Hoe genees ik het snelst van mijn operatie?

Ik heb binnenkort een operatie om een stukje voorhuid van mijn penis weg te halen. Ik heb gelezen dat mensen er last van hebben (ruim 1 tot 2 weken)
en ik vraag me dus af, hoe kom ik het snelst van die last af?

Zijn er bepaalde vitamines die ik kan innemen zodat het sneller geneest?
Moet ik juist veel eten en slapen?
Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Gewon gezond eten zoals normaal, en wat ruimer zittend ondergoed aan (lijkt mij handig)
Castle
9 jaar geleden
Inderdaad ruim zittende kleding. De eikel zal toch erg gevoelig zijn en dat kost nu eenmaal tijd. Slapen en vitamines zal niet veel extra's toevoegen hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontspannen de operatie ingaan bevordert achteraf ook het genezingsproces. Hoe je kunt ontspannen? Ga rustig zitten, adem 5 tellen in en 8 tellen uit, gebruik je buik bij het ademen ( om hyperventilatie te voorkomen). Hou dit 2x per dag 10 minuten vol. Na een paar dagen heb je de techniek al een beetje onder controle en kun je hem gebruiken. Succes!

Antwoorden (3)

Mijn man is net afgelopen donderdag aan zijn knie geopereerd, en mijn natuurarts schreef hem Traumeel voor. Dat bevordert de genezing. Dus misschien een tip voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt een paar dagen voor de operatie beginnen met het slikken van Arnica D6, dit is van verschillende merken te koop. Ook is het te koop in verschillende vormen, onder andere tabletjes en druppels. Dit verbeterd de doorbloeding waardoor het genezingsproces sneller gaat. Ga hiermee door tot de klachten geheel verdwenen zijn.
Dit is te koop bij drogisterij en apotheek. Gebruik alleen de Arnica D6 die je in moet nemen, de middelen om te smeren mogen niet gebruikt worden op open wonden. Voor zover bekend zijn er geen wisselwerkingen met andere medicijnen en mag het bij iedere operatie worden toegepast, maar toch wil ik je adviseren voordat je dit gaat slikken contact op te nemen met je behandelend arts en even te overleggen hoe hij/zij hier tegenover staat. Hou je daarbij aan de adviezen van je behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In z'n algemeenheid is er niet veel wat je zelf kunt doen om een wond sneller te doen herstellen. Bij grotere wonden moet je vooral voorkomen dat er kracht op de wondranden komt te staan, bij kleine wonden zoals bij jouw ingreep is het meer een kwestie van wrijving voorkomen zodat de wond rust krijgt. Roken vertraagt de wondgenezing dus dat kun je het beste laten (liefst al voor de operatie) en mocht je bloedverdunners gebruiken, dan is het belangrijk dat van tevoren met je arts te overleggen - maar jouw arts zal dit ook met jou overleggen als dat van toepassing is. Draag wijd ondergoed en houd de wond goed schoon naar de instructies die je krijgt vanuit het ziekenhuis.

Wees verder vooral niet te bang om pijnstillers te gebruiken: pijn in z'n algemeenheid vertraagt het herstel na een ingreep. Het is dus niet enkel onplezierig om pijn te hebben, maar adequate pijnbestrijding komt ook je herstel ten goede. Meestal is het verstandig om pijnstilling op vaste tijden te nemen, bijvoorbeeld paracetamol elke vier uur twee tabletten (mag tijdelijk tot maximaal 8 tabletten van 500 mg per dag) of volgens het recept van je arts. Voor eventuele andere pijnstillers die je meekrijgt, geldt hetzelfde. Niet de dosering, maar het principe van het nemen van de pillen met een vast interval volgens het recept. Dus niet pas nemen als je het echt niet meer houdt, omdat het dan veel moeilijker wordt om pijn goed te bestrijden. Schroom niet om met vragen over dosering of bijwerkingen contact op te nemen met je apotheker of arts.

Gewoon gezonde voeding is voldoende, en luister wat rust betreft naar je lichaam. Het is geen grote ingreep maar wel een onplezierige; bij veel pijn of vermoeidheid mag je gerust wat meer rusten dan anders als dat prettig voelt. Er zijn verder geen wondermiddeltjes die de genezing versnellen. Vitamine C - en ook andere vitamines - speelt op zich wel een rol bij wondgenezing vanwege de invloed op de collageensynthese, maar het is niet zo dat je merkbaar sneller zult herstellen als je dat in hoge dosering gaat gebruiken. Kwaad kan het ook niet trouwens, maar de vraag is of het echt iets toevoegt.

Volg verder de adviezen van je arts waar het gaat om het hervatten van eventuele seksuele activiteiten. Luister daarin - net zoals bij de andere aspecten van je herstel - naar je lichaam: voelt iets niet goed, pas dan je activiteit aan of stel het nog even uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Prachtig antwoord dat alles in alle breedte afdekt. Dikke plus!