Hoe weet je of antibiotica voldoende heeft gewerkt?

Heb voor acute bronchitis antibiotica voorgeschreven gekregen, echter nu is mijn kuur afgelopen, maar ik hoest nog steeds en ik voel me niet fantastisch.
Hoe weet je nou of de kuur voldoende heeft gewerkt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Dat merk je aan het verminderen en verdwijnen van de symptomen. Als je nu nog klachten hebt dan heeft het antibioticum dus niet, of onvoldoende, geholpen. Maar voor een bronchitis is dat ook niet onverwacht.

Een bronchitis is vrijwel altijd een virale infectie van de bronchiën. Antibiotica zijn niet werkzaam tegen virussen; die werken alleen in geval van een bacteriële infectie. Als je voor een bronchitis antibiotica krijgt dan valt het dus in de lijn der verwachtingen dat je er geen baat bij hebt. In verre weg de meeste gevallen is het dan ook zinloos om op deze indicatie antibiotica te nemen.

Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel. Mensen met een verminderde weerstand door bepaalde ziekten (kanker, suikerziekte, rheumatische aandoeningen) of door bijvoorbeeld bepaalde medicijnen hebben een grotere kans dat de bronchitis veroorzaakt wordt door een bacterie ipv een virus. Ook als de bronchitis gepaard gaat met hoge koorts en veel algehele symptomen heeft (sufheid, lamlendigheid ed) is er een kans dat de ontsteking veroorzaakt wordt door een bacterie. In deze gevallen wordt wél aangeraden om antibiotica voor te schrijven.

In geval van de verminderde weerstand is het antibioticum eigenlijk preventief. Je merkt dan dus in principe niets. Het middel was dan achteraf gezien immers of overbodig of wel nodig en werkzaam (in wel geval je juist geen extra symptomen krijgt.)
In geval van een bacteriële infectie zal je merken dat de klachten na een paar dagen afnemen. De koorts (die er bij een bacteriële bronchitis vrijwel altijd is) moet binnen 48 uur na de start van het antibioticum weg zijn; anders werkt hij niet en moet er dus een ander middel gegeven worden.

Ik denk dat het goed is om weer terug te gaan naar je huisarts (dat kan na het weekend). Als je niet binnen de genoemde categorieën valt dan kan je met hem nagaan wat dan zijn reden was om de antibiotica wél te geven (daar kunnen immers best redenen voor zijn) en/of samen zoeken naar een ander middel dat je wel helpt, denk aan bijvoorbeeld prednison of corticosteroïden-inhalatie; afwachten en uitzieken is dan ook een reële optie. Mocht je wel binnen deze categorieën vallen dan kan je samen op zoek naar een andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie, om kort te gaan, ik heb COPD, dus de antibiotica wordt inderdaad deels preventief voorgeschreven.
De koorts is inmiddels weg, maar voel me duidelijk nog niet goed.
ga morgen toch maar een afspraak maken denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als COPD patiënt is het logisch dat men antibiotica voorschrijft. Je ontwikkeld heel waarschijnlijk slijmen die een broeinest voor bacteriën vormen. Nadien kan een longontsteking ontstaan dat men liever wil vermijden. Dit laatste is ook de reden dat men vaak bij een bronchitis antibiotica voorschrijft, men speelt op zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, COPD is inderdaad ook een indicatie; ik zie dat ik die niet vermeld heb. Bij COPD is de antibiotica zeker niet preventief. Mensen met COPD hebben eigenlijk altijd wel bacteriën in de longen zitten, in het slijm dat fader ook al noemt. Normaal is dat geen probleem, maar als ze een infectie (of preciezer: een ontsteking) veroorzaken dan is het wel een probleem en zijn antibiotica dus geïndiceerd. Als je nu nog klachten hebt dan is het goed om morgen je longen te laten beluisteren. Mogelijk heb je nog een andere kuur, of een kuur prednison, nodig.