Waarom houdt bijna iedereen een muis met zijn/haar rechterhand vast?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals al eerder aangegeven is, is de meerderheid rechtshanding. Wil je toch een linkshandige muis, dan is dit via instellingen (Windows 2008.2) Mouse and toutchpad eenvoudig te wijzigen door right te kiezen.

Antwoorden (4)

Omdat de meerderheid van de bevolking rechtshandig is.
Mocht iemand nu linkshandig zijn, dan hoeft diegene alleen maar de muis aan de linkerkant van het toetsenbord te plaatsen. (En een linkshandige muis aanschaffen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben niet de enige linkshandige die een muis met zijn/haar rechterhand vasthoudt.
ronron1212
8 jaar geleden
Nee maar er zijn gewoon links handige muizen veel makkelijker.
Amadea
8 jaar geleden
Gebruik jij dan een linkshandige muis, ronron1212? Het lijkt mij echt niet gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@schaarvoordehaar Dan had je je vraag anders moeten stellen. Waarom houden ook veel linkshandigen hun muis rechtshandig vast? Nu is het een ietwat domme vraag, met logisch antwoord. Net als waarom houden veel mensen hun pen rechts vast? Omdat veel mensen rechts zijn natuurlijk. Ik ken iemand die wel links zijn muis vast houdt, maar van zijn vader aan moest leren om de "rechtshandige" knoppencombinatie te gebruiken. Zijn linkermuisknop zit dus onder zijn ringvinger. Ik gok dat dat bij meer kinderen/gezinnen zoiets speelde en ze dus ook dat ze maar leren de muis rechts te gebruiken omdat er anders steeds gewisseld moet worden. Ik kan ook links muizen als rechtshandige, als ik niks moeilijks moet doen, met een pen hoef je niet aan te komen links. Dat is veel lastiger. Dus dat scheelt ook een hoop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Waarom lijkt je dat niet makkelijker? Als je eenmaal rechtshandig gewend bent is het een ander verhaal. Maar als je als linkshandig kind direct een linkshandige muis krijgt, maar ook een rechtshandige naast het toetsenbord ligt lijkt me de keuze voor links snel gemaakt.
Amadea
8 jaar geleden
Omdat de computers waarbij ik een muis gebruik niet alleen door mij maar ook door anderen die meestal rechtshandig zijn worden gebruikt. Het is veel te onpraktisch om telkens te switchen!
ronron1212
8 jaar geleden
Mijn vrouw is linkshandig en gebruikt daarom ook een linkshandige muis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan ook twee muizen aansluiten aan een pc, dan hoeft er niet gewisseld te worden ;-)
bamibal
8 jaar geleden
Je kunt trouwens in de instellingen ook de knoppen omdraaien. De linkermuisknop bij de rechtshandige muis wordt dan de rechtermuisknop bij de linkshandige muis.
Amadea
8 jaar geleden
Dan zou ik werkelijk alles verkeerd doen...
Ritsuka
8 jaar geleden
Jij bent niet iedereen Amadea
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier ook een linkshandige die rechtshandig muist.
Bij mij van oorsprong omdat door de plaatsing van mijn pc het staartje op mijn werk te kort was en thuis de printer in de weg stond. Dus twee praktische redenen.
Amadea
8 jaar geleden
Nee, ik ben niet iedereen, Ritsuka. Maar wel een zeer linkshandige die toch sommige dingen liever met de rechterhand doet. Gewoon omdat dat praktischer is in het alledaagse leven.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Op mijn werk muis ik rechtshandig, thuis muis ik linkshandig. Beide omdat het qua inrichting op het computermeubel handiger uitkomt. Ben overigens verder linkshandig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik met mijn andere hand zou gaan muizen zou ik zeker de knoppen omdraaien. Als ik nu mijn muis met andere hand vasthoudt dan voelt het veel logischer om weer met mijn wijsvinger de algemene knop te gebruiken.
Omdat de vorm van de muis daarop ingesteld is. Ik heb het de eerste tijd wél met de linkerhand gedaan, maar kreeg daar toen RSI van in mijn linkerduimmuis. Toen werd ik gedwongen om het met de rechterhand te leren doen, en nu wil ik niet anders meer. Het voelt niet prettig aan in de linkerhand, je moet de muis schuin vasthouden om de knoppen goed te kunnen bedienen. En het is lastig in samenwerken, omdat het ding dan telkens weer naar de andere kant moet worden gezet.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat de vorm van de muis daarop ingesteld is. Als je een linkshandige muis koopt niet. Dat is natuurlijke wel een extra uitgave/moeite voor veel gezinnen, net als idd het wisselen (ook in de instellingen, als je de knoppen ook omdraait). Hetzelfde zie je met veel linkshandigen die gitaar zijn gaan spelen. Zijn het maar rechts gaan doen. Verkeerd om gaan slaan etc. omdat een linkshandige gitaar niet vaak voorkomt, niet voorhanden is etc.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Er zijn ook muizen zonder speciale vorm voor de hand. Als je de bediening om zet zijn ze prima geschikt voor linkshandige.
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn muizen zijn inderdaad symmetrisch.
Om dezelfde reden dat bijna iedereen schrijft met de rechterhand. Je fijne motoriek zit in die hand en dat heb je ook nodig voor het bedienen van een muis. Probeer het maar eens met je andere hand en je voelt dat het niet goed voelt. En het heeft ook iets met intuïtie te maken, je hebt als klein kind voor een kant gekozen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dat is omdat de meeste mensen rechtshandig zijn is evident. Daarnaast zie je ook een hoop linkshandigen die rechts muizen. Waarschijnlijk een gevolg van opgroeien in een gezin waarin iedereen rechtshandig is en men niet weet van linkshandige/symmetrische muizen of daar niet aan wil beginnen. Zo leren linkshandigen vaak bedoeld of onbedoeld rechtshandig te muizen. Aangezien muizen niet zo lastig is als schrijven gaat dat vaak vrij snel goed.

Later is dat vaak weer handig aangezien bijna overal rechtshandig muizen gebruikt worden, muizen recht liggen etc. Linkshandige muizen zullen ook wat duurder zijn en minder te verkrijgen. Eenmaal gewend rechtshandig te muizen is er geen reden meer om linkshandig te gaan, andersom zelfs.