Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het "normaal"voor een peuter om zichzelf een andere persona aan te meten in een voor het kind verlegen situatie?

mijn dochter van 3 bijna 4 wordt een poesje als ze verlegen wordt, incl miauwen en kruipen over de grond. is dit normaal gedrag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
721

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ja hoor, dat komt wel vaker voor. Ik weet van een jongetje dat in zo´n geval deed alsof hij een leeuw was. Zo kan ze zich een houding geven. Geen aandacht aan schenken. Het gaat vanzelf wel over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ons buurjongetje doet dat ook als hij indruk wil maken en zich geen houding weet te geven. Grappig eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook erg creatief bedacht vind ik.
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Ik heb zelf enkele jaren ervaring met peuters door mijn vakantiejob als kinderanimatrice en ik kan je verzekeren dat kleine kinderen volop zichzelf ontdekken. Dat doen ze elk op hun eigen manier en als ze ouder worden leren ze zichzelf wel een andere houding geven als ze verlegen zijn, laat uw kindje maar volop jong zijn :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste mevrouw/meneer,
Als leerkracht op een basisschool (met veel ervaring) kan ik u vertellen dat het gedrag
van uw dochter normaal en begrijpelijk is. Dat ze van persona verandert, is niet zo, wél
verandert ze haar gedrag. Blozen, met je mond vol tanden staan en een heel ongemak-
kelijk gevoel hebben, vinden álle mensen vervelend, ook kleine kinderen. Ik vraag me af of uw dochter wérkelijk verlegen is, want zoals zij doet, krijgt ze juist meer aandacht (en het leidt ook de aandacht af, dus slim is ze zéker!). Het kan helpen een mooi en fijn leesboek te kopen, met een verlegen hoofdpersoontje die zijn verlegenheid leert overwinnen en dat boek voor te lezen. Ik vraag me af of uw dochter
wérkelijk verlegen is, want volwassenen kunnen opdringerig en eiserig zijn naar kin-
deren, waardoor deze dichtklappen, maar toch niet verlegen zijn. Ikzelf leek als kind
jarenlang verlegen, maar was dat beslist niet, wel gevoelig en vond veel volwassenen
raar en intimiderend, ook al kende ik toen dat woord nog niet. Het gedrag van uw dochter negeren, zou ik u niet adviseren, onderzoeken en haar helpen, wél! Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding