Hoe kun je goed kritiek geven?

Hoe kun je kritiek geven zodat de cliënt het niet vervelend vind of onzekerder word. Want ze is heel erg onzeker.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar gaat de kritiek over, wat is de relatie tussen jouw en de cliënte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze woont in een woongroep en ik ga haar volledig leren zelfstandig te douchen. Ze kan het al bijn a helemaal zelf maar heeft nog aanwijzigingen nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier had een oude griekse wijsgeer een heel interessante stelling over: "Je kunt een mens niks leren waarvan hij vindt dat hij het al weet."
Denk daar maar eens over na....
Ik bedoel: jij vindt dat ze nog wat aanwijzingen nodig heeft, maar hoe krijg je haar zo ver dat ze dat zelf ook vindt?

Antwoorden (5)

Begin zo positief mogelijk. Daarna de kritiek zo hulpvol en vriendelijk proberen te uiten(bijv. niet zeggen dat iets slecht ging, maar zeggen waarom het slecht ging en wat ze er aan kan doen). Verder kun je beter je stem niet verheffen, aangezien je cliënte dan extra onzeker kan worden.

Als iemand onzeker is is het lastig om kritiek goed op te vangen en dus zou ik je er goed op voorbereiden als het om iets belangrijks gaat. Schrijf bijv. van tevoren op wat je precies wilt zeggen zodat je weet over welke punten je het wilt gaan hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het een cliente die je een opdracht hebt gegeven als een soort therapie, dan zou je kunnen zeggen:
Jammer dat het niet gelukt is, misschien volgende keer eens op een andere manier proberen.
Of werk dat niet af is: Nou je bent al goed begonnen, hoe denk je het af te werken
anneliez
9 jaar geleden
Als leidinggevende in de automatisering heb ik bijna alleen maar te maken met mensen die niet zo gemakkelijk tegen kritiek kunnen.
Een recept dat ik erg goed vind werken is als volgt:
- Ik wil even met je praten over de situatie met meneer of mevrouw X.
- Ik zag/hoorde dat jij Y deed (letterlijke tekst of gedrag, zonder enig oordeel. Alleen precies citeren/beschrijven). Heb ik dat goed gezien?
- De reactie van meneer X was als volgt: (gedrag beschrijven). Heb jij dat ook gezien?
- Ik kreeg de indruk dat deze reactie niet strookte met wat jij eigenlijk had gewild. Klopt dat?
- Wat zou een reden kunnen zijn dat X heel anders reageerde dan wat jij had gewild?
- Als je nou niet Y zou hebben gedaan of gezegd, maar iets anders, zou meneer X dan anders hebben gereageerd?
- Wat zou jij bijvoorbeeld hebben kunnen doen of zeggen, om wel de reactie te krijgen waarop je had gehoopt?

