Wat is het nut van misselijk worden in voertuigen en/of vaartuigen?

Sommige mensen worden misselijk in een auto, bus, trein of op een boot. Wat is het nut hiervan? We ervaren pijn als waarschuwing dat we onze vinger moet terugtrekken uit de vlam van een kaars. Maar hoe zit dit met misselijkheid in/op voertuigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet alles heeft een nut
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk niet dat dit misselijk worden zozeer een nut heeft maar meer een gevolg is van ons lichaam aan onnatuurlijk beweging blootstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is misselijk worden in dit geval dan geen waarschuwing?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een waarschuwing van wat?
Cryofiel
9 jaar geleden
Een waarschuwing voor wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Cryo, dat bedoelde ik natuurlijk. Het zou van het lichaam zijn natuurlijk :D.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al zei, je steekt je vinger in het vuur, je krijgt pijn. Pijn is een waarschuwing van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VAN het lichaam ja, maar VOOR wat waarschuwt het lichaam? Dat is de vraag (die ik probeerde te stellen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik snap het ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je al overtuigd van het feit dat niet alles een nut/functie heeft, maar wel een oorzaak? Als je dat gaat snappen dan ben je een stuk verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht gewoon dat elke oorzaak van een gevolg een nut had. xD
Erna55
9 jaar geleden
Vaak is er een nut, maar niet altijd. Er is een oorzaak. ( reden waarom iets gebeurt )
Er is een gevolg ( wat er dan het gebeurt )
Er is een nut ( waarom het handig is )
Reddie
9 jaar geleden
Héél veel dingen hebben geen nut.
Ons bestaan heeft ook geen nut.

Het beste antwoord

Er is geen nut. Het is meer dat we pas sinds een paar jaar met deze apparaten werken en er dus geen evolutionair proces aan de gang is geweest zoals dat bij pijn wel het geval is. Pijn helpt goed om te overleven als het een gevolg is van extreme warmte, dus als een organisme pijn ervaart bij extreme warmte zal hij beter overleven.

Bij mensen die snel misselijk worden en mensen die het niet snel worden zit geen (iig geen noemenswaardig) verschil tussen overlevingskansen. Misschien dat mensen die snel misselijk worden eerder niet vliegen en daardoor minder vaak doodgaan in een vliegramp. Echter is het percentage dat misselijk wordt en daardoor besluit niet te gaan (dankzij medicatie) zo klein en de kans op een vervoersongeluk daarnaast ook heel klein dat er geen nut aan te wijzen valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ Net wat mooier beschreven dan ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens. Kan niet plussen.
carmel163
9 jaar geleden
Volgens mij zijn we al sinds mensenheugenis bezig met ons op andere manieren te vervoeren, op een paard, ezel, kameel bijvoorbeeld en heeft dit niets met evolutie te maken. Het gaat hier om prikkelverwerking, hoe je hersenen informatie uit je zintuigen verwerken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt het gaat idd om prikkelverwerking (weten we dankzij het antwoord/filmpje van Wertos). Er gaat echter wat fout. De hersenen denken dat we wellicht vergiftigd zijn en zetten dus aan op misselijk/braken, dit is echter niet het geval. Er gaat dus wat fout. Maar stel nou dat de mensheid en de aapachtigen voor ons altijd op onstabiele eilanden leefden met een vergelijkbaar effect als de beweging op boten. Ik zou dan inschatten dat de hersenen wel een goed verschil zouden maken na evolutie tussen vergiftigingsverschijnselen en beweging/stilstand. Anders zou iedereen altijd ziek zijn op de bedachte eilanden, of zou het braakprincipe na vergifting maar ook niet na zeeziekte van toepassing zijn. Mochten vervoersdoden van boten/vliegtuigen zo hoog zijn dat mensen die er vanwege verhoogde kans op misselijkheid (en als dit erfelijk zou zijn) vaker overleven zou het wel een nut hebben. Je zou dan een evolutionair voordeel aan zeezieken kunnen toekennen. Dat we overgeven na vergiftiging is waarschijnlijk wel een evolutionair voordeel. En daar heeft dit alles mee te maken.

Andere antwoorden (2)

Sommige reacties van ons lichaam hebben een doel.
Sommige reacties hebben geen doel maar zijn een gevolg van iets.
Reisziekte is een " gevolg" van conflicterend informatie in je hersens.

_______http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reisziekte_______

Van reisziekte zijn er verschillende vormen, de bekendsten zijn wagenziekte en zeeziekte. Het komt bij de verschillende vormen van vervoer voor, in een auto, op de boot of in een vliegtuig en is een gevolg van het vervoer. Het begint ermee dat iemand duizelig en misselijk wordt. De signalen van het evenwichtsorgaan en de waargenomen horizon komen niet meer met elkaar overeen.
________________________

Een chauffeur in een auto zal nooit wagenziek worden.
Als je als passagier meerijdt, is je zicht niet steeds op de weg gericht en kan dat wat je voelt en wat je ziet (bijvoorbeeld boek, kaart, binnenkant van de auto,...) verschillend zijn.
Omdat je ogen een stilstaand beeld hebben en je evenwichtsorgaan in je oren een beweging voelen. Dit "conflict" vertaald zich in wagenziekte, zeeziekte of reisziekte in het algemeen.
Je kunt het ziek worden voorkomen door naar buiten te blijven kijken.
Erna55
9 jaar geleden
De soort misselijkheid die ontstaat in de auto/boot heeft wel nut, maar niet voor in de auto/boot.
Want wat gebeurd er: je ogen zien dat de auto of boot stil staat ten opzichte van jou. Alleen je voelt wel bewegingen alsof je beweegt (wat ook zo is als je rijdt/vaart).
Je zintuigen geven dus verschillende signalen. Je ogen zeggen: we staan stil.
Je evenwichtsorgaan zegt: we bewegen.
Je lichaam heeft door dat er iets niet aan de haak is, die denkt dat je bijvoorbeeld iets giftigst hebt gegeten, want het evenwichtsorgaan kan overstuur raken van gif (daarom kan je gaan braken van teveel alcohol). Je lichaam heeft een manier om zichzelf te beschermen en gooit uit voorzorg je complete maag inhoud naar buiten.

Bron: http://www.npowetenschap.nl/videos/proefkonijnen/zeeziek.html
Op minuut 46:20.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat MrTomaat nu ook tevreden is.