Oorzaken kunnen zijn:
Stoornis in het maag-darmkanaal

infecties (blindedarmontsteking, ontsteking van het maagslijmvlies)
maagirritatie (alcohol, voedselvergiftiging)
slecht functioneren (prikkelbare darm syndroom, vertraagde maaglediging)
afsluiting van maag of darm
afwijking van lever, galblaas of pancreas
Stoornis in het centrale zenuwstelsel

ernstige hoofdpijn (migraine)
infecties (hersenvliesontsteking)
verhoogde druk in de schedel (tumor, bloeding)
schedeltrauma
Stoornis in het evenwichtsorgaan

reisziekte
afwijkingen aan het labyrint (binnenoor en evenwichtsorgaan, ziekte van Menière)
benigne paroxysmale positieduizeligheid
Psychische oorzaken

emotionele reacties (stress, angst)
psychiatrische stoornissen (depressie, angststoornis)
boulimia nervosa
anticipatoir braken (aangeleerde reflex)
Overige oorzaken

bijwerkingen van medicatie
vergiftiging (alcohol)
zwangerschap
chemotherapie en radiotherapie
algemene koorts en infecties

Zelf doen
In de meeste gevallen is misselijkheid niet ernstig en zelf goed te bestrijden. Het moment van de misselijkheid en eventueel overgeven zegt vaak veel over een mogelijke oorzaak. Klachten voor het ontbijt kunnen bijvoorbeeld duiden op een zwangerschap of alcoholgebruik. Heb je direct na de maaltijd last, dan is de kans groot dat er sprake is van een stoornis in het maag-darmstelsel. Hoe langer het duurt voordat je klachten ervaart na het eten, des te lager zit het probleem in je lichaam. Psychische klachten heb je vaak tijdens het eten of direct erna.

Let vooral op je eten wanneer je misselijk bent: eet niet overmatig en niet te vet. Je kunt beter regelmatig kleine beetjes eten en drinken. Vooral dat laatste is belangrijk om uitdroging te voorkomen. Probeer niet te roken en geen alcohol of koude dranken te drinken. Zorg ook voor voldoende frissen lucht en rust.

Als je misselijk bent als gevolg van verkeerd eten of overmatig drinken, is braken de beste oplossing. Zo raak je alle schadelijke stoffen weer kwijt.

Naar de huisarts?
Soms gaat de misselijkheid niet vanzelf over of is het onduidelijk wat de oorzaak is. Neem in ieder geval contact op met je huisarts als er bloed bij je braaksel zit, als je meer dan twee dagen achter elkaar braakt en donkere urine hebt of als de misselijkheid en braken gepaard gaan met hevige buikpijn die langer dan een uur aanhoudt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maak een afspraak bij je huisarts, als dit vaak gebeurd, als je weet wat de oorzaak is, dan pas kan er waarschijnlijk iets aan gedaan worden.