Is pancreatine slecht voor je als je dit hebt ingeslikt?

Ik heb per ongeluk bij een biologie experiment pancreatine in mijn mond gehad, dit was niet in tabletvorm pf.iets dergelijks, echt zuivere pancreatine van een dier ofzo.
Ik mijn mond gespoeld, water gedronken enzo maar ik proef het nog steeds en ik weet niet of het slecht voor je is. Wat nu
? Ik weet ook niet of ik hetheb doorgeslikt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee, dat kan geen kwaad. Vooral niet als je weet dat pancreatine ook als kindergeneesmiddel dient en zelfs aan pasgeboren baby's wordt gegeven. Dat is dan wanneer hun alvleesklier niet goed werkt.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik heb dit niet als tablet ofzo binengekregen maar als iets vloeibaars, alsof het zo uit het lichaam klmt ofzo...
Het word ook als medicijn gebruikt, dus echt schadelijk zal het niet zijn. En je hebt maar een klein beetje binnengekregen.

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Zelden
•Irritatie van de mond. Dit komt vooral voor als u de losse korrels inneemt. U kunt deze klachten voorkomen door de korrels snel door te slikken en goed na te spoelen met water of vruchtensap.
•Irritatie van de anus. Als u hier last van krijgt, kunt u proberen de irritatie te verminderen door de huid van de anus in te smeren met vaseline.
•Irritatie van de slokdarm. U kunt dit voorkomen door het middel goed na te spoelen met een heel glas water of vruchtensap.
•Misselijkheid, buikpijn, braken, diarree en verstopping. Neem bij dergelijke klachten contact op met uw arts.
Zeer zelden •Overgevoeligheid voor een van de bestanddelen. U merkt dit aan huiduitslag, jeuk en zelden benauwdheid. Sommige pancreasproducten worden gemaakt van de pancreas van varkens andere van die van runderen. Bent u allergisch voor een van deze dieren, dan kunt u dit middel niet gebruiken. Blijkt u overgevoelig, meld dat dan aan uw apotheek. Het apotheekteam kan er op letten dat u dit middel niet opnieuw krijgt.
•Bij kinderen: beschadiging van de dikke darm. Deze bijwerking is zeer zelden opgetreden na jarenlang gebruik van grote hoeveelheden lipasen. Kinderen mogen daarom alleen pancreasenzymen gebruiken met een lage hoeveelheid lipasen, zoals Pancrease en Panzytrat LD.

Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.
Ritsuka