Verbrandt een pas overledene net als een levende bij lang in de zon "zitten"?

Ik heb vandaag duidelijk te lang in de zon gelopen en ben behoorlijk verbrand en roodgekleurd. Mijn vraag is of een pas overledene (max. paar dagen - week), voor het gemak een tamelijk gezond persoon van een jaar of 30, ook net zoals ik vandaag in dezelfde omstandigheden zou verbranden en roodgekleurd zou zijn.

Alvast dank voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Poet
8 jaar geleden
Schade door uv zal overeenkomstig zijn. Roodkleuring zal niet optreden omdat er geen druk meer is in het bloedvatenstelsel en bloed dus niet meer stroomt
Poet
8 jaar geleden
Lijkt me maar ik heb hier feitelijk geen verstand van novh ervaring mee
kierkegaard47
8 jaar geleden
hmmmja, een overleden persoon zou ik toch niet "tamelijk gezond" willen noemen hoor :) (maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt). Verder kan ik hier geen zinnig antwoord op geven overigens, omdat ik er geen verstand van heb.

Het beste antwoord

Door de zon ontstaan er beschadigingen aan de cellen in de huid en aan het DNA van de huidcellen. Door deze beschadigingen gaan cellen te gronde. Hier door komt er een ontstekingsreactie op gang in de huid: de huid wordt rood, pijnlijk, warm en wat dikker; dit is dan de zonverbranding.

Op zich kan zo'n ontstekingsreactie niet op gang komen in afgestorven weefsel.

Nu is het zo dat 'doodgaan' een stuk minder abrupt verloopt dan vaak gedacht. Op het moment dat het hart, longen en hersenen zover afgestorven zijn dat zij stoppen met functioneren (dan wordt je meestal wel dood verklaard) is je huid nog een tijd vitaal. Hoelang dat precies duurt is van vele factoren afhankelijk, maar toch wel enkele uren. Aangezien de ontstekingsreactie lokaal in de huid optreedt kan de ontstekingsreactie (althans de moleculaire processen) nog optreden.
Hoewel de complete ontstekingsreactie op gang komt zal de huid echter niet rood en gezwollen worden (daarvoor is een bloeddruk nodig) en er is geen pijn (daar zijn werkende hersenen voor nodig).

Of er dan nog van zonverbranding gesproken kan worden is dan dus niet hard te beantwoorden: moleculair gezien wel, klinisch gezien niet.
Als de huidcellen al dood zijn is het antwoord sowieso 'nee.'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Nee, een dood lichaam reageert niet meer op warmteprikkels zoals een levend lichaam doet. Wat je wel bereikt,is dat het ontbindingsproces gaat versnellen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
?
Verbranden is toch niet "reageren op warmteprikkels"?
Reddie
8 jaar geleden
Als een dood lichaam niet meer op warmteprikkels zou reageren, zou hij nooit gecremeerd kunnen worden.
Ook papier "reageert" op warmteprikkels.
Min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is een warmteprikkel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is het duidelijk wat jc54 bedoelt. Ik geef hem een plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp
@jc54
Totaal niet. Hij zegt dat het niet zal gebeuren tot zover kan ik het volgen. Waarom het niet gebeurt lijkt me foutief of ik snap echt niet wat hij bedoelt. Nogmaals wat zijn warmteprikkels? Ik heb zeker na de reactie van Reddie het idee dat ik een onjuist idee heb over wat dat zijn. Ik ben benieuwd naar een uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij bedoelt pompidom: zal een dood lichaam ook rood worden ("verbranden" zoals bedoeld bij te lang in de zon liggen). Het antwoord is natuurlijk nee, de huid wordt rood door verwijding van haarvaten en dat is de reactie van een levend lichaam. Een dode vertoont die reactie natuurlijk niet; een dode reageert niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat pompiedom bedoelt begreep ik gelijk. Wat jc54 bedoelt/bedoelde niet. Het antwoord is natuurlijk nee, de huid wordt rood door verwijding van haarvaten en dat is de reactie* van een levend lichaam. Een dode vertoont die reactie natuurlijk niet; een dode reageert niet. *Een reactie die wordt veroorzaakt door de warmteprikkel? Kijk nou wordt het pas een volgbaar geheel. Als je jouw hele verhaal weglaat, is het toch totaal niet duidelijk wat die warmteprikkel er nu toe doet.