Wat moet ik aan met mijn borsten ?

Hoi, ik bem nu 16 jaar en ik heb cup 65f, ik ben echter maar een heel klein meisje, namelijk 1,46 en k heb ontzettend veel last van mijn rug.. ik kan bijna nergens bh's vinden op maat of iets en met werk is het ook verschrikkelijk vanwege mijn rug klachten. Ik ben al bij de dokter hiervoor geweest en ben door verwezen naar een chirurg die ernaar heeft gekeken en mij heeft aangeraden pas rond mijn 18e een borstverkleining te laten doen. Ik zit ook nog niet aan de pil dus ik heb een grote kans nog grotere borsten te krijgen. Kan ik iets aan mijn rug oplopen ?, iets schadelijks ? En wat zou ik zo tijdelijk misschien kunnen doen om er toch met minder last doorheen te kunnen komen ?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben ik de een van de enigste die dit zo extreem heeft qua grootte en lengte verschil ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt vaker voor. Wacht tot alles is uitgegroeid dan pas operatie. Probeer rug en schouder oefeningen te doen zodat die spieren sterker worden dan kan klachten en over belasting van de rug verminderen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien helpt een goede sportbeha met brede schouderbandjes de pijn verminderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zoveel last hebt zou je terug kunnen gaan en zeggen dat je dit niet nog eens 2 jaar volhoudt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het komt vaker voor overigens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heel goede beha kan ook verschil maken. Laat je eens adviseren in een speciaalzaak.

Antwoorden (4)

Als je een klein en smal meisje bent, is je cupmaat al gauw vrij groot in verhouding. Zo is 65f qua grootte van de cup gelijk aan 70e, 75d en 80c - en dat is weer een vrij gemiddelde maat. Wat dat betreft zijn niet zozeer je borsten heel groot, maar wel in verhouding tot jouw lichaam. Als je nog wat groeit dan zou je - bij een gelijk blijvende cupmaat - vanzelf uitkomen op een wat meer acceptabele maat.

Maar goed: op dít moment heb jij last van het gewicht van je borsten. De chirurg heeft gelijk: nú opereren is weinig zinvol, ook omdat je borsten nog kunnen groeien en het resultaat moeilijk te voorspellen is. Daarbij is een borstverkleining een heel wat grotere ingreep dan een borstvergroting, met ook bijkomende risico's voor o.m. het gevoel in je tepels en de kans dat je ooit borstvoeding zou kunnen geven. Het is dan wel logisch dat een plastisch chirurg in elk geval wil wachten tot je bent uitgegroeid, omdat je dan pas écht kunt beoordelen hoe de verhouding is tussen je borsten en je figuur. Als dan blijkt dat je inderdaad borsten hebt die zoveel groter zijn dan wat past bij jou als vrouw, dan begrijp ik het helemaal als je ze wilt laten verkleinen. Maar tot die tijd is het toch een kwestie van afwachten en zien hoe jouw lichaam zich verder gaat ontwikkelen.

Je klachten zijn er natuurlijk nú ook al, dus daar moet je een oplossing voor vinden. In elk geval een goede BH voor een meid met jouw verhoudingen van groot belang. Er zijn lingeriezaken die gespecialiseerd zijn in vrouwen met een kleine omvang en grote cupmaat. Bezoek zo'n zaak eens. Bij een goed passende BH worden je borsten vooral gesteund door de onderste band, níet de schouderbandjes. Met zwaardere borsten komt er toch wel wat gewicht aan die bandjes, maar dan zijn bredere en vooral goed zittende en passende banden beter dan de standaard bh-bandjes.

Vervolgens kun je je huisarts vragen om een verwijzing naar een fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck. Die kunnen je helpen om je rugspieren te trainen en een goede houding aan te nemen zodat je het gewicht zo goed mogelijk kunt opvangen. Ook kun je je spieren beter leren ontspannen, zodat je minder last hebt van je rug en nek. Als het echt niet te houden is zou je met je huisarts kunnen overleggen over pijnstilling, al hoop ik van harte dat dat niet nodig is. Daarnaast is warmte vaak prettig op pijnlijke spieren, en misschien kan iemand in je omgeving leren je te masseren. Ook zulke kleine dingen kunnen soms veel helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Super antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ooit in een lingeriewinkel gehoord, dat je 1 maat kunt verschuiven dus van 65F naar 70E, in dat geval zou het verschil tot een C cup te groot worden, de tepels komen dan buiten de cup te staan en de borst wordt onvoldoende ondersteunt, of dit helemaal opgaat weet ik niet, dat zou je dus uit moeten proberen. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea: in het dragen kun je één maat opschuiven vaak. Qua cupmaat blijft het hetzelfde en zou 65f gelijk moeten zijn aan 80c. Maar dat betekent niet dat iemand met 65f ook 80c zou kunnen dragen: die omvang is veel en veel te groot en daarom geeft de bh ook geen steun meer. Het ging met er meer om dat borsten van 65F OP ZICH niet groter zijn dan die van iemand met 80C, maar in verhouding met het figuur van iemand van een omvang van 65 en een lengte van nog geen 1 meter 50, zijn ze natuurlijk wel heel fors. De maat van de cup wordt namelijk bepaald door het verschil in onderomvang en de omvang gemeten over het volste punt van de borsten. Als dat verschil erg groot is, heb je een grote cupmaat. De borst zélf is dan niet per se heel groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okë, ook van mij een plus, bedankt voor je reactie.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist. Een extreem goede beha uit een zeer goede speciaalzaak is een must, en kan zelfs met wat geluk een operatie helemaal voorkomen. De meeste rugklachten bij grote borsten komen uit een slechte beha, niet uit de borsten zelf.
En een goede beha is altijd duur, maar een dure beha is niet altijd goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is misschien niet in je buurt, maar hier kan ik garanderen dat je met de juiste beha de winkel uitloopt - en vermoedelijk voor het eerst in tijden weer prettig kunt ademen. In elk geval tot je helemaal uitgegroeid bent en - inderdaad - vermoedelijk in aanmerking kunt komen voor een borstverkleining op medische gronden. http://www.bigbeautifulunderwear.nl/wij-zijn
ik ken iemand die net hetzelfde had als jij, ze was wel wat ouder, die heeft haar borsten laten verkleinen omdat ze teveel last kreeg van haar rug, de operatie is door de ziekenkas terugbetaald omdat het voor medische problemen was
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal vreemd zijn dat een 'vader' in zijn 50ste levensjaar op dit topic antwoordt, maar ik denk dat wij beter geplaatst zijn om de vorm naast de inhoud te plaatsen. Een antwoord 'out of the box' dus van mij:

Borsten zijn vetweefsel. Wij mannen hebben daar minder last van, maar als wij meer eten dan wij verbruiken (wij verbruiken al meer), gaan ook wij borsten kweken en op oudere leeftijd deels vanzelf bij dalend energieverbruik en dezelfde voedingsgewoonten ook een buik. Bij vrouwen gaan borsten ook erg mee met de voedingsgewoonten.

Ik wil je vragen om ver vooruit te kijken in de toekomst voor zo'n problemen, niet kort nabij.

1. Maak onderscheid tussen fysische problemen en psychische problemen. Het woord 'ziekte' bijvoorbeeld bestaat niet op psychisch vlak, daar spreekt men van 'buiten normaal'. Ik merk hier een grote psychische factor als je spreekt over 'te grote borsten', namelijk van wat de anderen er zullen van denken, versus van wat je er echt zelf over zou denken als je die anderen wegdenkt.

2. Je bent jong. Je sterke pubergroei (bij meisjes soms al vroeg rond 10de maar vooral naar 12de jaar toe) zorgde ervoor dat je toen misschien mager was, bij jou, is die lichaamslengte dan wellicht beperkt gebleven, maar het verschil met je leeftijdsgenootjes is je dan pas wellicht beginnen opvallen. Maak weer onderscheid 1 van ver terug tot nu en projecteer het ver vooruit. Je lichaam past zich aan aan wat je doet en ook niet doet.

