Kan je het (lichaams) vetpercentage verlagen door (bij gelijkblijvende kcal inname) minder vet te eten?

Ik weet dat je lichaam zelf ook andere voedingsstoffen in vet kan omzetten, maar stel dat je kcal inname op 2000 kcal houdt, maar je voeding dusdanig aanpast dat je meer eiwitten inneemt en minder vet (bijv. nog max. 20% i.p.v. 25% vet op totaal kcal inname). Verlaagt dat je lichaamspercentage of helpt enkel afvallen i.c.m. krachttraining (en zet het lichaam de extra eiwitten weer zelf om in vet).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Vet maakt je niet per se vet.
Meer eiwitten is prima, meestal word het aantal koolhydraten wat lager gedaan, omdat de meeste mensen daar best veel van binnen krijgen.
Is even kijken hoe je lichaam er op reageert, voldoende krachttraining en cardio is wel handig ja.
Ritsuka
9 jaar geleden
Vaak word 40% koolhydraten, 30% eiwitten en 30% vet aangehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat begrijp ik. Ik was alleen vernieuwd wanneer het lichaam zelf het zal compenseren voor de inname van minder vet. Dus stel dat je 2000kcal eet dagelijks, waarvan 20% afkomstig is uit vet en dat vetlaag je naar 10%. Je blijft echter dezelfde hoeveelheid calorieën binnenkrijgen ( dus 2000kcal overige omstandigheden zoals sporten eb etc. hou je constant), word je vetpercentage dan iets lager of zal het lichaam de vermindering geheel compenseren?
Ritsuka
9 jaar geleden
als je inname en verbruik htezelfde blijft, maakt de samenstelling (in theorie) geen verschil.
Je vetpercentage zal niet spontaan omlaag gaan als je inkomende en uitgaande energie in balans blijft.
Ritsuka
9 jaar geleden
2000 kcal blijft nu eenmaal 2000 kcal.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat ik zelf doe is focussen op voldoende eiwit (minstens 100 gram per dag) en voldoende kcal in totaal (voor mij gemiddeld 2500 kcal).
Zolang ik dat maar haal, laat ik de koolhydraten en vetten gewoon vallen waar ze vallen. De ene dag eet ik meer vet, de andere dag meer koolhydraten, dat maakt niet zoveel uit. Waar jij je goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen vielen af op een dieet van 1500 calorieën per dag aan voornamelijk vetten, ze bleven ongeveer gelijk bij voornamelijk 1500 calorieën aan eiwitten en ze kwamen aan op een dieet van 1500 calorieën aan koolhydraten.
http://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/
Ritsuka
9 jaar geleden
Jammer dat er bij die site geen link staat naar het onderzoek waar ze naar verwijzen, zou graag het originele artikel lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de reacties. Erg goede reacties Ritsuka, ik ga ze doornemen. @Jackd, ik ben inderdaad ook benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van dat artikelen. Bij mijn weten is afvallen ook nog altijd een kwestie van met verbruiken dan je inneemt, dat een bepaalde voedingsstof met verzadigt dan een andere snap ik, maar dat de effecten van insuline zo sterk zouden zijn, vind ik wel erg gewaagde stelling. Ben dus benieuwd naar een wetenschappelijk artikel erover.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderbouwing met een link naar onderzoek zou wat mij betrerft standaard moeten zijn, maar hebben jullie wel onderzoek gelezen over de visie van Ritsuka? Je maakt het jezelf vooral veel gemakkelijker,
afvallen zal ook lukken als je minder kcal inneemt dan gebruikt, maar het zal veel langer duren. http://gripopkoolhydraten.nl/broodbuik-en-grip-op-koolhydraten/
"Insuline is het enige vetproducerende hormoon." Heb eens onderzoek gelezen over dikke muizen op dieet, twee groepen., één groep kreeg extra insuline.
De gewone groep viel af, de insuline groep ging dood aan ondervoeding omdat ze hun vetreserves niet aan konden spreken, maar ze bleven dik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd, ben ik eens. Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing gevraagd om Ritsukas reacctie omdat daar geen bijzondere dingen staan. Ik ben wel benieuwd naar welk onderzoek een dusdanig sterk effect heeft gevonden als die websites zeggen (m.a.w. ik zoek het wetenschappelijke artikel, niet gewone sites). Niet perse omdat ik het niet geloof, maar omdat het nogal iets claimt (ik zeg niet dat het niet waar is, maar zou er toch meer over willen lezen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens hoor,
alleen de standaard visie over voeding is nogal eens gebaseerd op oud twijfelachtig onderzoek.
De schijf van vijf zit bijvoorbeeld hoog in koolhydraten. En op welk onderzoek dat is gebaseerd? (geen idee)
De 40-30-30 verhouding van Ritsuka is al veel beter.

Antwoorden (2)

Als je het vetpercentage in je lichaam wilt verlagen kun je 3 dingen doen:
1 inname verlagen, dus minder eten
2 verbranding verhogen, dus meer bewegen
3 combinatie van 1 en 2 geeft meeste resultaat

Als je evenveel Kcal blijft innemen, zal je lichaam het zelf als vet opslaan.

Wat je meer inneemt dan verbrand wordt helaas niet uitgescheiden, maar opgeslagen als vet massa
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag ziet niet op overbodige kcal, maar op een situatie waarin je dus je inname wel verbruikt. Ik heb het nadrukkelijk niet over afvallen, maar over t verlagen van t vetpercentage.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vet percentage verlagen is eigenlijk per definitie afvallen.
Of je moet het vet dat je kwijt wilt omzetten in spiermassa, dan heb je gelijkblijvend gewicht minder vet en meer spier. In dat geval moet je dus veel trainen om spiermassa te kweken
Nee.
Sterker nog, het werkt waarschijnlijk omgekeerd: meer vet eten = minder vet opslaan.

Het is niet helemaal duidelijk waarom, maar waarschijnlijk heeft dat te maken met een effect van insuline: meer vet = minder koolhydraten; minder koolhydraten = minder insuline; minder insuline = minder vetopslag. Insuline is namelijk een anabool hormoon, dat de opslag van vet stimuleert.
Los daarvan; meer vet (of minder koolhydraten) zorgen voor een beter gevoel van verzadiging, waardoor je minder eet (je bent dan niet meer isocalorisch, natuurlijk, maar het helpt wel bij bepaalde effecten).
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant, waar ligt precies de grens ben ik benieuwd. M.a.w. als je 2000kcal uit friet haalt (heel veel vet) en dat zou je vervangen door brood (weinig vet, veel koolhydraten), zou je vetpercentage dan ook gelijk blijven (even er vanuitgaande dat je alle ingenomen calorieën ook geheel verbruikt)?
tinus1969
9 jaar geleden
@aaabc125. De aanname dat je alle ingenomen calorieën gehele gebruikt is juist de foute aanname.
De theorie is, dat inname van meer koolhydraten = productie van meer insuline nu juist leidt tot extra vetopslag en minder energieverbruik. Het leidt daarom ook tot meer honger (er is immers minder om te verbruiken omdat insuline al een deel van de energie richting opslag heeft gestuurd).