als je een kleine operatie krijgt (alleen hand in mijn geval) word je dan helemaal verdoofd?

Ik heb een trigger vinger, en ik moet waarschijnlijk geopereerd worden. Maar word ik dan helemaal verdoofd of alleen mijn hand, wand op internet staat dat dit een operatie is van maar twintig minuten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is inderdaad mogelijk om een operatie onder plaatselijke verdoving te doen.

Wat meestal het geval is bij operaties aan de hand/pols/ onderarm, waarbij de operatieduur niet langer wordt verwacht dan 45 minuten dan kan er een verdoving onder Bierse anesthesie worden uitgevoerd.

In dit geval wordt een strakke opblaasbare manchet (vergelijkbaar met een bloeddrukband) om je arm aangelegd. Deze manchet wordt strak opgeblazen tot 300 mmHg en blijft opgeblazen. Voordat de manchet opgeblazen wordt, wordt met een zwachtel de hand vanaf de vingers tot aan het manchet heel strak gezwachteld, zodat het meeste bloed uit de arm gestuwd wordt. Daarna wordt de bloedleegte- manchet opgeblazen.
Via een infuus die op de te opereren arm is ingebracht, wordt nu een verdovende vloeistof ingespoten zoals lidocaine of bijvoorbeeld ropivacaine. Dit zorgt er voor dat de hele arm, tot aan (en onder het manchet) verdoofd is.
Er komt: 1) geen bloed in het te opereren gebied
2) de arm is goed verdoofd

Ook is er een mogelijkheid om een hele arm uit te schakelen (pijn en motoriek) dmv een zenuwblokkade in het schoudergebied. Dit zal echter in jou geval niet gebruikt worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
om het een en ander te verduidelijken hier een site met plaatjes:

http://www.anesthesieherentals.be/bierblock.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De operatie vindt over het algemeen plaats in een poliklinische behandelkamer.
Eerst wordt afgetekend waar gesneden wordt, meestal een kleine V-vormige snee op de handpalm. Daarna wordt een plaatselijke verdoving ingespoten.
Soms wordt een strakke band om de bovenarm aangelegd, waardoor er geen bloed meer in de arm komt en de structuren in de hand beter te zien zijn. Na de ingreep sluit de arts de wond met niet-oplosbare hechtingen, en krijg je een drukverband (wat na twee dagen mag worden verwijderd).
Er wordt aangeraden iemand bij je te hebben die jou na de operatie terug naar huis brengt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op jouw vraag is dus dat je niet geheel verdoofd wordt, maar een plaatselijke verdoving krijgt.
Amadea