Is het normaal dat ik na het doneren van bloed me zwak voel?

Ik heb vandaag bloed gedoneert ,ik doe dit om mijn angst tegen naalden te overwinnen en goed te doen voor patiënten die het echt nodig hebben. Ik ben daar heel trots op dat ik het toch heb gedaan. Ik had ongeveer 450 ml bloed afgegeven. Tijdens het doneren voelde ik me misselijk (ik heb dit altijd,maar dit keer was het wel extreem,ik had moeite met in en uitademen) hoe komt dit en tot nu voel ik me enorm zwak

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je je flauw/slapjes voelt, is normaal. Je lichaam moet weer de nodige bloedcellen aanmaken doordat het er in een keer bijna een halve liter bloed heeft afgestaan.
tinus1969
9 jaar geleden
Letterlijk bloedarmoede :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw lichaam moet teveel herstellen na 't geven van zoveel bloed. Bij het verliezen van twee liter bloed kan je dood gaan (of ga je (meestal?) dood). Geen wonder dus, dat 't verliezen van een halve liter bloed problemen geeft. Of minder bloed per keer doneren, of er gewoon helemaal mee kappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is de hoeveelheid die je geeft per donatie, altijd hetzelfde. Dat is tenminste de reden dat je minstens vijftig kilo moet wegen om bloed te mogen geven, omdat een halve liter dan in verhouding te veel zou zijn en ze in zo'n geval dus niet 200 of 300 ml afnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weeg 65kg ,de arts had mijn nbloeddruk gemeten en die was hoog en na de donatie terug normaal . Kan het doneren de bloeddruk verlagen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, je kan je misschien wel voorstellen dat als je minder bloed hebt de druk van het bloed in je lichaam en bloedvaten lager is.
Als je een boterhammenzakje helemaal vult met water, staat het heel gespannen. Als je er vervolgens water uit laat, is de druk in het zakje al veel lager.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@superlama:Ik weet niet of jou uitleg zo 1 op 1 klopt. Kan zijn dat het tijdelijk is dat je bloeddruk verlaagd, maar je maakt het bloed toch weer aan. Of is dit wetenschappelijk bewezen? Verder kan ik zeggen dat veel mensen hier last van hebben Sarah96tje. Ik heb een tijdje vrijwilligerswerk bij een bloedbank gedaan. Er zijn mensen die meteen fluitend naar buiten willen gaan en dat ook kunnen. Toch moesten zij voor het verplegend personeel ook zeker een kwartier blijven zitten en wat drinken en een koekje nemen. Er waren ook vaker mensen die duizelig werden, misselijk voelde en het gevoel hadden dat ze flauw gingen vallen. Wanneer ze even rustig bleven liggen en dan goed dronken, trok het meestal wel weg. Wanneer je last hebt van bloed-geven, zorg dat je de eerste uren rustig aan kunt doen en niet te veel inspanning hoeft te leveren. En goed drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha sweet, ik wist niet dat je hier mensen kon taggen. Je hebt helemaal gelijk rebe. Het lichaam is zeer complex en heeft allerlei backdoormechanismen ter verdediging. Dit is inderdaad een korte termijn reactie, ik ben ervan uit gegaan (en ik vermoed tevens) dat dit de bloeddruk direct na het doneren was.
Je nieren gaan meer vocht vasthouden, bloedcellen worden gewoon weer aangemaakt, je bloed wordt dus gewoon weer opnieuw aangemaakt, daar heb je volledig gelijk in!
Mijn reactie was met het oog op de korte termijn, dus direct na het doneren.
Daarnaast zijn er nog veel meer mechanismen die de bloeddruk reguleren, dus het is ook niet zo simpel samen te vatten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat dom is dat ik de dag erna alcohol heb gedronken en vandaag nog eens. Wat voor invloed heeft dat met mn lichaam/bloed?

Het beste antwoord

Je hoeft je geen zorgen te maken, het komt goed.
Ikzelf heb ooit bloed gegeven om dezelfde reden als jij ;)
Door je angst ga je verkeerd ademen... Je gaat hyperventileren. Daardoor ga je je raar voelen.
Wat jij beschrijft is meer gerelateerd aan je angst en je ademhaling dan met het bloed geven op zich.
Het helpt als je de mensen die jou moeten prikken verteld van je angst, bij mij heeft het in ieder geval geholpen en uiteindelijk na een aantal jaren bloeddonatie ben ik over de angst heengekomen.
Ik weet nu uit eigen ervaring dat het gevoel dat jij beschrijft vanzelf over gaat als je rustig en bewust ademhaalt en na het bloedprikken rustig aan doet. Even de tijd neemt om bij te komen. Als het goed is kun je daar ter plekke koekjes en bouillon vinden en thee/koffie. Neem daar wat van :-D
Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu geef ik geen bloed meer omdat ik dat, helaas door gezondheidsredenen niet meer kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12 jaargeleden gaf ik ook bloed,maar omdat ik een lage bloeddruk heb,en bloedarmoede,ben ik gestopt toen

Andere antwoorden (3)

Sommige mensen hebben veel last met bloed geven, ik zelf ook.
Je was ook gestrest, dat heeft natuurlijk invloed, en bij de ene persoon komt een halve liter bloed missen harder aan dan de ander.
Goed drinken en eten, op tijd naar bed en even rustig aan doen met sporten enzo.
Als je er zo'n last van blijft houden, kun je ook informeren naar plasma doneren, dan krijg je je rode bloedcellen weer terug. Is voor mij niet geschikt wegens moeilijke aders, maar misschien bevalt dat beter voor jou.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ten eerste: top dat je bloed geeft! Heb het zelf nooit gedaan, maar wel nodig gehad anders was ik er niet meer geweest. Ik mag nu geen bloed meer geven maar probeer wel anderen aan te sporen dit te doen.

Het kan idd voorkomen dat je je na bloedgeven niet fit voelt. Er is immers wel een aanzienlijk volume bloed afgenomen. De meeste mensen herstellen snel. Dat je je misselijk voelde en moeite had met in- en uitademen, klinkt mij in de oren als een lichte vorm van hyperventilatie als gevolg van de stress. Als je leert ademen vanuit je buik tijdens deze momenten, denk ik dat je deze klachten kun vermijden. Zie bron voor meer info over buikademhaling. Heeft mij geholpen tijdens hyperventilatie.
9 jaar geleden
Ja dat is normaal. Je spieren krijgen omdat je minder bloed hebt ook minder zuurstof, waardoor je je slap gaat voelen. Zodra je beenmerg weer extra rode bloedcellen heeft aangemaakt voel je je alweer beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nu 1 keer bloed afgestaan en toen het net klaar was begon ik me zo eng te voelen! Ik hoorde de zusters wel praten maar alsof ik dronken was zeg maar dus niet echt helder. En kreeg vlekken voor me ogen ik viel bijna flauw en mn moeder zei dat mn lippen wit werden! Het was echt niet fijn maar heb toen een glas cola gekregen en evrn rustig blijven liggen en toen ging het wel weer! En wat ik al eerder las kan je ook idd plasma geven!