Ik heb 1 trekje van een sigaret geprobeerd is dit schadelijk?

Ik heb vandaag 1 of eigenlijk 2 trekjes van een sigaret geprobeerd. Ik weet dat het niet
Slim is maar ik was gewoon nieuwsgierig. Een ding schilt ik vond het onwijs vies en heb mijn longen uit mijn lijf gehoest tot overgeven aan toe. (God straft onmiddellijk zeggen ze dan.) maar is dit nu heel erg schadelijk? Zijn mijn longen nu gelijk verpest of kan mijn lichaam alle schade weer helemaal herstellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.5K
Amadea
9 jaar geleden
Moge deze les voldoende zijn voor de rest van jouw leven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De schade wordt wel weer herstelt.
Ritsuka
9 jaar geleden
je ademt meer schadelijke uitlaatgassen in op een dag, dat ene trekje ga je niet dood aan. Goed dat je gelijk gestopt bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een dagje in Amsterdam of Rotterdam in het centrum op straat lopen in waarschijnlijk schadelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou dat zal wel een beetje meevallen. Zou het wel bij 2 trekjes laten als ik jou was. Het heeft mij 22 jaar gekost er weer vanaf te komen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig kan je lichaam dit inderdaad gewoon herstellen. Dus nee: het was niet slim, maar je zult er niets aan overhouden. Zelfs jarenlange rokers hebben gemiddeld na tien jaar (zoiets?) weer 'schone' longen zoals die vergelijkbaar zijn met een niet-roker. Maar zo ver laat jij het natuurlijk niet komen; gelukkig maar. In dit geval denk ik trouwens meer dat je lijf je onmiddellijk straft, en niet God ;-). Maar als we het dan toch dicht bij de Bijbel houden vandaag, dan is dit iets uit de categorie van "onderzoekt alles en behoudt het goede". Ik ken zelfs een vader die zijn kinderen toen zij een jaar of 12 waren verplicht een paar trekken liet nemen om ze te laten merken hoe smerig dat was in de hoop zo hun lust tot roken voorgoed - vrij letterlijk - te 'smoren'. Ik betwijfel of dat opvoedkundig nu zo juist is, maar bij zijn dochters pakte het in elk geval goed uit.

Het beste antwoord

Nee dat is niet schadelijk.

Je hebt een heel klein beetje troep in je longen gekregen.
En die longen kunnen zich prima zelf zuiveren.

Je lichaam is normaal gesproken prima zelfreinigend. Als je er niet te veel troep in gooit.

Iedere dag in een grote stad tussen het verkeer wonen en leven is veel schadelijker dan een keer 1 of 2 trekjes van een sigaret.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

roken is enkel schadelijk op een bepaald niveau.
dat betekent dat je lichaam deze schade kan helen
mocht je toch meer roken dan hangt de schade ook af van wat je rookt