Ik moet 2 dagen (48 uur) na een uur durende narcose waarschijnlijk een vergadering bijwonen. Zou dit lukken?

Woensdag onderga ik een operatie. Deze operatie zal ongeveer een uur duren en vindt plaats onder algehele narcose. Twee dagen later, op vrijdag, Heb ik een zeer belangrijke vergadering. Deze duurt maar één uur en ik kan gebracht en gehaald worden. Ik weet dat ik rustig aan moet doen, maar wat kan ik verwachten? Hoe groot is gemiddeld gezien de kans dat ik deze vergadering bij kan wonen? Alvast bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als je nooit eerder narcose hebt gehad, is het moeilijk te zeggen. Ik heb naast diverse operaties (van klein tot groot) ook verschillende keren een behandeling onder narcose gehad, en ik fietste er altijd zo doorheen. Vond het altijd maar gezeur dat ik eerst moest beginnen met een beschuitje als ik weer wakker was; ik had honger en wilde écht eten. Maar geen nood, ik wist waar de keuken was, dus zodra er iemand langskwam die me in m'n rolstoel kon helpen reed ik er zelf wel heen voor een paar boterhammen met kaas. Het feit dat dat - en bijvoorbeeld het feit dat ik met uitzondering van de echt grote operaties na een ingreep onder narcose zonder begeleiding naar huis ging - vreemd werd gevonden, geeft wel aan dat de meeste mensen wat meer tijd nodig hebben om wat bij te komen na zo'n narcose en ingreep.

Toch denk ik dat de vraag of jij naar die vergadering kunt, meer af zal hangen van de ingreep en de last die je daarvan hebt dan van de narcose. Sommige mensen zijn misselijk van de narcosemiddelen, en sommige mensen zijn nog enkele uren behoorlijk duf. Maar als je het verder rustig aan kunt doen en je onderweg begeleid kunt worden, denk ik dat het kunstje van 'een uur opzitten en je concentreren op je omgeving' echt wel moet lukken. Nogmaals: als je puur kijkt naar de effecten van de narcose. Ik weet niet wat voor ingreep je ondergaat, maar onderschat het effect van bijvoorbeeld pijn op je concentratie niet. Als je bijvoorbeeld gaat voor een buikoperatie, óók als het 'slechts' een kijkoperatie is, dan moet je er echt vanuit gaan dat je een paar dagen behoorlijk beroerd kunt zijn. Ook dan heb je van die vogels die er zo doorheen fietsen, maar houd daar wel rekening mee. En zo zijn er meer operaties die door hun aard er toch voor kunnen zorgen dat je je langer beroerd voelt. Als je bijvoorbeeld iets aan je darmen moet laten doen en je moet vantevoren laxeren, kan het zijn dat je na eerst een dag lang op de pot en daarna die operatie zo'n vaatdoek bent dat je gewoon nergens toe in staat bent. Of als je door de operatie pijn zult hebben met zitten, zou zo'n uur lang in een warme en volle vergaderzaal je best een vies tegen kunnen vallen. Ik noem zomaar wat voorbeelden, maar wil aangeven: het hangt heel erg af van de operatie.

Qua narcose moet het in z'n algemeenheid wel lukken, maar als jij zo'n pechvogel bent die urenlang misselijk is en blijft ondanks medicatie, ben je misschien te slap om te gaan. Dus zorg er wel voor dat je niet onmisbaar bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zal er nog al aan liggen, wat voor operatie je ondergaat en waar aan......
Als het bijv. een operatie is aan een van je ledematen, dan zal het wel lukken, maar als je geopereerd wordt aan een van je vitale organen, dan ben je niet binnen 48 uur het ziekenhuis uit.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik mag eind van de dag waarschijnlijk al weg, of moet een nachtje blijven. Ik ben dan dus wel het ziekenhuis uit. Maar ben ik ook fit genoeg?
tinus1969
8 jaar geleden
@MaxBakker, dat is onvoorspelbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat begrijp ik, ik hoop dan ook op een gemiddelde richtlijn die ik kan aannemen.
Hangt een beetje van de soort operatie af. Heb je het je behandelaar of de anaesthesist gevraagd? Je anaesthesist weet het best wat hij/zij van plan is je te geven tegen de pijn en wat het effect ervan is. In principe moet het wel mogelijk zijn, te meer als je gehaald en gebracht wordt en gezien de vergadering zo belangrijk voor je is - en uitstel van de vergadering omdat jij er niet bij kan zijn niet mogelijk is of tot allerhande problemen leidt. Houd er wel rekening mee dat je suf kan zijn (concentratieverlies) niet zozeer misschien van de narcose (want die was 48 uur ervoor) maar mogelijk van napijn die je probeert te onderdrukken terwijl je tegelijk helder wil blijven om je standpunt op de vergadering duidelijk te maken.
Als ik jou was zou ik de anaesthesie even vragen, anaesthesisten voor zover ik ze ken zijn zeer toegankelijke mensen die zich inleven in de individuele patient en dienst behoeften.