Is het mogelijk om je prostaat te laten nakijken zonder dat de dokter met zijn vinger in je anus gaat zitten?

Ik ben daar nog te jong voor, maar ik zie er eigenlijk echt tegenop. Ik vroeg me af of er een andere manier was waarbij je je "anus-maagdelijkheid" niet hoeft te verliezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Er zijn andere methoden maar of die minder vervelend zijn?
Het kan met echo en via een sonde die via de penis gaat.
De echo gaat dan toch weer anaal, je hebt dan dus toch een voorwerp wat in je achterwerk gebracht moet worden.
Overigens is een niet hardhandig uitgevoerd prostaatonderzoek niet leuk maar dan valt het wel mee.
Je kunt de arts vragen voorzichtig te zijn als je er angst voor hebt.
Artsen willen graag je medewerking en houden dan ook rekening met je verzoeken , is mijn ervaring.
De winst die het onderzoek op kan leveren is veel groter dan de (geringe ) belasting.
Je verheugen op "dat het goed is"' wat meestal het geval is, weegt dan ruimschoots op tegen de ingreep.
Doorlopen met prostaatproblenen is geen aanrader,
een bloedonderzoek waarbij gecontroleerd wordt op een specifiek hormoon , welke een ontaarde prostaat aanmaakt, kan, soms ten onrechte, heel veel onrust en veel pijnlijker onderzoeken tot gevolg hebben.
Dit alles kan goeddeels voorkomen worden door kortstondig een vinger van een arts op een plek toe te laten, waar je dat normaal gesproken absoluut niet wilt.
Heus, het valt enorm mee.
Alle goeds gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik snap dat je er tegenop ziet, maar ik denk dat het wel de eenvoudigste manier is. en ik noem het niet echt je anus-maagdelijkheid verliezen. het is een controle, heeft niks met ontmaagding te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige dingen moeten nou eenmaal zoals ze moeten. Een prostaatcontrole wordt altijd via de anus gedaan, omdat de arts moet voelen of de prostaat is vergroot.

Net als dat bij vrouwen een uitstrijkje wordt gemaakt, is dit onderzoek bij mannen ook zo gepiept. Je moet je vooral goed ontspannen, dan is het ook zo voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet de dokter jouw prostaat nakijken?
Is dit voor tumorscreening, ontsteking of een routinetest?
Vaak gebeurd eerst een PSA test, om risico te zien.