VOORBEELD
- ik wil even met je praten over de situatie met meneer Jansen, de opdrachtgever bij Philips.
"Ja, dat is goed. Maar hou het kort, want met mijn manager praten vind ik nou niet het meest interessante dat ik kan doen vandaag en ik heb het druk"
- ik hoorde jou net in de vergadering het voorstel doen om alle Windows-servers te vervangen door Linux-servers. Heb ik dat goed begrepen?
"Klopt, dat heb ik voorgesteld, maar er werd natuurlijk weer niet naar me geluisterd. Die eikel staat helemaal niet open voor nieuwe ideeën."
- De reactie van meneer Jansen was: "Flipje, houd eens even je mond, we hebben helemaal geen budget voor zo'n belachelijke uitgave." Heb jij dat ook gehoord?
"Ja, maar die kerel moet mij niet onderbreken en niet denken dat hij alles beter weet. Je moet met je tijd meegaan en Linux-servers zijn nou eenmaal veel beter en moderner."
- vind jij
"Nee, dat vind ik niet alleen. Het is gewoon zo."
- Ik kreeg de indruk dat de reactie van Jansen niet strookte met wat jij eigenlijk had gewild. Klopt dat?
"Ja, dat kun je wel zeggen. Ik wou dat hij JA gezegd had."
- Wat zou een reden kunnen zijn dat hij heel anders reageerde dan wat jij had gewild?
"Simpel, die lul denkt alleen maar aan geld. "
- Als je nou iets anders had gezegd, zou hij dan anders hebben gereageerd?
"Je bedoelt, als ik zou hebben gezinspeeld op het geld?"
- Wat zou jij bijvoorbeeld hebben kunnen doen of zeggen, om wel de reactie te krijgen waarop je had gehoopt?
"Misschien, als ik hem erop gewezen had dat Linux-servers veel goedkoper zijn in het onderhoud, dan had ik misschien mijn zin gekregen"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap dat je dit doet bij mensen die sociaal wat onhandiger zijn, maar dat lijkt me wat te paternalistisch voor bijv. een wat sociaal handigere of hogeropgeleide medewerker eerlijk gezegd. Doe je dat in diesituaties ook zo, of pas je je toon wat aan (iets volwassener)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is niks paternalistisch aan, mijn voorbeeld is een letterlijke weergave van een gesprek dat ik had met een universitair geschoolde medewerker van me.
Mensen vatten iets op als paternalistisch wanneer je hen gaat voorzeggen wat ze precies moeten doen. In deze aanpak stel je alleen vragen en benoem je feiten, je laat het vinden van de antwoorden aan henzelf over.
Mensen ervaren dit juist als respectvol. En mbt sociaal onhandig, dat was toch juist de doelgroep? Tenminste, ik vind het feit dat iemand niet met kritiek kan omgaan en de ander niet weet hoe hij moet begeleiden/coachen zonder in rechtstreekse kritiek te vervallen, beide een klein beetje sociaal onhandig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sociaal onhandig lijkt me inderdaad de doelgroep van de vragensteller, maar mijn vraag was wat algemener (uit nieuwsgierigheid, geen kritiek). Het lijkt me namelijk ook dat je de toon aanpast aan je gesprekspartner.
In dat geval snap ik je aanpak wel, was ook niet als kritiek bedoel, maar meer dat ik mij kon voorstellen dat deze wijze ook irritatie kan opwekken bij sommige mensen (door toevingen als "vind jij", "wat zou jij bijvoorbeeld kunnen doen of zeggen" enz)..
Ook vind ik het vrij sturend, wat in dit geval logisch is, maar het heeft m.i. toch iets paternalistisch.
Maar dat zal wel erg afhankelijk zijn van je toon en de persoon tegenover je. Ik vroeg dit gewoon uit nieuwsgierigheid, want ik heb verschillende stijlen van feedback gehad en moeten geven aan collega's en stagaires (altijd goed gegaan gelukkig en goed beoordeeld), maar de stijl moet je wel liggen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik ga er in mijn antwoord wel van uit dat je een bepaalde overwichtsrelatie hebt tot de andere persoon (leidinggevende of coach, of zo). Als je een gesprek op deze manier voert met je buurman, moet je oppassen.
Ik nam aan (da's altijd link, dat wel) dat de vragensteller het ook vroeg vanuit zo'n soort achtergrond.
Door te denken in tips en tops:

Bij onze kinderen op school hebben ze na elke spreekbeurt de tips en tops: kinderen mogen zeggen wat erg goed ging en wat een volgende keer nóg beter kan.
De tips zijn natuurlijk afkomstig vanuit kritiek. Maar omdat het tips moeten zijn worden de critici gedwongen om hun kritiek om te zetten in een verbetervoorstel. Dat is dus helpend ipv afkrakend. En zo worden de kinderen er niet onzeker van maar leren juist.
9 jaar geleden
Vanuit de juiste bedoeling en met liefde kun je iemand altijd wat proberen te leren.
Het gaat niet om wat je zegt, maar de manier waarop je het zegt.

Maar Laat haar vooral zelf het antwoord bedenken en geven.

Je doet dat en dat goed, maar zou het op die manier misschien nog beter gaan ?
wat denk jij of dat te verbeteren of op te lossen valt ?