Wie weet een ethische dilemma voor de orgaandonatie?

Ik moet een paper schrijven over een onderwerp dat met gezonheidsrecht te maken heeft.. Dit onderwerp moet een juridische en ethische dilemma hebben. Ik dacht zelf aan het onderwerp orgaandonatie.. Kunnen jullie mij op weg helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een interessante zou kunnen zijn: - Er is grote behoefte aan orgaandonoren - Donorschap is vrijwillig, je mag ook aangeven welke organen wel en welke niet. - Zou het ook mogelijk moeten zijn dat mensen aangeven wel te willen doneren maar niet aan bepaalde (groepen) mensen omdat..... Die stelling heeft een aantal juridische én ethische aspecten. - welke mensen mag je uitsluiten (criminelen? mannen? groenteboeren?) - heb je (of je nabestaanden) recht om te weten wat er met je organen gedaan wordt? - levert het meer donoren op - mag je de ontvanger verplichten gegevens te geven. (je krijgt er een orgaan voor terug)

Bijv mag je een mens doden om met zijn organen drie mensen te redden die anders sterven?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100