een afspraak met de huisarts te maken.

Wat je kan doen is aan de huisarts vragen om je door te verwijzen naar een andere huisarts voor een second opinion.
Een arts dient dit verzoek in principe te honoreren, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om dit niet te doen (als je bijvoorbeeld om de haverklap voor dezelfde kwaal een second opinion vraagt). Die argumenten dient hij/zij gemotiveerd kenbaar te maken.

En wat internet betreft.
Tja, als je alles gelooft wat er op internet wordt gezegd, zijn zweetvoeten bij wijze van spreken al reden voor paniek...

Gratis tip: maak meteen een afspraak bij de huisarts voor je angststoornis, mocht je hier nog niet voor onder behandeling staan. Dat lijkt me op dit moment een prangender probleem.