Wat voor vergroting heb je nodig om candida te zien met de microscoop?

Ik heb hier regelmatig last van, en ben al anderhalf jaar aan het tobben. Aan de gynaecoloog en huisarts heb ik weinig gehad, behalve wat ik al wist en deed. Heb ook alle middeltjes die er bestaan al geprobeerd.

Dus als de huisarts en gynaecoloog niet kunnen achterhalen waarom ik het steeds krijg, doe ik het zelf wel! Ik heb al een bacteriële schimmel test gedaan, twee maal negatieve uitkomst dus dat heb ik niet. En ook een PH waarde test gedaan, 3.8/4.0, helemaal in orde dus. En toch krijg ik steeds schimmel. Mijn vriend heb ik ook laten behandelen en we vrijen alleen nog maar met condoom. Ik ga ook over 5 dagen stoppen met de pil, voor het geval dat de boosdoener is.

Dus dan maar een microscoop halen om te kijken of ik weldegelijk candida albicans heb. (is goedkoper dan steeds diflucan en een gynaecoloog) Want als ik geen candida heb moet er wel een andere reden zijn voor mijn afscheiding en geïrriteerde flamoesje. (en een éénmalig candida testje is 15 euro in de winkel, pff!! Dan liever een microscoop, daar kan ik nog andere dingen mee bekijken ook.)

DUS! Weet iemand welke vergroting ik nodig heb om candida albicans te zien?

PS. Waar kan ik trouwens voordelig een fijne microscoop kopen? Anders kijk ik gewoon bij beslist of kieskeurig.
En een doktersboek/gynaecologen boek die ik kan kopen die over herkennen van candida onder de microscoop gaat? (of iig een groot hoofdstuk er over heeft)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe reinig je jezelf tijdens het douchen?
Je kunt wel microscoop gaan kopen, maar je weet niet hoe je n preparaat moet maken en waar je naar moet kijken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe weet je dat je candida hebt? Heeft de arts dat verteld, of is dat een eigen conclusie op basis van websites?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met water natuurlijk. Denk je echt dat de gynaecoloog me niet heeft ingelicht over douchen en ondergoed etc.? En als ik een medisch boek er over lees dan weet ik natuurlijk wel waar ik naar kijken moet, daarom heb ik er ook naar gevraagd bij de PS. En de dokter heeft het meerdere malen bij me vastgesteld. Tegenwoordig stel ik het zelf vast als ik jeuk krijg en korrelige/slijmerige afscheiding heb die m'n schaamlippen irriteert.
Erna55
9 jaar geleden
Je stelt het zelf vast. Dus je hebt candida.
Wat doet het er dan nog toe dat je via een microscoop bevestiging krijgt? In je uitleg vertel je dat je al "alle middeltjes die er bestaan" hebt geprobeerd.
Dus wat wil je nu gaan doen als je via de microscoop bevestiging krijgt ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien ontdek ik wel dat ik een of andere mutatie heb, of ontdek dat ik geen candida heb en dus misschien wel iets wat nog nooit is ontdekt, dan zal ik dus weer naar de gynaecoloog moeten. Plus, door elke avond een monstertje onder de microscoop te plaatsen kan ik zien welke behandeling het meest doeltreffend is. Het duurt altijd namelijk minimaal 14 dagen om er vanaf te komen. Maar dat ik geen last meer heb betekend ook niet eens dat ik er ook daadwerkelijk vanaf ben. Want ik ben net een heen en weer boot. En steeds maar m'n vagina overbelasten met langdurige behandelingen is ook niet de bedoeling. Maar steeds behandelen en nooit zeker weten of ik er vanaf ben is dus ook een gebed zonder eind want dan krijg ik het binnen de korste keren weer en ben ik weer 14 dagen of meer aan het behandelen. Dus ja, ik zie zeker wel in hoe een microscoop hebben mij ten gunste is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb jij een medische opleiding o.i.d.? Het is niet zo dat je hem eronder legt en binnen de kortste keren ziet of er mutaties zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Raichi, ik begrijp je redenatie niet. Ik lees nu twee dingen:
1.  Een expert met een jarenlange opleiding, met veel ervaring, en met een grote kennis van zaken zegt dat ik candida heb.
2.  Misschien dat ik, zonder enige opleiding, zonder enige ervaring, en zonder noemenswaardige kennis van zaken, ontdek dat de expert dingen ziet die er niet zijn. Zeg nou zelf, hoe geloofwaardig is deze uitspraak?     Daarnaast: je kunt niet van je candida afkomen. Candida is een commensaal. Dat betekent dat het een organisme is dat met de mens samenleeft. Jij hebt candida. Ik ook. Elke moderator van deze site heeft candida. De bovenstaande alinea geldt voor de huid, voor vagina of penis, voor de slijmvliezen van mond, neus, keel en voorhoofdsholte, voor de darmen, en waarschijnlijk voor nog wat plekken. Als je er ooit in zou slagen van je candida af te komen, zou je jezelf al opnieuw besmetten wanneer je van de ene kamer naar de andere zou lopen, om maar te zwijgen van naar buiten gaan.
Erna55
9 jaar geleden
@Rachi
-------Citaat van je : " Misschien ontdek ik wel dat ik een of andere mutatie heb, of ontdek dat ik geen candida heb en dus misschien wel iets wat nog nooit is ontdekt, dan zal ik dus weer naar de gynaecoloog moeten." ------- Dit kan ik niet serieus nemen.
Je bedenkt dat je een "nog niet ontdekte mutatie" zou kunnen hebben.
Tegelijkertijd blijkt dat je geen flauw idee hebt wat candida is.
Je snapt nog niet dat dit een gist is die iedereen heeft. ----- " vagina overbelasten met langdurige behandelingen " ------
Dan snap je ook niet wat de behandeling inhoud ... Mijn advies:
Begin eerst met je op patientenniveau te verdiepen in candida.
Daarna kun je een 10- jarige opleiding tot specialist doen.
Vanuit een academisch ziekenhuis kun je dan op zoek naar mutaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleine tip, ik weet niet of het je al verteld is, maar alsnog bij deze: Vrijwel iedereen draagt candida bij zich. De ene persoon heeft er meer last van als de ander. Dit kan (kán) liggen aan je voeding, bijvoorbeeld teveel (fruit)suikers en gisten (een candida is een gist), waarmee (onder andere) de schimmel zich voedt en dus kan vermeerderen. Er zijn verschillende diëten waarvan ik meerdere succesverhalen ken. Een er van is zoveel mogelijk suikers schrappen. Een voorbeeld kun je lezen in het boek "Candida? Ik (k)ook!" (http://www.bol.com/nl/p/heb-jij-candida-ik-ook/9200000005229271/). Ik neem aan dat wanneer de candida in je darmen verminderd, de kans op een vaginale infectie ook afneemt. Zelf dingen proberen zonder enige medische opleiding (ik ga er vanuit dat je dat niet hebt, gezien je vraagstelling), zou ik niet doen. Je schiet er zo weinig mee op, Gezien je ervaring met de symptomen van de infectie, weet je al prima in te schatten wanneer je er wel of geen last van hebt

