als je hooikoorts hebt, kun je dan ook koorts krijgen?

Ik heb een paar maanden hooikoorts. Waar ik tabletten voor slik. Maar sinds vanochtend een zere rode keel en lichte verhoging 38.1 graden. Kunnen deze klachten door hooikoorts komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
32.6K
Amadea
8 jaar geleden
Je kunt natuurlijk best een andere ziekte krijgen naast je hooikoorts. Keelontsteking vermoedelijk.

Antwoorden (3)

Ja dat kan zeker. Hooikoorts is een allergische reactie, Wanneer het immuunsysteem overactief wordt dan reageert het op stoffen die in principe ongevaarlijk voor ons zijn zoals pollen, katten of lactose.

Als essentiële stoffen als vitamines en mineralen door een overactief immuunsysteem afgevoerd worden als afvalstoffen dan merkt u daar in eerste instantie niks van. Vervolgens neemt uw weerstand af en beginnen er allerlei vage klachten te verschijnen. Daarnaast gaan de afvalstoffen zich opstapelen waardoor er klachten komen zoals huidproblemen, verstopte holtes, vermoeidheid, hoofdpijnen, ontstekingen, luchtwegklachten, gewrichtspijnen etc

Toegevoegd na 15 uur:
Aanvulling:

Klaarblijkelijk zijn het een aantal mensen er niet mee eens, maar goed dat mag. Ik zal het toelichten. Van allergie kan je wel degelijk koorts krijgen. Ik heb dit als kind met regelmaat gehad. Niet ernstig maar zo rond de 38 graden. Schrale/pijnlijke keel is ook logisch omdat je slijmvliezen overuren, je niest hoest etc. Heeft niets met alternatieve geneeswijze te maken, zijn gewoonweg symptomen.

Hier uitgebreidere link, onderaan staat ook het stukje over koorts:

http://www.medicinfo.nl/%7BA872F910-8EF5-4FE6-8029-DC12CF68C260%7D

Toegevoegd na 15 uur:
En hier staat het duidelijk vermeld:

Kenmerkend voor hooikoorts zijn:

Jeukende, branderige ogen, die voortdurend tranen.
Rode en gezwollen oogleden.
Een loopneus, die overgaat in een verstopte neus.
Niesbuien.
Moe, koortsig gevoel. <----------------
Benauwdheid.
Soms hoesten en een pijnlijke keel. <----------------------
Jeukend verhemelte.

Deze info komt van gezondheidsnet.

http://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/hooikoorts-wat-zijn-de-symptomen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus.
SimonV
8 jaar geleden
Je vergeet de bron:
http://www.shenmen.nl/Hooikoorts/De%20oplossing%20voor%20hooikoorts-2.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt inderdaad gekopieerd van de link van SimonV. Na even zoeken op die site blijkt het te gaan om een kliniek die gespecialiseerd is in traditionele chinese geneeswijzen. Vanuit hedendaags medische denken raakt het stukje dan ook kant noch wal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Flipjeboot, het raakt zeker kant èn wal.
Lees hier maar even:
http://www.medicinfo.nl/%7BA872F910-8EF5-4FE6-8029-DC12CF68C260%7D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hier: http://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/hooikoorts-wat-zijn-de-symptomen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik zei dat het stukje kant noch wal raakt doelde ik op de tweede alinea van je antwoord. Het spijt me, maar vitamines ed worden door het lichaam nooit als afvalstoffen gezien. Ze worden soms bij wel uitgescheiden, maar alleen om een te groot overschot met vergiftigingsverschijnselen te voorkomen. Dat maakt ze nog geen afval.
Bij deze uitscheiding speelt het immuunsysteem geen enkele rol, laat staan dat de uitscheiding een gevolg is van een overactief immuunsysteem(als dat al bestaat.)
Je lichaam is prima in staat meerdere stoffen tegelijkertijd uit te scheiden. Er is geen enkele reden om te denken dat de uitscheiding van vitamines en mineralen een ophoping van afvalstoffen geeft.
Als zo'n ophoping al optreedt dan geeft dat níét de klachten die je opnoemt. Maar goed, ook in de eerste alinea ben je niet volledig correct. Dat je allergisch kan zijn voor katten wil ik nog wel afdoen als slordigheid, maar een allergie voor lactose is per definitie onmogelijk. (een lactose-intolerantie bestaat wel, maar dat is niet immuungemedieerd en dus géén allergie.) Wat de koorts en keelpijn betreft zal ik reageren bij mijn eigen antwoord.
Tja, het antwoord op je eerste vraag (of je koorts kan krijgen als je hooikoorts bent) is natuurlijk: ja. Van hooikoorts kan je geen koorts krijgen, de naam is inderdaad nogal misleidend, maar ook een hooikoorts-patiënt kan iets anders onder de leden krijgen waardoor hij koorts krijgt; dat staat dan los van de hooikoorts.

