Zijn herinneringen voor iedereen gelijk?

Je maakt zaken mee in het leven maar is het herinneringsniveau bij mensen gelijk?Ik vraag mij dit af omdat ik zaken heel levendig kan herinneren alsof het gisteren is. Hoe de sfeer was, wat mensen droegen, welke vreemde eromheen stonden gewoon alsof je naar een film kijkt.

Om het een beetje duidelijker te maken. Is herinneren net zoiets als "zicht" de een heeft perfecte ogen (herinneringen) en voor anderen (-3 / +3) is het allemaal een beetje wazig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Herinneringen staan nooit op zichzelf. Een gebeurtenis wordt geassocieerd met allerlei andere zaken (die er soms zelfs niets mee te maken hebben).
Dat associeren gaat bij iedereen weer net een beetje anders. Bij de één speelt geur een rol (wel het meest indringende) maar bij de ander weer het gevoel wat je kreeg destijds. Of muziek. Tel daarbij op dat de mate waarin zo'n associatie een rol speelt ook weer per mens verschillend is.

Bottomline: het principe/mechanisme/concept is wel hetzelfde maar bij iedereen wordt het weer anders ingevuld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een tijdje geleden gelezen over een vorm van denken genaamd ''beelddenken'' Er zijn verschillende bronnen die beweren dat ''beeldenkers'' vaak beschikken over een goed geheugen en dus daadwerkelijk de beelden voor zich zien (in plaats van in begrippen denken)

Een bekend voorbeeld: Als je het woord boom hoort, zie je dan een boom voor je?

Alhoewel ik het voorbeeld een beetje zwak vind (want iedereen zag een boom bij wie ik het heb getest), zou het best kunnen dat je onder deze groep valt.

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ooit een reünie meegemaakt met 4 broers en zussen die allen 20-25 jaar geëmigreerd waren naar verschillende windstreken.
Uiteraard werd er over hun jeugd gesproken. Toen hoorde ik dat ze die jeugd allemaal anders hadden beleefd, vanuit hun eigen karakter, waarbij herinneringen soms, maar niet altijd overlappend waren.
Wat bij de een als iets heel markants was blijven hangen, kon de ander zich met geen mogelijkheid herinneren en ze scheelden niet eens veel in leeftijd.
Toen werd mij heel duidelijk dat iets nooit absoluut was, maar altijd gekleurd vanuit eigen ervaring.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ex vrouw, waarmee ik 21 jaar een relatie heb gehad, kon zich vaak andere dingen herinneren van vakanties en leuke uitjes etc dan ik
Soms onthoud ik veel te veel .... Ik denk dat herinneren ook met je concentratie, focus, alertheid en wat je persoonlijk "indrukwekkend" cq een "ervaring" vind te maken heeft. De een heeft in zijn leven 1 vrijpartij en 1 kind, een ander tig partners en kan zich de helft niet meer herinneren...
Ivana
9 jaar geleden
Ikzelf heb een vreselijk goed geheugen voor data. Verjaardagen van vriendinnen van 60 jaar terug zitten in mijn herinnering gebeiteld. Ach, zo heeft iedere gek zijn gebrek. ;)