Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verbrandt een pas overledene net als een levende bij lang in de zon "zitten"?

Ik heb vandaag duidelijk te lang in de zon gelopen en ben behoorlijk verbrand en roodgekleurd. Mijn vraag is of een pas overledene (max. paar dagen - week), voor het gemak een tamelijk gezond persoon van een jaar of 30, ook net zoals ik vandaag in dezelfde omstandigheden zou verbranden en roodgekleurd zou zijn.

Alvast dank voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Poet
8 jaar geleden
Schade door uv zal overeenkomstig zijn. Roodkleuring zal niet optreden omdat er geen druk meer is in het bloedvatenstelsel en bloed dus niet meer stroomt
Poet
8 jaar geleden
Lijkt me maar ik heb hier feitelijk geen verstand van novh ervaring mee
kierkegaard47
8 jaar geleden
hmmmja, een overleden persoon zou ik toch niet "tamelijk gezond" willen noemen hoor :) (maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt). Verder kan ik hier geen zinnig antwoord op geven overigens, omdat ik er geen verstand van heb.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door de zon ontstaan er beschadigingen aan de cellen in de huid en aan het DNA van de huidcellen. Door deze beschadigingen gaan cellen te gronde. Hier door komt er een ontstekingsreactie op gang in de huid: de huid wordt rood, pijnlijk, warm en wat dikker; dit is dan de zonverbranding.

Op zich kan zo'n ontstekingsreactie niet op gang komen in afgestorven weefsel.

Nu is het zo dat 'doodgaan' een stuk minder abrupt verloopt dan vaak gedacht. Op het moment dat het hart, longen en hersenen zover afgestorven zijn dat zij stoppen met functioneren (dan wordt je meestal wel dood verklaard) is je huid nog een tijd vitaal. Hoelang dat precies duurt is van vele factoren afhankelijk, maar toch wel enkele uren. Aangezien de ontstekingsreactie lokaal in de huid optreedt kan de ontstekingsreactie (althans de moleculaire processen) nog optreden.