Bestaat er een verband tussen hoelang je je adem kunt vasthouden (bij max. inademing) en je uithoudingsvermogen (conditie)?

Zo ja, wat kun je dan zeggen over je conditie als je bv 3 min lang je adem kunt inhouden?

8 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (2)

Conditie is een complex geheel van ademhaling, uitwisselen van zuurstof in de spieren (waarvoor met veel trainen extra kleine bloedvaatjes worden aangelegd in de spieren om de uitwisseling te optimaliseren)
Lang je adem in kunnen houden betekent dat je lijf zuurstof optimaal kan benutten, en je dus langer iets kunt uitvoeren per liter ingeademde lucht. Maar door langer je adem in te houden op zichzelf, zal je conditie niet verbeteren.

uit de bron
(slimvitaal):
Langer dan een minuut je adem inhouden kost daarom steeds meer moeite en kan alleen bij een goede conditie.
(dutchbodybuilding):
Met je longtraining train je voornamelijk het lang kunnen inhouden van je adem, niks meer of minder
(nrc retro):
Snelle lopers onderscheiden zich van de mensen die lang onderweg zijn door meer meters te maken per liter ingeademde zuurstof. Kemper: ,,Op de vraag hoe dat komt, is in de dertig jaar dat ik nu in dit vak zit ieder decennium een ander antwoord gegeven. Toen ik begon moest training de longcapaciteit verbeteren. Maar dat is onzin. De longen van gezonde mensen hebben een enorme overcapaciteit. Als je stilstaand zeer snel in en uit ademt krijg je meer lucht binnen dan tijdens marathonlopen. Tien jaar later lag het aan de hartcapaciteit. De grote sportharten werden ontdekt. Inmiddels weten we dat het hart wel verandert, maar dat in de pompfunctie de beperking niet zit. Nu zeggen we: het zijn de spieren. Het werkelijke verschil zit in de doorbloeding en de energiehuishouding van de spieren.''
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het heeft volgens mij helemaal niets met je conditie te maken.
Ik neem aan de je met adem inhouden, bedoelt, in een stoel zitten en je adem inhouden, niet ondertussen de 100 m sprint uitvoeren.

Dat is iets dat je kunt trainen, en volgens mij train je daar niets mee dat met uithoudingsvermogen te maken heeft en het heeft ook ook niets met efficienter met zuurstof omgaan van doen.

Wat je traint is het minder gevoelig worden voor de drang (die ieder mens heeft en die uiteindelijk alles overheerst) om adem te halen als je je adem een tijdje inhoudt.

Dat is een heel lang verhaal over de kooldioxide hoeveelheid in je bloed die wordt gemeten en waar je hersenen op reageren.
Als je lang je adem kunt inhouden heb je vooral geleerd dat er bij lage waarden nog niets aan de hand is, en krijg je die allesoverheersende drang om te ademen nog niet zo snel.

Vrijwel niemand stikt na 1 minuut niet ademhalen, maar ongeoefende mensen krijgen het spaans benauwd als ze hun adem inhouden, al veel eerder. Ga je er op trainen (eigen ervaring, vroeger gedaan) kun je het steeds langer volhouden en lach je later om die minuut.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS dus 3 minuten je adem kunnen inhouden zegt dus (vrijwel) niets over je fysieke conditie. Je leeftijd, gewicht ed zijn wel van belang denk ik. Iemand die 100 kg te zwaar is zal er mogelijk nooit in slagen die 3 minuten te halen.
Maar neem je 2 mensen met vergelijkbare bouw, leeftijd en gewicht is in mijn optiek het kunnen inhouden van je adem geef maatstaf voor conditie
Summo
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je verhaal klopt voor zover je het verband met de conditie buiten beschouwing laat want hoe lang je je adem kunt inhouden wordt grotendeels bepaald hoever jje je bloed vooraf hebt verzadigd met zuurstof. Door vooraf een aantal keren diep in te ademen kun je de zuurstofverzadiging van je bloed maximaal maken. En door dan te zorgen dat je lichaam zo passief mogelijk is en zo min mogelijk zuurstof verbruikt kun je langer je adem inhouden. De conditie is het trainen van je lichaam tijdens inspanning zo efficient mogelijk gebruik te maken zijn bronnen en dat gebruik je in rust nauwelijks.
Ik verwacht dat je bij je twee mensen beter kunt kijken naar bloedvolume en Hb want dat bepaalt hoeveel zuurstof je kunt hamsteren