3. Zo komen we op het fysische: Je hebt last van je rug. Wellicht heb je in kern gewoon een foute rughouding, en moet je volgens mij zeker op de leeftijd NU een training starten van bijv. 6 à 12 maanden om alle spieren van lenigheid te trainen: Niet overtrainen, maar luisteren naar de pijn. Bijv. (je zult lachen en de meisjes uit je groep nog meer) maar ik ga nu bijv. een turntraining leren ook voor mijn rug op hoge leeftijd (ook daar zullen ze mij uitlachen, maar als het mij lukt om in 2017 flikflakken te doen op de grond, zullen ze wellicht niet meer lachen met mij). Als je bijvoorbeeld duursport zult doen (dus heel, heel traag lopen, maar dan een stijgende afstand elke maandagavond bjivoorbeeld van 1 km tot 5 km tot volgend jaar 20 km), hoef je NIET te vermageren, maar zul je merken dat je maag bepaalde voeding niet meer WIL. In het begin gaan je borsten dan echter hangen en slap worden en dat is ook echt niet mooi noch fijn, maar op termijn krijg je een getraind lichaam. Rest in opmerking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de langdurige trainingen, zal je lichaam zich aanpassen en zal ook je rugpijn afnemen. Je zult voelen wat de foute lichaamshoudingen zijn, en je zit wellicht veel te veel stil en in stoelen en daar is ons mensenlichaam niet voor gemaakt. Meer nog, de kans bestaat dat je na sprinten meer rugpijn krijgt, maar dat je een paar centimeter groter wordt de volgende maanden! Tot slot een borstverkleining om medische redenen (in jouw geval kan dit en kan dit ook terugbetaalbaar zijn als je alles op voorhand onderzoekt en een hopsitalia+ verzekering hebt bij je ouders), doe je zeker best niet op 16 jaar. Dat vet zal, zonder de oorzaak weg te nemen, terug komen. En veel erger (vind ik bij de jonge meisjes die dit deden in mijn omgeving), je tepels worden dan meestal verplaatst en dan kun je geen borstvoeding meer geven. Dat zegt je nu niets wellicht, maar mijn moeder gaf aan 11 kinderen borstvoeding en ook mijn echtgenote gaf dat en ik denk dat je je toekomstige echtgenote dit hemelse mooie niet mag afnemen door daarover nu al te beslissen voor de rest van je leven. Kijk dus eerst, op langzame wijze en door niets te forceren, of je een sportschema kunt opbouwen met duurtrainingen op termijn en te kijken hoe j e lichaam (zowel rug als borsten als al de rest) daarop reageren. Let op: je verbruikt meer energie met 3 sprinten van 150 meter dan met een duurloop, maar ideaal is een duurloop met op het einde drie sprinten (voor wie 1 km kan lopen, is 3 km een duurloop, voor wie 5 km kan lopen, is 8 km een duurloop, voor mijzelf is een duurloop nu al ruim meer dan 20 km terwijl ik verleden jaar nog dacht dat ik onmogelijk een marathon ooit zou kunnen lopen). Koop daarbij een goed Garmin horloge met hartslagmeter: zo zul je ook zien dat je hartslag de beste begeleider is en niet de snelheid die je haalt (loop gerust à 5 km/h of zelfs trager dan een voetganger in het begin, later kun je dan naar 8 km/h gaan of naar 10; let op de PrestatieIndex op je Garmin ook: 5.0 = afbouw van spieren, 3.0 is perfecte spieropbouw).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je leeftijd of geslacht maakt mij niets uit, als je mij volgt zie je dat ik vaak genoeg hele positieve reacties heb gekregen in bijvoorbeeld mijn antwoorden op mannen met een vraag over erectieproblemen. Eén keer kreeg ik zelfs de vraag of ik zelf man was geweest, wat ik met enige twijfel toch maar het opgevat als compliment. Maar ter zake: vooral je eerste twee punten onderschrijf ik volledig. Maar je vergist je wel in je inleidende uitspraken: borstweefsel is slechts deels vetweefsel, maar bij vrouwen meer klierweefsel dan vetweefsel (zeker bij jonge vrouwen) en natuurlijk nog bind- en steunweefsels. Het is verder lang niet bij elke vrouw zo dat de borsten meegroeien of -slinken wanneer zou aankomen of afvallen. Ik vermoed dat voor VS - met een dergelijke kleine omvang - dat ook niet of nauwelijks het geval zal zijn. Verder heb je gelijk dat een borstverkleining risico's heeft, ook dat benoem ik al. Het gevoel in de tepel wordt soms minder - erg jammer als je het mij vraagt, want dat is toch één van de meest gevoelige delen van een vrouwenlichaam. Dat is toch, samen met het wat grotere risico dat je zelf niet zult kunnen voeden, een belangrijk punt. Toch is een borstverkleining wanneer dat