Hoe beheer ik mijn medicatievoorraad?

Graag wil ik frustratie voorkomen doordat medicijnen bijna op zijn en graag minder vaak naar de apotheek gaan. Ik heb al Medicijnkluis van leef.nl geprobeerd, maar mijn apotheek is daar niet aangesloten.

Het gaat ook om de medicatie van familie. Verschillende familieleden slikken dezelfde medicijnen, wat het gevaar van uitstel met zich meebrengt.

Wat zou mijn beste aanpak hiervoor kunnen zijn? Wat is uw specifieke aanpak?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
hoe bedoel je uitstel
je hebt toch gewoon je eigen medicijnen en die krijg je voor een paar maanden en stem die maanden met elkaar af. dat is het een keer in de paar maanden medicijnen halen.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
- zet in je agenda wanneer je nieuwe medicijnen moet bestellen
- vraag je apotheek om verschillende medicijnen te synchroniseren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het probleem is mij ook niet helemaal duidelijk.

Het beste antwoord

Als je voor meerdere familieleden de medicijnen beheerd kun je natuurlijk best weleens 'mis' grijpen, en er komt best wel wat geregel bij kijken.
Wat je sowieso moet doen is sorteren en tellen, je ontkomt er niet aan. Ik heb zelf het beheer over de medicijnen van twee familieleden, ze wonen in hetzelfde huis. Ik heb hun medicijndoosjes kleurcodes gegeven, de ene krijgt rode strepen op het doosje, de andere blauwe, zo kan ik in ieder geval snel zien van wie wat is.
Daarnaast gebruik ik van die compartimentjes, je kan dan wekelijks de dagdosering in zo'n plastic bewaartorentje doen. Vervolgens hoef je nog maar 1 keer per week eventjes ervoor te gaan zittten en alles even goed over de bakjes verdelen.

Voor het op voorraad houden van de medicijnen moet je echt je kalender raadplegen, stel vast hoeveel doosjes je per medicijn nodig hebt en tel af in je kalender, vermeld dan een week van tevoren wanneer je moet bijstellen.
Als je veel verschillende soorten medicijnen hebt is dat best complex, ik zal dan niet nalaten om een gesprek aan te gaan met de apotheker. De apotheek kan meer dan je denkt, en je betaald voor hun diensten, zij mogen best eens met je meedenken.
Vraag ze of ze een systeem hebben of een tool om je voorraad intact te houden. Meestal kun je wel afspreken dat je gewoon maandelijks de hele voorraad meekrijgt met alle verschillende soorten medicijnen per persoon gegroepeerd.

Succes, met je 'plan de campagne', het zal misschien even tijd kosten om dit allemaal te regelen maar als je e.e.a. in gang hebt gezet gaat het als het goed is min of meer vanzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt voor je duidelijke weloverwogen antwoord, Annigje. Ik ga nu proberen medicijndoosjes te gebruikeb, bij de huisarts en apotheek aangeven dat ik 1x per maand wil ophalen (het gelijk trekken). Dat in een gesprek. Mijn dank is groot!

Andere antwoorden (2)

Gebruik gaan maken van het Baxtersysteem. Per persoon per week zitten de medicijnen op een rol, per datum en per innametijdstip in een geseald zakje. De medicijnen kan men laten bezorgen door de apotheek. Er zullen wel extra kosten aan verbonden zijn maar praktisch is het wel.
Computoon
9 jaar geleden
Mijn apotheek kwam onlangs zelf met het verzoek om alle medicijnen die ik nog had uit te tellen en dit via een formulier aan hun door te geven.
Zij rekenden het om naar wat ik voor s 3 maanden nodig had en hebben dit toen bezorgd. (Ze rekenden eerst naar 3 maanden omdat er medicijnen bij waren die ik nog voor 3 maanden had).
Die drie maanden zijn nu om en nu komen ze elke maand de medicijnen voor 1 maand bezorgen.

Je zou de apotheek kunnen vragen om alle medicijnen van alle familieleden gelijk te trekken zodat zij in één keer alle medicijnen voor alle familieleden kunnen afleveren.
Dan zul jij dus eerst uit moeten tellen hoeveel medicijnen en van welke soort elk familielid nog heeft.
Overleg even met je apotheek. De ene apotheek bezorgt ze misschien per maand en de andere misschien per 3 maanden.

Mijn apotheek bezorgt desgewenst ook 's avonds.