Verbrandt een pas overledene net als een levende bij lang in de zon "zitten"?

Ik heb vandaag duidelijk te lang in de zon gelopen en ben behoorlijk verbrand en roodgekleurd. Mijn vraag is of een pas overledene (max. paar dagen - week), voor het gemak een tamelijk gezond persoon van een jaar of 30, ook net zoals ik vandaag in dezelfde omstandigheden zou verbranden en roodgekleurd zou zijn.

Alvast dank voor je antwoord!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door de zon ontstaan er beschadigingen aan de cellen in de huid en aan het DNA van de huidcellen. Door deze beschadigingen gaan cellen te gronde. Hier door komt er een ontstekingsreactie op gang in de huid: de huid wordt rood, pijnlijk, warm en wat dikker; dit is dan de zonverbranding. Op zich kan zo'n ontstekingsreactie niet op gang komen in afgestorven weefsel. Nu is het zo dat 'doodgaan' een stuk minder abrupt verloopt dan vaak gedacht. Op het moment dat het hart, longen en hersenen zover afgestorven zijn dat zij stoppen met functioneren (dan wordt je meestal wel dood verklaard) is je huid nog een tijd vitaal. Hoelang dat precies duurt is van vele factoren afhankelijk, maar toch wel enkele uren. Aangezien de ontstekingsreactie lokaal in de huid optreedt kan de ontstekingsreactie (althans de moleculaire processen) nog optreden. Hoewel de complete ontstekingsreactie op gang komt zal de huid echter niet rood en gezwollen worden (daarvoor is een bloeddruk nodig) en er is geen pijn (daar zijn werkende hersenen voor nodig). Of er dan nog van zonverbranding gesproken kan worden is dan dus niet hard te beantwoorden: moleculair gezien wel, klinisch gezien niet. Als de huidcellen al dood zijn is het antwoord sowieso 'nee.'

Nee, een dood lichaam reageert niet meer op warmteprikkels zoals een levend lichaam doet. Wat je wel bereikt,is dat het ontbindingsproces gaat versnellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100