Is een psycholoog/psychiater verplicht om een diagnose te vertellen aan een client?

Afgelopen week ben ik met concentratieproblemen naar de huisarts gegaan. Mijn huisarts wilde mij toen doorverwijzen naar een psychiater. Zij kwam er echter achter dat er op mijn 15e/16e (7 jaar geleden) al een diagnose is gesteld van ADHD. Ik liep toen bij de hulpverlening vanwege problemen die geen samenhang hebben met ADHD. Er is dus wel een diagnose gesteld maar nooit naar mij communiceert of mijn ouders (terwijl ik minderjarig was). Ook is er dus nooit begeleiding aangeboden of kan ik mij herinneren dat er testen zijn afgenomen. Jarenlang heb ik met allemaal klachten rondgekomen terwijl hier dus al heel lang een verklaring voor bekend was. Kan dit? En ik kan een schadevergoeding aanvragen bij de desbetreffende instantie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Een psychiater hoort zijn/haar bevindingen met jou te delen of met je ouders. Dus er is iets niet goed gegaan in de communicatie. Een schade vergoeding gaat je niet lukken, moet je ook niet willen, je moet nu zorgen dat er aan en voor je gewerkt wordt , dat lijkt mij het meest belangrijkst. Sterkte.