Wat gebeurt er als je niet meer in staat bent te antwoorden als je 112 belt?

Stel je voelt je niet lekker en je bent alleen. Je belt het alarmnummer en op een gegeven moment ben je niet meer in staat om te antwoorden. Wat doet de hulpdienst dan? In Amerika kunnen ze het adres achterhalen als je met een vaste lijn belt,ik neem aan dat dit ook zo is als je in Nederland 112 belt?
Maar wat als je mobiel belt en je niet thuis bent,maar bijvoorbeeld ergens op een landweggetje rijd? En hoe zit dat met een prepaid nummer?

Ik vraag dit om na te gaan hoe sterk je kan rekenen op de hulpdiensten hier in Nederland.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (2)

Ook als u met een mobiele telefoon belt, is het nummer bij de alarmcentrale bekend. Zelfs de locatie is bekend, namelijk via de gsm-mast waarmee de mobiele telefoon contact maakt. De oproep komt binnen bij het callcenter van de Landelijke Eenheid in Driebergen. De medewerker van de meldkamer verbindt u door met de hulpdienst in uw regio. Daar wordt aan de hulpdiensten doorgegeven waar het slachtoffer is. Deze locatiegegevens zijn belangrijk. Bijvoorbeeld als iemand door zijn of haar verwondingen niet meer kan praten.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De locatie van de aangestraalde zendmast lijkt mij erg globaal, toch? Ik twijfel of ze daaruit kunnen afleiden waar ze een hulpdienst heen moeten sturen, zal zullen er vast protocollen voor zijn om te proberen een locatie te achterhalen als iemand niet kan praten. Ik heb het me ook wel eens afgevraagd eigenlijk: stel dat je wel kunt bellen maar niet kunt praten en dus niet alleen onverstaanbaar bent of wat kreunen laat horen waaruit in elk geval afgeleid kan worden dát er hulp nodig is. Wordt er gebeld en is het stil aan de andere kant van de lijn of zijn er alleen wat achtergrondgeluiden hoorbaar, dan vraag ik me ernstig af of men er niet vanuit zal gaan dat het een broekzakbeller of andere vergissing betreft. En ik heb me ook wel eens afgevraagd of een stil alarm niet een goede toevoeging zou zijn, zoals een standaard sms bericht. Dat kan van pas komen wanneer je in een situatie bent waarin je wél kunt bellen, maar praten zou te gevaarlijk zijn. Dan zou het best handig zijn als je een mogelijkheid had om via een noodnummer een automatisch alarm te kunnen sturen waarbij het in de nabije toekomst vrij algemeen zal worden om een mobiele telefoon direct je locatiegegevens mee te kunnen sturen.
Als je 112 belt vanaf een vaste telefoon dan kom je binnen bij de 112-alarmcentrale in de regio. Daar kan men het adres bij het nummer vinden.

Als je mobiel belt dan komt je gesprek binnen bij het callcenter van de Landelijke Eenheid in Driebergen. Met een mobiele telefoon kun je ook een noodoproep doen naar 112. Ook als het toetsenbord van uw mobiele telefoon is geblokkeerd, kunt u 112 bellen. U kunt ook 112 bellen als uw beltegoed op is en meestal ook zonder SIM-kaart.

Je nummer is bij de oproep zichtbaar, ook als het gaat om een geheim nummer. Je locatie is ruwweg herkenbaar, namelijk door de gsm-mast waarmee de mobiele telefoon contact maakt.

De medewerker van de meldkamer verbindt je door met de hulpdienst in uw regio. Dat is politie, brandweer of ambulancedienst (als je niet meer kunt praten dan ligt ambulance voor de hand). Als je zelf je locatie niet kunt aangeven kan men uitrukken op basis van de locatie van de gsm-mast, andere signalen uit de buurt, wellicht reeds bekende gegevens over jou en eventueel de SMS-dienst van Burgernet.

Als uw smartphone GPS ondersteunt en u maakt een noodoproep, dan zou men de GPS-technologie technisch gezien kunnen gebruiken om bij benadering uw locatie te bepalen. Of dat gebeurt staat echter niet op de site.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik een keer met mijn prepaid mobiele telefoon de politie belde via 112 konden ze niet zien wat mijn telefoonnummer was. Hoe kan dat? (Alles liep goed af. Wat een inbreker leek te zijn, bleek een buitengesloten bewoner te zijn.)
Poet
9 jaar geleden
Dat is raar want je hebt toch een telefoonnummer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Via 112 kwam je melding bij de alarmcentrale binnen. Zij hebben je verder doorverbonden met de juiste politiepost.
De Alarmcentrale kan de telefoontjes identificeren omdat het imei-nummer wordt meegestuurd.
Het imei-nummer is het identificatienummer van de telefoon en is niet gekoppeld aan een simkaart. De politie kan de gegevens opvragen bij de alarmcentrale 112.
Als je ze zelf aan de lijn hebt gehad, hoeft dat niet.