Ik ben aan het lijnen is het nu wel of niet verstandig om koolzuur te drinken?

De meningen zin hier namelijk erg over verdeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het drinken van frisdrank met koolzuur er in, is ongezond vooral voor je maag en darmen.
Juist als je aan het lijnen bent is de optimale werking van maag en darmen zeer belangrijk, dus is het niet verstandig.
Zoek iets anders om te drinken zoals div. sapjes en natuurlijk veel, veel water, als er iets belangrijk is tijdens het afvallen dan is het wel water drinken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

het zit m denk ik niet zozeer in de koolzuur, maar juist in de producten waar dat in zit. in frisdranken enzo, en die zijn niet handig voor de lijn. De diëtiste waar ik mee sprak terwijl ik meer dan 20 kilo afviel heeft er nooit iets over gezegd, niet voor gewaarschuwd en niet voor gepleit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In koolzuurhoudende drankjes zit vaak suiker. Het koolzuur zelf zorgt er niet voor dat je dik wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou geen sap gaan drinken. Die fruitsuikers zijn net zo erg als frisdrank.

Als je spa rood zou drinken is het geen probleem. Bijkomend voordeel is dat je je voller voelt als je iets met koolzuur drinkt, helpt weer met afvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aan het lijnen bent is het gewoon verstandig om helemaal geen koolzuurhoudende frisdranken te drinken, met als enige uitzondering dan misschien spa rood. In de rest zitten gewoon veel te veel suikers, en light frisdranken kun je ook beter laten staan. Wat er met light varianten vaak gebeurt is dat je er meer van drinkt omdat het light is en je dus uiteindelijk nog steeds veel suikers binnenkrijgt. Sapjes kun je ook maar beter vermijden, vooral die uit pak, die zitten vol extra suikers. Als je toch een sapje wilt, probeer dan verse sinaasappelsap bijvoorbeeld.

De beste oplossing als je aan het lijnen bent is gewoon veel water drinken. Het is misschien niet altijd even lekker, maar wel effectief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: in koolzuur zitten geen calorieën. Dus als je niet snel bang gemaakt wordt door de 'van aspartaam ga je dooood!' hype, is er niets mis mee om light frisdrank te drinken.

Als je veel koolzuurhoudende dranken drinkt, kun je je wat opgeblazen voelen, maar dat heeft geen enkel effect op je lijnpogingen. Het is namelijk koolzuur wat je voelt, geen vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil niet vervelend zijn, maar ben je bekend met dit artikel, althans met de inhoud ervan: http://www.care2.com/greenliving/dangers-of-diet-soda.html ? Ik zal heus niet lopen roepen dat je dood gaat van aspartaam, maar een gegronde twijfel of het wel veilig is en een twijfel over of we niet dingen zouden moeten toestaan op het moment dat duidelijk is dat ze veilig zijn in plaats van dingen pas verbieden als we weten dat ze onveilig zijn lijkt me wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste 'argumenten' in dat artikel heb ik wel eerder gelezen, maar dan tenminste nog met een poging tot onderbouwing. In dit specifieke artikel lees ik een hoop beweringen en meningen, geen feiten. Het enige steekhoudende argument is dat frisdrank zuur is en een aanslag is op je tandglazuur. Verder kreten als: "The calorie-reduction argument is total bunk" Hoe dacht je dan dat je gewicht kunt verliezen? Dat staat in ieder dieet dat werkt met stip op 1. "The act of drinking diet soda — and of seeing it in your fridge — sends your psyche a slew of negative, demoralizing, less-than-healthy mental messages" Wauw, wat een issues heeft de schrijver, ik denk alleen maar 'hm, lekker' als ik de lemon-lime light pak. "Diet soda contains all kinds of icky chemicals" Ja hoor, ijzersterk, de ingrediënten zijn 'icky', had dat eerder gezegd! "Frequent sipping or gulping of diet soda blunts your thirst, reducing your intake of pure water" Duh, net als iedere vloeistof die geen puur water is? "Habitually imbibing packaged drinks creates all kinds of nonbiodegradeable garbage, and every aspect of soda production (from manufacturing and packaging to transport — and even its recycling) is an unnecessarily wasteful use of fossil fuels." En nu is hij wel héél erg aan het zoeken. Dit heeft geen directe link met je gezondheid, en is bepaald niet voorbehouden aan light frisdrank. Sterker nog, frisdrankflessen worden tenminste wél gerecycled, anders dan al die andere verpakte dranken zoals vruchtensap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het artikel nogal tendentieus zijn om het zacht uit te drukken, toch is er wel wat verantwoorde geschreven op andere locaties over een aantal hier besproken onderwerp, neem bijvoorbeeld deze: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/42/5/991
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mlodewijk, heb je de Wiki over aspartaam gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam
SuzyQ +1
bij de aldi kun je vitaminedrank halen met heel weinig caloriéén
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koolzuur heeft invloed op je spijsvertering.
ik zou het vermijden.
een enkel keertje kan geen kwaad.
sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je ltaille net zo slank wilt hebben als dit antwoord dan is er 1 remedie en dat is mineraalwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook aan het lijnen en hield eerst op met drinken van koolzuur drankjes en stapte over op limonade met 0% suiker.

Na een maandje ging ik cola light drinken in de avond en kreeg ik heel erg buikpijn en last van maagzuur. Via een dieetforum kwam ik er achter dat het kon komen doordat je maag leger is en dat die daar dan last van kan krijgen.

Ik neem nu vaak tijdens het eten een glaasje water met prik. Het helpt om een voller gevoel te geven en om rustiger te eten. Maar ik zou het niet meer zo snel drinken wanneer ik niet eet..