gebeurt om de *juiste* redenen, wel degelijk een oplossing voor sommige vrouwen. Die beslissing moet je wel goed overdenken: de operatie is niet omkeerbaar, terwijl als je besluit om het in elk geval NU nog niet te doen, je later altijd nog de mogelijkheid hebt om alsnog zo'n operatie te laten doen. En er zijn genoeg vrouwen die ooit vonden dat ze veel te grote borsten hadden en die zich daar ongemakkelijk bij voelden, maar die na het eindelijk vinden van een goede BH, het kiezen van andere kleding of door fysieke veranderingen van hun borsten óf verdere figuur - of na het geven van borstvoeding - toch blij zijn dat ze NIET voor zo'n operatie hebben gekozen. Maar ALS je daar wel voor kiest is het zeker niet alleen vet wat wordt weggenomen, maar juist ook klierweefsel. Dat, samen met het loshalen en herpositioneren van de tepel is precies ook de reden dat de kans op het succesvol kunnen geven van borstvoeding kleiner wordt, maar het is dus niet zo dat er alleen vetweefsel wordt weggenomen en dat het daarom altijd zo zal zijn dat de borsten opnieuw erg groot worden wanneer je bijvoorbeeld weer wat aankomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Lies, voor de bijkomende toelichting. Ja hoor, volkomen gelijk. Maar het klierweefsel is redelijk gelijkaardig bij de meeste meisjes/vrouwen, het vetweefsel is vooral dat gedeelte dat vatbaar is om te groeien. Maar volledig akkoord dat je niet 'een plaats vetweefsel' en 'een plaats klierweefsel' hebt. Ook de huidsamenstelling is niet dezelfde als bijvoorbeeld op de rug en vandaar ook dat het allemaal vrij 'zacht weefsel' is. Net om die reden is het ook erg vatbaar voor kankergezwellen, maar zul je het ook snel voelen als er een 'knobbeltje' komt (soms onschuldig, die kunnen zich immers ook verplaatsen of weer weg gaan, zoals de dioxinesteentjes in het hoekje bij de oorlel ook een soort kankerindiciatie is). Ik ben vooral blij dat je hier het taboe weghaalt dat voeding de boosdoener is, want we spreken ook altijd van een verhouding voeding/beweging. Wat ik nog snel wil bijvoegen om Michiyo op het juiste spoor te krijgen, is dat jongens later veel langer samenblijven bij een gezellig dikkertje, dan bij hele mooie vrouwen die elke morgen niet om te genieten zijn of die zo'n mooie schilderijen zijn dat je er nooit mag aankomen. Ik hoop dat de vrouwen deze visie, die meer op inhoud gebaseerd is dan in onze maatschappij op verpakking, massaal beginnen door te geven. Om het met de woorden van mijn jongste dochtertje te zeggen toenz e drie jaar 'oud' was (!): "Papa, iemand is oud als die veel zaagt. En nonkel Janneman (was toen net getrouwd) is in mijn ogen al hééél oud en jij zeker niet."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist heel grote borsten op een klein vrouwtje bestaan vaak voor het overgrote deel uit borstweefsel, en dat laat zich op geen enkele manier wegtrainen. Dat ze weinig vetweefsel heeft blijkt ook wel uit haar heel kleine omvang. Alle adviezen rondom afvallen zijn dus, hoewel in zijn algemeenheid goed, hier niet van waarde. Bovendien blijkt wel heel duidelijk met je verhaal dat je niet op de hoogte bent van het feit dat rennen en grote borsten zich totaal niet met elkaar verhouden. Zelfs niet met een hele goede beha. Je zult ze helemaal moeten vastbinden/ tapen op je lichaam. De rugklachten bij een grote borst komen vaak door de kleine smalle bandjes en te weinig steun aan de onderkant van de borst, waardoor de zwaartekracht de borsten over de rug en schouders naar voren trekt. Een slechte beha dus. Stilzitten of bewegen is daarop verder nauwelijks van invloed. Wel kan het minder dragen van een beha de klachten verbeteren, al zal de borst daardoor wat meer hangen. Maar dat gaat hij onder invloed van de zwaartekracht vroeg of laat toch wel doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marleen, dit keer kan ik niet helemaal akkoord gaan en is de 'standaard' niet toepasbaar op iedereen: Als je nog maar 14 à 21 jaar bent, dan is een looptraining serieus van invloed op de vorming en de houding van je borsten. Ook nu zijn er heel hevige discussies tussen medici omtrent bijv. het beha-vrij wandelen. 