Wat te doen tegen pigmentlitteken?

Ik ben in de zomer met mijn hoofd langs een steen geschaafd. Mijn huid lag toen open.De wond is gelukkig snel hersteld, alleen nu de wond weg is, zit er een soort pigmentachtig litteken.waarschijnlijk komt dat omdat ik met mijn wond alleen maar in de zon heb gezeten. Zijn er cremes voor om het "litteken" te verminderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de donkere plekken ontstaan zijn na een wond, dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van postinflammatoire hyperpigmentatie. Helaas is deze vorm van hyperpigmentatie vaak lastig te behandelen.
Vaak worden er hiervoor crèmes gegeven met hydrochinon, vaak gecombineerd met een ontstekingsremmer als triamcinolon. Crèmes met tretinoide worden ook wel gegeven, zelfs in combinatie met de hydrochinon en/of triamcinolon. Een laatste optie is een crème met waterstofperoxide. Deze laatste bleekt simpelweg; meestal wordt het vooral gebruikt om de haren bij hyperpigmentatie te bleken.

Zoals gezegd laat het resultaat vaak te wensen over. Vaak wordt de plek wel lichter, maar ontstaat er erg vlekkerige huid, die ontsierender kan zijn dan de oorspronkelijke plek. De crèmes hebben ook een effect op de huid rondom de plek, waardoor ook die huid boeker kan worden. Tenslotte hebben de crèmes (paradoxaal genoeg) verdere hyperpigmentatie als bijwerking.

Lasertherapie wordt wel gedaan, maar verkeert officieel nog in een experimenteel stadium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

P-CL-E créme van Biodermal. Ze hebben ook lidtekencréme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Littekencrème levert via Google meer zoekresultaten op dan lidtekencréme, wat dat ook moge zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Littekencreme is een crème waarvan de maker beweert dat littekens erkleiner van worden. Er bestaan er vele van; alle zijn bewezen niet werkzaam.