Hoe lang mag je eigenlijk wachten met "iets afkloppen"?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik geloof er zelf niet in maar ik vroeg me af hoelang je nou officieel mag wachten. En waar komt het eigenlijk vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Maakt in principe niet zoveel uit. Het gaat erom wat je DENKT bij het afkloppen.

Na een goede afloop van iets of na geluk te hebben gehad, kun je op hout afkloppen.
De mensen vroeger waren ervan overtuigd, dat bomen de
huizen waren van de goden, wanneer er voor een gunst werd gevraagd moest men stam aanraken.

Als je een gunst had gekregen, moest je op de boom kloppen als een teken van dank.
Vroeger klopte kooplieden ook hout af, als ze tot een overeenkomst kwamen met een verkoop en / of verbond.
Het bieden gebeurde door 1 maal op hout te kloppen.
Het akkoord door 2 maal met de vuist te kloppen - afkloppen-

De toepassing van 2 maal afkloppen vind je nog steeds terug op allerhande veilingen en in rechtzaken.
Het 2 maal afkloppen stond bij kooplieden en rechters gelijk aan een Belofte aan God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord hoor;-) +1
itsme
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Zo lang als je wilt, want afkloppen doet niks, betekent niks en voorkomt niks. Het is zuiver bijgeloof -en hoewel bijgeloof wel een placebo-effect kan hebben of een selffulfilling prophecy kan zijn, maakt het moment (of het materaal) echt helemaal niks uit.

Officieel moet je onmiddellijk na de onheilspellende gedachte afkloppen op ongeverfd (!) hout. In de praktijk maakt het echt helemaal niks uit. En het helpt trouwens ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het afkloppen heeft geen officiele status, dus je kunt nooit een officiele wachttermijn noemen.
14 jaar geleden
Ik heb ooit geleerd (geen idee meer van wie....) dat je zo snel mogelijk nadat je het gezegd hebt moet afkloppen, in élk geval vóór iemand anders iets zegt, anders werkt het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel, van mijn ouders vroeger, je moet het direct afkloppen, en het liefst op hout. Dus een houten tafel, kast of wat je ook maar van hout in de buurt hebt. Het gekke is dat ik het nog steeds doe. Geloof er wel in, en het heeft me ook altijd nog geluk gebracht dus wie weet...........