95% beweert dat dit heel schadelijk is voor de borsten, maar historici ontdekten dat duizenden jaren voor christus er vooral NIET steunende beha's bestonden of de meesten zonder rondliepen. De status was toen ook dat dikkere vrouwen als vruchtbaarheidssymbool telden, maar aan hun botten te zien, waren deze vrouwen allemaal veruit sportiever dan de hedendaagse gemiddelde vrouw en vooral zeer sterk, wat zou wijzen op tegelijk een groter spier alsook klierweefsel. Het ideaal zou, volgens de laatste stand van zaken (maar let op: het laatste woord valt nog niet direct daarover), dat men van jongsaf kinderen meer moet laten lopen en dat vooral bij de vorming van de borsten jonge meisjes zouden moeten snelheids- en lenigheidsoefeningen blijven doen. Met de huidige stand van zaken waarbij meisjes en jongens toch al weer meer lopen dan onze generatie van de geboortejaren '60-'80, zou daaraan al een 'grotere gemiddelde lengte' te koppelen. Omgekeerd klopt het wel: een meisje met grotere borsten, dat plots wil gaan lopen, wordt tegengehouden en zal gemakkelijk (dat is het kernwoord: gemakkelijk!) vrede nemen dat het niet goed gaat met rennen. Daar ga ik 100% akkoord dat we dit soort meisjes moeten stimuleren met zeer strak ondersteunende sportbeha's, maar als ze dit een jaar vol houden, zijn er veel resultaten met afnemend vet bij zowel de buik als in de borsten tussen het klierweefsel. Ik wacht wel nog een paar serieuze studies af uit Frankrijk waarin men een paar duizend jonge meisjes opvolgt qua 'borstvorming', maar ook qua breedte van de heupen. Een gelijkaardig probleem lijkt te zijn (men onderzoekt hier vooral het erfelijke gedeelte) van te smal geboortekanaal (dikwijls maar NIET altijd met smallere heupen, ook weer heel bizar, mijn echtgenote had smallere heupen maar was natuurlijk wel heel goed voorzien om kinderen te kopen, een andere vriendin van mij heeft bredere heupen, maar moest twee maal met keizersnede kopen) versus het stijgende aantal keizersneden (dat dus wel dateert van Caesar, dus van 2000 jaren geleden). Ik daag Michiyo vooral uit, om zelf te experimenteren op zichzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je uiterlijk wil veranderen, dan moet je bijna altijd via de beweeglijkheid (sport/beweging/yoga, eventueel met bijsturing van je voeding) gaan, want zowel botten, pezen spieren en huid als het restant van vetweefsels (reserves incl. suikers) bepalen hoe je lichaam als geheel functioneert. En als je lichaam goed functioneert (en snel), dan zullen je hersenen ook dit volgen. Ik vond het niet leuk toen ik het ontdekte, maar de geest volgt het lichaam op lange termijn, niet omgekeerd. Maar met je geest kun je wel proberen op lange termijn te kijken wat gevolgen zijn. Natuurlijk gaan we een adolescente 10 cm langer maken zonder medische ingreep. Dat is ook niet de bedoeling denk ik. Tot slot, ook de hoeveelheid borstvoedingsmelk is niet afhankelijk van het vet en de grootte, maar van de klierweefsels en de behoefte van elke baby op zich. En dan heb je nog de kwalitatieve 'sterkte' van de toverdrank die moedermelk altijd is (Obelix viel volgens mij gewoon in een grote ketel met moedermelk, ik viel wellicht in een grote ketel cécémel, dat laatste is humoristisch bedoeld). Ik hielp ooit de borstvoeding bij het derde kindje wat op gang komen (stuwingsprobleem) bij mijn echtgenote, en verdomme, ik kan echt getuigen dat zo'n spul echt toverkracht bevat. Mijn drie kinderen werden alle drie ziek... de week nadat de borstvoeding gestopt werd. Ik loop periodiek ook veel mee met zowel kinderen als volwassenen in loopevents en je vindt me altijd achteraan bij de mensen die moed moeten worden ingesproken of die nieuw zijn bij het lopen. Ga eens naar zo'n wedstrijd en je moet daar eens goed rondkijken tussen de sterkte van een rug, de houding van de bovenarmen en de souplesse bij het lopen versus de grootte van de borsten. Je zult vrouwen met gelijkaardige borsten hebben, die beiden totaal anders lopen en jazeker: daar zie je ook een hemelsgroot verschil tussen echte sportbeha's en nepmateriaal. Maar nogmaals: alle replieken hebben hun logica, het kan een lange zoektocht worden en zonder inspanning bekomt men nooit een langdurige wijziging.
Trainen! Zorg dat je buik- en rugpieren heel sterk worden. Het moet een mens in principe lukken om permanent met een rugzak om te lopen. En is een stevige sportbeha misschien wat? (niet te strak natuurlijk) Hoe dichter je het gewicht bij je lichaam houdt, des te lichter het is (draag maar eens een rugzak met gestrekte armen voor je).