Wat zie je als je blind bent?

Blindheid is een beangstigende aandoening. Daarom vraag ik mij af wat je ziet als je blind bent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens bij de zoekfunctie. . Deze vraag is eerder beantwoord

Het beste antwoord

Je ziet niet. De dimensie "zien" bestaat niet voor een echte blinde.

Als jij je ogen dicht doet, kun je wel degelijk zien. Kijk maar; zie je kleuren en vormen? Bewegende objecten? Zie je zwart? Zie je niets? Dan is het "zien" er nog wel.

Er zijn ook blinden die ooit wel gezien hebben. Soms is het "zien" er voor hen dan nog wel, maar zeer slecht.
Vaak kunnen zij enkel licht en donker onderscheiden.
Als er dan iemand voor hen staat, zien zij enkel het silhouet, net zoals bij voorwerpen in een kamer.
Wit met zwarte, soms bewegende vlekken.

Voor een blinde die altijd blind is geweest, zal het niet beangstigend zijn. Stel je eens voor dat er nog een zintuig bestaat. Een zintuig waarmee je dus iets kan. Wij hebben dit zintuig dus allemaal niet, maar mis je het?
Mis jij op dit moment nog een zintuig? Vindt je de wereld beangstigend zonder dit onbekende zintuig?
Nee? Zo is het voor een blinde ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niks!!
Als je nog wel iets zou zien ben je heel slechtziend..
Bij blind zijn zie je dus niks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donker en af en toe gekleurde vlekken en vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen maar zwart zie je dan. Dus niks.! Maar in z'n droom kan die wel wat zien volgens mij. Anders ziet die helemaal niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die vanaf de geboorte blind zijn zien ook tijdens dromen niets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou best kunnen.
In principe zie je natuurlijk niets. Iemand die op latere leeftijd blind wordt zal misschien nog beelden uit zijn/haar herinneringen 'zien' en zich zo een voorstelling kunnen maken. Iemand die nooit geizen heeft ziet echt niets, kunnen zich ookn iets voorstellen bij kleuren e.d. maar hebben wel besef van vormen (door voelen) en maken zich daar wel een beeld bij. Voor zover mogelijk natuurlijk want ze weten niet hoe zo'n vorm er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou een blinde ziet in theorie niets. Maar als wij dromen hebben we een levendige fantasie en "zien" we de gekste dingen en plekken met onze ogen dicht. Zou een blinde geen fantasie hebben?

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden en dus beelden kunnen fantaseren en mensen die blind zijn geboren die nooit beelden hebben waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet zeggen :jij kan niets zien omdat er helemaal niks is .
Het is hetzelfde als ik jou vraag wat ziet jou vinger .