Weet iemand hoe ik het best begin met zonnenbanken ?

ik ben altijd een bleekscheetje geweest in de zomer, maar wil dit keer is bruiner zijn, ben nog nooit onder de zonnenbank gegaan, Weet iemand hoe ik het best begin met zonnenbanken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Vraag om advies bij een goede zonnestudio. Zij kunnen uw huid beoordelen en vervolgens adviseren over welke zonnebank/ tijdsduur het best bij u past. Tevens kunnen ze u vertellen, welke zonnenbrandcreme u het beste kan gebruiken.

Hoe is gedachten dat zonnenbanken sowieso niet gezond is en bij verkeerd gebruik huidaandoeningen kan veroorzaken.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Het ligt een beetje aan het type zonnebank natuurlijk.

Ga vooral als je een blanke huid hebt niet gelijk de volle 20 minuten maar begin met 5 minuten voor en achterkant ( of bij een wafel dus 1 keer die 5 minuten)
Zet je timer goed want je valt heel snel in slaap door de warmte.
Probeer het als het is goed gegaan na een dag of 3 nogmaals met 5 minuutjes erbij totdat je zo op de 20 minuten beland. Zodra je roodheid van verbrandingsverschijnselen hebt de volgende keer iets korter gaan en dan iets langzamer opbouwen. Je weet zelf namelijk het beste hoe je huid op de zon reageert.
daarna gewoon lekker smeren met aftersun en geen gewone zonnebrand gebruiken onder een zonnebank, deze is niet geschikt hiervoor, er bestaat speciale eventueel maar als je het langzaam aan doet is het niet nodig.

Bij een enkele zou ik dus de ene dag buik en rug doen en bij de volgende keer je beide zijkanten pakken.
Mijn fout ik namelijk om alleen buik en rug te pakken, maar dan zijn mij zijkanten helemaal wit ;-)

Mocht je met een goede ondergrond naar bijvoorbeeld turkije gaan, laat je dan niet met een hamam helemaal scrubben, je mooie beschermlaagje gaat er dan af en dan verbrand je alsnog ( tip van mijn zusje met rood haar en blanke huid)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeeeel rustig aan.

Als je naar zo'n zonnebankcentrum gaat krijg je wel een goed advies.
Ga je er zelf een kopen of huren dan moet je daar naar vragen.
Niet alle zonnebanken zijn hetzelfde, dus daar kan al geen algemeen advies over gegeven worden.
En vooral ook hangt het heel erg af van je huidtype.
[Heeft u huidtype 1, dan mag u volgens de Belgische Wetgeving niet zonnebanken, omdat u bijna niet bruint en het risico op zonnebrand te groot is. Voor dit type zijn zon noch zonnebanken geschikt]

In inder geval rustig opbouwen en goed smeren.
Dit zijn de richtlijnen voor een lichte huid, rekening houdend met de maximale UV bestralingsdosis.

HUIDTYPE 2
WEEK 1 8 minuten
WEEK 2 8 - 12 minuten
WEEK 3 12 minuten
WEEK 4 12 - 16 minuten
WEEK 5 16 minuten
WEEK 6 16 - 20 minuten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag bij zonnestudio. Ik ben ook bleek. mij werd geadviseerd eerst op een lichte bank te gaan, daar de tijd wat opvoeren en dan naar een zwaardere bank, dus met krachtigere lampen, je moet daar dan weer korter op dan dat je de laatste keer op de lichtere bank was. En altijd min. 2 dagen tussen het bezoek, liever nog 3 dagen. En niet verbranden, want dan meteen korter de volgende keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ofschoon zonnebanken in een kwaad daglicht staan passen zelfs hiudartsen varianten op zonnebanken toe, die meestal ook UVB afgeven.
Bij juiste toepassing wordt er een flinke stoot vit D aangemaakt en ervaren de gebruikers het licht als prettig, waarschijnlijk stijgt ook het serotoninegehalte wat, wat bijdraagt aan het zich fitter en prettiger voelen,
het schijnt dan ook soms te helpen tegen een winterdepressie.
De opstartprocedure is afhankelijk van huidtype en mate van voor-bruining.
Het licht van zonnebanken is ANDERS van samenstelling dan zonlicht.
Bij huidproblemen eerst overleg met een HUIDarts inwinnen en kalm aan beginnen en vooral op tijd stoppen.
Ga dus niet alleen op geleide van de huidreactie te werk.
Ik wens je een zonnige toekomst maar weest voorzichtig.