wanneer beginnen met de pil?

ik heb vandaag de pil gehaald en ben nog ongesteld. Mijn plan was om zondag te beginnen met de pil slikken, zodat ik nooit in het weekend ongesteld wordt. Het nadeel hiervan is dat ik eerst nog niet 'veilig' ben, maar dit maakt niet uit, want ik ben kwa seks nog niets van plan. Dus zondag beginnen is dan toch gewoon prima?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
je kunt ook extra pillen slikken he (bij de standaard pil). Dan neem je gewoon 1 strip, plus wat pillen extra totdat het uitkomt om te gaan stoppen, en dan stop je.
Die halve strip bewaar je dan voor de volgende keer dat je uit wilt stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet verstandig zomaar elke keer wast extra pillen te slikken. Ze geven niet zomaar 1 pd. Wees voorzichtig...zondag beginnen kan ieg wel, maar veilig ben je nog niet...so be carefull...ook als je diaree hebt of hebt gekotst is je pil ook niet meer veilig...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat weet ik :). Ik heb alleen nog nooit de pil gesllikt, dit is de eerste keer. Vandaar de vraag: ik kan gewoon zondag begiinnen toch?
Ritsuka
9 jaar geleden
Met een 1fase pil kun je gewoon extra bijslikken hoor, om de ongesteldheid uit te stellen.
Dit kun je niet onbeperkt doen, uiteindelijk krijg je een doorbraakbloeding, maar ik kan bijvoorbeeld 2 strips achter elkaar zonder problemen slikken.
Waarom zou je niet mogen verlengen? Mijn huisarts vertelde mij dit gewoon, en dit doen veel vrouwen zonder problemen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Staat 1pd voor '1 per dag'?
Ik bedoel natuurlijk niet dat je meerdere pillen op een dag gaat nemen, maar dat je gewoon doorslikt als je normaal zou doen, maar dan met een nieuwe strip.
Ritsuka
9 jaar geleden
Selena, je mag beginnen wanneer jij wil, maar dan ben je dus de eerste maand nog niet beschermd tegen zwangerschap.

Antwoorden (1)

Je kunt gewoon beginnen wanneer je wilt. Als je wél die contraceptieve werking zoekt trouwens ook, maar als je dan op een andere dag dan dag één van je menstruatie begint, ben je de eerste week nog niet beschermd tegen zwangerschap. Dat geldt voor jou natuurlijk ook, maar als je niet seksueel actief bent dan maakt dat niet uit.

Maar je hoeft niet elke keer een stopweek te houden na 21 dagen. Die stopweek is medisch gezien niet nodig, maar onder meer bedacht omdat men dacht dat vrouwen dat 'natuurlijker' zouden vinden en omdat gebruik van de pil werd afgekeurd door de katholieke kerk en het uitblijven van bloedverlies zou opvallen. Maar het is niet noodzakelijk om braaf elke maand een stopweek te houden. Veel vrouwen hebben het idee dat het menstruatiebloed zich zou gaan "ophopen" als ze dit niet doen, maar onder invloed van de pil wordt het baarmoederslijmvlies amper opgebouwd, dus er is ook niets wat je kwijt zou moeten. De onttrekkingsbloeding die je krijgt wanneer je stopt met de pil is daarom ook doorgaans lichter dan je normale menstruatie: die bloeding ontstaat enkel en alleen door de hormonale schommeling.

Wat dat betreft kun je dus 'spelen' met je menstruatie en wat langer doorslikken als je een week hebt dat de bloeding je niet uitkomt, of gewoon uitproberen hoe lang je kunt doorslikken voor je bloedverlies krijgt. Het enige punt is dat je na verloop van tijd een doorbraakbloeding krijgt als je de pil lang achtereen slikt. De ene vrouw heeft dit sneller dan de andere, maar meestal neemt de tijd dat je de pil probleemloos kunt slikken toe naarmate je hem langer slikt. Een vrouw die eerst na anderhalve strip een doorbraakbloeding krijgt, kan een jaar later misschien drie of vier strips achter elkaar slikken zonder problemen.

Als het bloedverlies je in het weekend niet uitkomt, kun je ook je stopweek verkorten: drie of vier dagen is vaak voldoende om weer een tijdje door te kunnen slikken zonder tussentijdse bloedingen. Er zijn zelfs pilfabrikanten die hier al op inspelen door een pil te produceren met 4 placebopillen in de stop'week', daarbij stop je dus ook korter dan de vaak aangehouden 7 dagen.

Belangrijk is dat als je beschermd wilt zijn tegen zwangerschap, de stopweek niet langer mag zijn dan 7 dagen (korter mag wel) en dat je de pil nooit korter dan 21 dagen achtereen slikt (langer mag wel). Voor het overige is mijn filosofie dat als je dan tóch de pil slikt, er geen enkele reden is om jezelf elke maand die ellende aan te doen.