Met welke onderdelen van ons lichaam vertellen we dingen zonder iets te zeggen?

heel vaak kun je bijvoorbeeld aan iemands gezichtsuitdrukking merken hoe hij zich voelt? maar er zullen ongetwijfeld meer zijn. wie o wie verlost mij :)

Toegevoegd na 4 minuten:
ik bedoel eigenlijk de meest herkenbare onderdelen en niet het totaal plaatje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal uit de bib eens een boek over 'lichaamstaal' of 'bodylanguage' - er gaat een wéreld voor je open !!!
Ik vind 'manwatching' van Desmond Morris geweldig : heel veel illustrerende foto's, en hij kijkt ook naar algemeen menselijke overeenkomsten, én cultuur-gebonden verschillen.
Een echte aanrader!!

Het beste antwoord

Als je oog voor hebt, kan je altijd zien wat de ander denkt of wil doen. Kijk naar de voeten van een klant in een winkel. Staan ze naar de verkoper gericht, dan luistert de persoon, staan ze naar de uitgang gericht, dan wil de persoon weg. Een klant die gesloten is, houd zijn armen voor zijn lichaam en zal niets kopen. Geef deze persoon iets in zijn handen om te laten voelen en dichtbij bekijken en de persoon wordt open en is er kans op een koop.
"Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen" .
Een boek van Allan en Barbara Pease van uitgeverij Spectrum, ISBN 90 274 9797 4 zou ik je willen aanraden, daar staat alles in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het hele lichaam. Mensen die hier verstand van hebben en hier op letten, letten op het hele lichaam!

Toegevoegd na 4 minuten:
Onder anderen: Gezichtsuitdrukking, de houding van je handen en op welke manier je staat. De een ziet het beter dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je gehele lichaamshouding.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voeten gaan vaak bewegen bij mensen, tijdens een gesprek, waarin ze zenuwachig zijn.
Een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met je handen , je ogen , je benen , armen , mond, buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gehele lichaam, niets uitgezonderd. Maar ook de bewegingen in alle delen van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet goed wat je met je toevoeging bedoelt.

Lichaamstaal of non-verbale communicatie is het geheel van communicatieve boodschappen dat door middel van gebaren, mimiek, lichaamshouding en oogcontact wordt overgebracht.
Het is altijd een totaalplaatje:
De manier waarop je zit.
De manier waarop je staat.
Hoe je handen bewegen.
Wat je gezicht voor uitdrukking heeft.
Hoe je ogen staan.

Dat kun je niet los van elkaar zien, denk ik.

Wat het meeste opvalt zijn je gezicht en je handen.
Voor de meeste mensen zijn dat de meest herkenbare onderdelen.
Daarom bestaat er ook gebarentaal, waarmee alle gesprekken kunnen worden gevoerd, als je het beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand zijn armen over elkaar houdt tijdens een gesprek is dit meestal een in zichzelf gekeerde, gesloten houding. Hij staat niet open voor wat er verteld wordt.

Als je met iemand zittend een gesprek voert en hij gaat met zijn benen over elkaar zitten, maar het been dat over het andere gaat is van je afgekeerd duidt dit op minder interesse in de gesprekspartner of wat hij/zij te zeggen heeft.
Maar als 2 mensen een gesprek voeren en ze gaan juist met de benen over elkaar naar elkaar toe geleund zitten duidt dit op interesse in elkaar.

Het spiegelen van elkaars lichaamshouding is ook een gedrag met je lichaam waarmee je aangeeft dat je de ander leuk vindt, of geïnteresseerd bent.

Handen in de zij, en lichtjes doorgezakt met meer nadruk op één been staan duidt vaak op een min of meer provocerende uitdagende houding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt beter vragen, met welke onderdelen niet.
Het schijnt dat meer dan 80% van de communicatie non-verbaal verloopt en de rest met taal.
Enkele herkenbare onderdelen:
-Wanneer iemand zit: positionering van de armen/benen.
Zit iemand b.v. met z'n armen over elkaar of op het
puntje van de stoel. Wanneer iemand met zijn armen
over elkaar zit, houdt dit in dat diegene afstand wil
bewaren. Hetzelfde geldt als iemand met z'n benen
gekruist over elkaar heen zit.
-Oogcontact. Verlegenheid kan zich b.v. kenmerken door
beperken van oogcontact. Liegen overigens ook.
-Lichaamshouding (b.v. fier rechtop of in elkaar gedoken).
-Mate van beweeglijkheid (zit iemand rustig in z'n stoel of
is hij continu aan het friemelen). Handbewegingen
kunnen ook veel informatie geven.
Dit zijn zo even snel enkele onderdelen die mij te binnen schieten. Er zijn er echter nog veel en veel meer.
Het schijnt zelfs dat mensen die hier getraind in zijn, van bepaalde TV- programma's het geluid uitzetten, om te ontdekken wat er echt "gezegd" wordt. Juist door alle verbale interacties uit te zetten, valt alle non-verbale communicatie op. En het mooie is, non-verbale communicatie liegt niet. Deze methode kan bijvoorbeeld heel erg handig zijn bij politieke debatten op TV of bij een nabeschouwing van een voetbalwedstijd op TV. Kan heel verhelderend werken. Ook tijdens sollicitatiegesprekken kan het een nuttig hulpmiddel zijn. Maar je moet er natuurlijk wel verstand van hebben, alhoewel het je zal verbazen hoeveel je er uit kan halen, wanneer je het zelf probeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ciciliëaanse maffia is getraind in 16 verschillende kenmerken, van een trillende bovenlip, gelaatskleur zweten, pupilreflex, houding hoofd, schouders,wisselende toon hoogtes, zenuwtrekjes al steeds aan de neus of oor zitten enz.
Door observatie en juiste filtering van gedragingen, kan men ook veranderingen in patronen waarnemenmdie op hun beurt kunnen weer aangeven of iemand de waarheid.
De onderdelen zijn dan ook die in het gelaat liggen en...heel belangrijk en vooral in bepaalde culturen, de handen.
Denk maar aan een druk gebarende italiaan of fransman die net een autoongeluk hebben gehad door de schul van een ander. Zwaaien, slaan op het (voor)hoofd, schudden met het hoofd. Allemaal boodschappen van hoe kun je dat doen tot man je bent niet wijs.
Door trainen en studie kun je deze leesvaardigheden ook verfijnen (een goede mensenkennis help goed).
Een mens praat twee talen de verbale en non verbale, zodra je kun herkennen dat deze elkaar tegenspreken weet je dat iemand liegt.
Ga er vanuit de hij liegt, je zult nog alerter worden op de kenmerken en ze sneller en makkkerlijker herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je haar maar goed zit

het meest essentieel