is het erg om beschimmeling in te ademen?

Hallo,

Ik had brood in mn tas laten liggen en ik heb er paar keer aan mn boeken gesnoven om te kijken welke ik opnieuw moest kaften.
Maar ik vroeg me dus af of dit kankerwekkend is. Het rook heel erg naar gist. Is het inademen van gist dan ook gevaarlijk? En de schimmel zorgde voor een witte aanslag op mijn boeken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat valt wel een beetje mee hoor, je hele leven in een schimmelig huis wonen is ongezond maar even ruiken aan een beschimmeld broodje overkomt je heus niks van. (iedere dag door bijv stadsverkeer lopen of fietsen is schadelijker)
Die witte aanslag is dus schimmel, kan je er zo afhalen met een sopje of als dit de boeken beschadigd met een droge doek.

Het beste antwoord

Als algemeen antwoord het volgende:

Schimmels kunnen een gevaar vormen voor de gezondheid, vooral bij mensen met een schimmelallergie. Aantasting kan via de huid en slijmvliezen verlopen (schimmelinfectie). Schimmelsporen kunnen de luchtwegen aantasten met ademhalingsproblemen als gevolg. Bovendien zijn er schimmelsoorten zoals Stachybotrys chartarum die giftige stoffen produceren die bij langdurige blootstelling onder meer het immuumstelsel aantasten.[3] Schimmels op voedsel kunnen bij het inademen of inslikken leiden tot ziektesymptomen als verminderde eetlust, maar ook tot ernstige aandoeningen als kanker.[4]
Bij aanraking van een beschimmeld voorwerp kan soms een flinke wolk schimmelsporen vrijkomen.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Beschimmeling#Gevolgen_voor_de_gezondheid)

Dus in specifieke gevallen of met specifieke schimmels kan dit gevaarlijk tot héél gevaarlijk zijn.

In jouw specifieke geval denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. De schimmels die op brood groeien kom je veel tegen en als dit inademen incidenteel is, hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
Maar voornamelijk, maak er geen gewoonte van. Je boeken kan je gewoon afnemen met een vochtige doekje (dan stuift het niet zo).
Thecis