De vraag in je toelichting is echter anders. Het antwoord op de vraag of een zere, rode keel en koorts van hooikoorts kunnen komen is: nee.

Hooikoorts is een allergie voor pollen, die een ontsteking in de neus geeft; een allergische rhinnitis. Bij ernstigere allergie kan de ontsteking zich uitbreiden naar de ogen en daar oogklachten geven, maar het hele probleem is echt gelokaliseerd in de neus.
Koorts is geen symptoom van een allergische reactie (alleen van een type 1 allergie maar daar is bij hooikoorts nooit sprake van) en keelklachten dus ook niet.

Als de keel rood en pijnlijk is dan is de keel ontstoken; in verreweg de meeste gevallen gaat het dan om een virale ontsteking. Zo'n keelontsteking kan de koorts wél makkelijk verklaren. Er bestaan geen medicijnen tegen dit soort virale infecties; gelukkig genezen ze spontaan, meestal binnen een paar dagen tot een week. Pijnstillers, koud drinken en/of ijsjes eten kunnen de klachten verminderen; voor de rest is het uitzieken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor iemand met de categorie goud had ik iets meer verwacht. Wel degelijk kan je van hooikoorts verhoging en zere keel krijgen.
Iedere vergissing van het immuunsysteem kan een diversiteit aan klachten opleveren waaronder verhoging (in de volksmond koorts, maar dat roepen mensen al als ze iets verkouden zijn) Lees dit stukje maar: (en nee, komt niet van een alternatieve site) Kenmerkend voor hooikoorts zijn: Jeukende, branderige ogen, die voortdurend tranen.
Rode en gezwollen oogleden.
Een loopneus, die overgaat in een verstopte neus.
Niesbuien.
Moe, koortsig gevoel. <-----------
Benauwdheid.
Soms hoesten en een pijnlijke keel. <-------------
Jeukend verhemelte. http://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/hooikoorts-wat-zijn-de-symptomen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, lange tenen...
De medaille zegt natuurlijk niets, maar na inmiddels 15 jaar studie en 5 jaar klinische ervaring denk ik inmiddels te weten waar ik over praat.
Er staat overigens ook niets in je eigen bronnen dat mijn informatie tegenspreekt. Is je opgevallen dat de rijtjes symptomen in de bronnen niet overeenkomen? Dat is toch op zijn minst apart, toch? Welnu, in één bron staat genoemd 'moet, koortsig gevoel.' Dit draagt je schijnbaar aan als bewijs dat je koorts krijgt van hooikoorts. Een 'koortsig gevoel' en koorts zijn twee verschillende dingen. Bij een 'koortsig gevoel' heeft iemand het gevoel koorts te hebben, terwijl de temperatuur normaal is. Het is een uiting van algemeen onwel bevinden hetgeen bij elke ziekte kan voorkomen, dus inderdaad ook bij hooikoorts.
Bij koorts is de lichaamstemperatuur boven de 38 graden. Dat gebeurt dus niet bij hooikoorts. Als het volgens de schrijver van je bron wel een symptoom had geweest dan had hij 'koorts' geschreven en niet 'koortsig gevoel.' Ook keelpijn is niet een symptoom van hooikoorts, al komen ze wel soms samen voor. De hooikoorts kan een postnasal drip geven, waardoor je gaat hoesten en van het hoesten kan je keelpijn krijgen. De keelpijn is dan dus niet direct veroorzaakt door de hooikoorts en dus géén symptoom.
De keel is dan overigens ook niet rood.
Het kan inderdaad. Hooikoorts op zich veroorzaakt geen koorts. Maar door de constante irritatie van o.a. je slijmvliezen of keel, verzwakken deze en kunnen ze een ideale broeihaard worden voor bacteriën. Zo'n bacteriële infectie veroorzaakt in veel gevallen wél koorts. 'Allergie-getriggerde' sinusitis komt bv. vrij vaak voor bij mensen die hier gevoelig aan zijn. Je hebt dan niet echt 'iets anders onder de leden' want het is dan wel degelijk een gevolg van de allergie.