kun je je menstruatie uitstellen door de pil te slikken op de dag dat je ongestekd moet worden?

Als je stopt de week dat je ongesteld wordt en je slikt toch weer de pil een dag erna, kan je dan de menstruatie uitstellen of verkorten als je de pil slikt net voor je ongesteld wordt of tijdens?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K
Amadea
9 jaar geleden
Nee. Alleen als je de pil al aan het slikken bent kun je de onttrekkingsbloeding uitstellen door geen stopweek te houden.
Amadea
9 jaar geleden
Volgens jouw profiel ben je een man. Bedoel je te vragen of jouw vriendin haar onttrekkingsbloeding kan uitstellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Je moet hem blijven doorslikken.
Als ik hem 1 dag niet slik, dan heb ik vaak al een kleine bloeding

Antwoorden (3)

Onderstaande link bevat veel info over de stopweek en deze veranderen.

Komt erop neer dat
Een stopweek inkorten mag, is geen probleem. Dat maakt niets uit voor de werking.
Een stopweek verlengen is niet zo'n goed idee. Als je dat wel doet, moet je rekening houden met het feit dat je niet meer helemaal veilig bent.

Lees altijd de bijsluiter van je eigen pil.
Daarop staat meestal de info die je nodig hebt over jouw specifiek product.

Over je menstruatie in die week. (vrij duidelijk op de link te lezen 6de vraag )
De duur van de regels kun je hiermee niet zeker aanpassen of voorspellen. Dus wanneer je zeker wilt zijn dat je op een bepaalde dag geen bloeding zult hebben, kun je beter de pil doorslikken.

Je kan je regels uitstellen ( staat de alinea eronder )
Dus gewoon verder slikken en geen stopweek inlassen. Dan krijg je die ene maand geen ' tante roza' op bezoek.
Al kan je, als je dit vaak doet wel doorbraakbloedingen krijgen ( vooral als je de pil nog niet lang neemt)

Omdat in jouw voorbeeld je maar een dag geen pil neemt(vergeten bent), denk ik dat je ( als je verder bent blijven pillen innemen zoals het moet ) de stopweek gewoon bent overgeslagen. Vermoedelijk ga je dus je regels uitstellen.
Nu dit is mijn gok geen voorspelling. Maar ik denk dat het zo gaat zijn omdat je, als je een keer de pil mist, je normaal wel door kan nemen ( en die ene pil inhalen ) zonder gevolgen.

Maar zoals je las : de duur is niet te voorspellen.
9 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, heb je een pil niet geslikt.

Uit mijn ervaring wordt je menstruatie bij maar een dag stopweek volledig overgeslagen, als je het de maand ervoor hebt doorgeslikt heb je wel een grotere kans op een korte ongesteldheid.

Echter heeft dit volledig te maken met je eigen lichaam en de pil die je slikt. De ongesteldheid zal sowieso korter zijn als de stopweek korter is, als deze niet helemaal wordt overgeslagen.

Er zijn ook pillen met een kortere stopweek, waardoor je een kortere ongesteldheid hebt. Zelf gebruik ik bijv. Yaz. Hiervoor kun je informeren bij je huisarts, als je standaard een kortere menstruatie wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ter verduidelijking: wanneer je de pil slikt wordt je formeel niet meer ongesteld, omdat de eisprong door het gebruik van de pil wordt onderdrukt. Je stopt dus ook niet met de pil in de week dat je ongesteld wordt, maar omdat je stopt met de pil wordt een onttrekkingsbloeding opgewekt. Dat wil zeggen dat het slijmvlies dat zich onder invloed van de pilhormonen heeft opgebouwd in je baarmoeder wordt afgestoten. Wanneer je niet stopt met de pil en deze gewoon doorslikt, treedt deze ontrekkingsbloeding niet op. Je wordt dus niet ''ongesteld''. Pas wanneer je de pil maandenlang achter elkaar doorslikt wordt het opgebouwde slijmvlies op een gegeven moment afgestoten.

Heb je een aantal dagen stopweek ingelast en slik je dan weer een pil, dan krijg je waarschijnlijk wel een onttrekkingsbloeding op de manier waarop je dat normaal gesproken gewend was. De hormoonspiegels zijn namelijk na een paar dagen niet slikken zodanig verlaagd dat het proces van afstoten van baarmoederslijmvlies al in gang is gezet. Heb je maar een dag de pil niet geslikt en blijf je hem daarna doorslikken, dan krijg je waarschijnlijk geen onttrekkingsbloeding. Een dag niet slikken heeft ook geen invloed op de betrouwbaarheid van de pil.