Heb ik oordoppen nodig bij het uitgaan als ik geen piep in mijn oren krijg?

Tijdens het uitgaan en het bezoeken van concerten zie ik steeds meer mensen met oordoppen lopen tegen gehoorbeschadiging. Ze doen dit omdat ze zeggen dat ze anders een piep in hun oren krijgen. Zelf heb ik nooit last van een piep in mijn oren en ik vind de muziek juist beter als het lekker hard staat.

Mijn vraag is nu of ik ook gehoorbeschadiging oploop zonder dat ik ooit een piep in mijn oren heb. Het liefst zou ik namelijk geen oordoppen dragen maar als het echt gehoorschade oplevert dan doe ik het natuurlijk wel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Antoni
9 jaar geleden
Ik denk dat niemand dat zo maar kan aangeven over jouw specifieke situatie. Misschien is het handig je hierover uitgebreid te laten voorlichten door je huisarts of een audicien. Die kunnen ook regelmatige controles doen zodat verslechteringen in je gehoor snel kunnen worden opgemerkt. Als je maar af en toe een concert bezoekt, lijkt mij dat geen probleem. Word je meerdere keren per week blootgesteld aan keihard geluid, dan zijn maatregelen misschien aan te raden. Maar laat je voorlichten en onderzoeken door deskundigen als je je hier zorgen over maakt!
Ritsuka
9 jaar geleden
zodra je het merkt, heb je al gehoorschade. Liever voorkomen, want het is niet te genezen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leesvoer: http://www.bt-studio.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=33
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik kan wel janken van de nonchalante onverschilligheid die men over dit onderwerp soms te berde durft te brengen. Ik héb namelijk tinnitus. En dat wens je je ergste vijanden nog niet toe. Je hoort mij niet gauw zeggen dat ik iets mooier vind klinken als het lekker hard staat. Ik ga namelijk ook niet staan kijken naar een lasser omdat het lekker fel is. Duidelijk zo? Tinnitus ontdek je op een gegeven moment bij jezelf. En dan is het te laat. Het gaat niet meer weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens Bordensteker.
Alleen al dit: "Tijdens het uitgaan en het bezoeken van concerten zie ik steeds meer mensen met oordoppen lopen tegen gehoorbeschadiging." ik begrijp echt niet wat het doel van deze evenementen is. Om er bij te kunnen zijn moet ik mijzelf beschermen tegen schade terwijl doel juist zou moeten zijn dat ik daar zou kunnen genieten van muziek. Laatst op een buiten evenement geweest waar ook een DJ bezig was. Eerst best leuk, totdat die gast dacht dat hij ons een gehoor beschadiging moest geven door de volume verder open te draaien. Uit zelf bescherming maar weer vertrokken dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor alle nuttige antwoorden die er zijn gegeven. Ik heb direct maar een paar oordoppen besteld!

Het beste antwoord

Het best is toch oordoppen dragen bij hard geluid. Gehoorbeschadiging kan snel optreden, maar het kan ook héél langzaam gaan. Het kan goed zo zijn dat je de eerstvolgende 10 jaar niet merkbaar last hebt, en dat je gehoor dán snel achteruit gaat. Bescherming nú is de beste remedie.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt. Ik heb direct maar een paar besteld want voorkomen is inderdaad altijd het beste.

Andere antwoorden (1)

Nee. Kennelijk is je gehoor al zodanig onherstelbaar beschadigd, dat oordoppen niet meer nodig zijn.
Reddie
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Niet iedereen krijgt per definitie een piep in zijn oren van hard(e) geluid(en). Ik neem dus aan dat je antwoord niet serieus is bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop het ook niet nee. En als het als grappige reactie bedoeld is dan is ook dat mislukt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet er wel mee oppassen want dat je nu geen piep in je oren krijgt wil niet zeggen dat je die later ook niet zult krijgen. Die piep kan ook pas na een hele tijd komen. Die mensen die nu een piep in hun oren krijgen hebben waarschijnlijk al gehoorbeschadiging.