Het beste antwoord

400 keer. bron 1
Maar je gaat het lastig krijgen met herkenning. bron 2

Daarnaast is het aantonen van candida op zich geen teken van een probleem.
Schimmels horen er, het woekeren is het probleem.

Prijzen vallen mee, bron 3, maar ik weet niet of de vergroting het enige is dat belangrijk is.

Toegevoegd na 3 uur:
Koop er een 2e hands,
test wat je ermee kan en dan kan je hem altijd weer voor ongeveer dezelfde prijs verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartenlijk dank

Andere antwoorden (1)

Je zou je bloed (en dat van je partner) bijvoorbeeld door middel van LBA (Levend Bloed Analyse) kunnen laten onderzoeken. Zo'n microscoop is erg duur dus niet zomaar zelf aan te schaffen, maar er zijn locaties in Nederland waar je zo'n onderzoek kan laten uitvoeren. Levend Bloed Analyse (LBA) wordt gedaan met zogenaamde fasecontrast-microscopie en mbv een door een videocamera vergrote monitorprojectie is met goede resolutie een vergroting van 4.000 x te behalen. Dit kan nog steeds met behoud van voldoende resolutie en zonder kwaliteitsverlies, nog eens vergroot worden tot ongeveer 7.000 x met een vergrotingswisselaar. In het bloedbeeld zijn dan duidelijk de gistcellen waarneembaar indien er sprake is van een Candida Albicans-infectie. Als je bijvoorbeeld googelt op de Candidiasis-stichting kom je hier wellicht meer over te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Candida ziet niet in het bloed. Als je WEL candida in je bloed hebt, lig je (hopelijk) al op de intensieve zorg. Je levensverwachting bedraagt dan nog enkele uren, of met wat geluk iets meer dan een dag. LBA is een bewezen onbetrouwbare methode. Je kunt net zo goed een dobbelsteen opgooien om een uitslag te verkrijgen, dat werkt precies even goed als LBA. Daar zijn meerdere testen van gedaan. Als voorbeeld noem ik een gerenommeerde (nou ja - gerenommeerd in het LBA-circuit dan, door artsen wordt deze persoon vanzelfsprekend genegeerd) LBA-analist die vijf bloedmonsters kreeg opgestuurd ter analyse. Hij kwam met vijf totaal verschillende uitslagen. Wat deze LBA-analist niet wist was dat de vijf bloedmonsters afkomstig waren van één enkel buisje bloed dat van één persoon was afgenomen... Ik wil maar zeggen: LBA is zowel theoretisch als praktisch totale humbug. Daarom een dikke min voor dit antwoord. Omdat je beweert dat candida in het bloed zou kunnen zitten zonder dat de patiënt terminaal is. En omdat je een bewezen onzinmethode aanbeveelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. Waarom vermeld je de bron(nen) niet waarin gesteld wordt dat er bij LBA mbt Candida Albicans sprake is van een zogenaamde bewezen onbetrouwbare methode?
2. Het gaat hier om een LEVEND bloed analyse, waarvan bij het opgestuurde bloed van die vijf bloedmonsters geen sprake meer is.
3. Waar zijn jouw wetenschappelijke 'bewijzen' (bronvermeldingen e.d.) waarin het als een paal boven water staat dat 1. Candida Albicans in het bloed terminaal of op z'n minst zeer levensbedreigend is en 2. Candida Albicans per definitie niet in het bloedbeeld van een LBA aangetroffen kan worden. Ergo: neem eerst wat gas terug voordat je met kritiek gaat spuien die mogelijk (geheel) ongegrond is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld op http://www.skepsis.nl/levend-bloed-analyse.html . Onderaan die pagina vind je een behoorlijke lijst met bronnen. Verder is het niet de taak van de medici om te bewijzen dat LBA onzin is. Het is juist de taak van de LBA-gelovers om te bewijzen dat LBA werkt. Dat laatste hebben ze vaak geprobeerd, maar het is nooit gelukt.
Ritsuka
9 jaar geleden
jij komt met de stelling dat het werkt, maar onderbouwd dit niet.
https://yourlogicalfallacyis.com/burden-of-proof